Ledningsdimensioner
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-04-11 09:12

Hvordan beregner jeg den korrekte ledningsdimension ved et bestemt forbrug
og længde?

Jeg har en formel, der siger

Længden af kablet * 2 * forbruget i W / 20 * 12 = ledningsdimension i mm2

Når jeg indtaster de aktuelle værdier (en diodelanterne med et forbrug på 4
W og et kabel på 12 meter (som skal ganges med 2) får jeg en
ledningsdimension på 0,4 mm2.

Imidlertid anbefaler den tabel, som min lokale bådpusher bruger, min. 1,5
mm2 for de samme data. Hvad skal jeg tro på?

Der er meget dårlig plads inde i min mast, så jeg har ikke kunnet tvinge
mere end 0,75 mm2 igennem røret. Det er jo så hhv. rigeligt/alt for lidt
ift. de to metoder at regne på.

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 03:01

Du kan beregne ved anvendelse af indholdet i dette link:

http://hjemmesider.eucsyd.dk/bft/naturfag/Dokumenter/ell%C3%A6re.htm

Det er spændingsfaldet i ledningerne du skal være opmærksom på.
Betragt det som tre modstande i serie og beregn spændingsfaldet over
hver enkelt modstand.

Du kan forsøge med at serieforbinde en modstand som ledningsmodstanden
(anvend ledningslængden direkte) forbind til strømkilen og lav igen
forsøget uden ledningerne indkoblede; men alene sætter lampen til
kilden med et par korte ledninger, så kan du se om der vil være
nævneværdig lysstyrkeforskel.

Kan du kun have 2 x 0,75 kvadrat så må det være løsningen.
I et kraftigere kabel bliver modstanden selvfølgelig mindre, således
at spændingen til lampen bliver højere. Det giver mere lys i lampen.
Du vil nok alligevel med den lidt tyndere ledning overholde kravet til
lysstyrken fra lampen. Accuen kan blive lidt træt og spændingen vil
falde. Det giver også nedsættelse af lysstyrken, det er der også taget
ind ved dimmensioneringen og godkendelsen af lanternen.

Som et lille P.S. så skal man være opmærksom på, at om man køber
diodeerstatningspærer for montering i eksisterende lanterner, så vil
fyrvinklerne for de lanterner i realiteten blive ulovlige, da
lyskilden (dioderne) ikke er placeret i centerlinien som glødetråden
er i de oprindelige lamper som lanternen er godkendt med.
Tilsvarende fejl vi optræde om man skifter til en læsepære hvor
glødetråden er ophængt i zik-zak forsat fra centerlinien.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-04-11 10:29

Tak for det. Linket virker desværre ikke, jeg får en fejlmeddelelse.

Der står i faktabladet til lanternen, at den lyser ved samme lysstyrke ved
9-30 V, så der må være en regulator indbygget.

Jeg er ikke så bekymret for spændingstabet, mere for varmeudviklingen i
kablet, hvis det er for tyndt. Men Ole mener, at 0,75 mm2 er rigeligt. Det
håber jeg så, er rigtigt. Hvordan har du beregnet det, Ole?

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 11:48

Mads Bo Falk forklarede:

> Der står i faktabladet til lanternen, at den lyser ved samme lysstyrke ved
> 9-30 V, så der må være en regulator indbygget.

Det er der så også.

> Jeg er ikke så bekymret for spændingstabet, mere for varmeudviklingen i
> kablet, hvis det er for tyndt. Men Ole mener, at 0,75 mm2 er rigeligt. Det
> håber jeg så, er rigtigt. Hvordan har du beregnet det, Ole?

Der vil max. være varmeudvikling på få 100 dele af en gr.C, da du jo
har fordelt arealet af kablet i hele mastens lændge. Bekymr dig ikke om
det.

Jeg har ikke beregnet arealet af kablet, men trukket på >45 års
erfaring inden for elektronik, automatik og svagstrøm.

--
/ Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 12:00

Mads Bo Falk sendte dette med sin computer:

> Der står i faktabladet til lanternen, at den lyser ved samme lysstyrke ved
> 9-30 V, så der må være en regulator indbygget.

Jeg er lidt nysgerrig.

Hvad er det for en type LED lanterne, du har købt?
Vi har samme bådtype. (Pd26).

Er der dem fra Biltema?
http://biltema.dk/da/bad/12-V/Navigationslys/LED-lanterner/

Jeg spurgte sidste år her i gruppen om de var godkendt i DK, men der
kom ikke nogen entydig konklusion.

--
/ Ole

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-04-11 12:34

Nej, men den ser da interessant ud! Blot har jeg brug for en sammensat
lanterne, som både har trefarvet lys og ankerlanterne (hvid 360 gr.).

Jeg har fundet to forskellige, som jeg vakler imellem:

http://www.marine-super-store.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=2-3806-001
som er yderligere beskrevet her:
http://www.aquasignal.info/ecat/htdocs/index.php?category_id=1&subcategory_id=1&product_id=38&item_id=21

og

http://www.marinedna.com/led-navigation-light-tricolour-mooring-2nm-black-p-27491.html

Sidstnævnte bruger kun 2 W, den første 4 W - men jeg har mest fidus til den
første, især pga. satsningen på optik frem for mange dioder.

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 10:06

Mads Bo Falk kom med følgende:

> Der er meget dårlig plads inde i min mast, så jeg har ikke kunnet tvinge mere
> end 0,75 mm2 igennem røret. Det er jo så hhv. rigeligt/alt for lidt ift. de
> to metoder at regne på.

Til et forbrug på 4W (~0,33 A @ 12 V), er 0,4 - 0,5 mm2 OK og 0,75 mm2
overdådigt.

Måske har diodelanternen en indbygget regulator, som sørger for korrekt
strøm gemmen dioderne inden for et vist spændingsområde (f.eks 8 - 15
V) og så betyder det endnu mindre om der er ½ V spændingsfald i dit
kabel.

--
/ Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 10:19

Ole Pagh forklarede:

> Måske har diodelanternen en indbygget regulator, som sørger for korrekt strøm
> gemmen dioderne inden for et vist spændingsområde (f.eks 8 - 15 V) og så
> betyder det endnu mindre om der er ½ V spændingsfald i dit kabel.

En tilføjelse:
- Hvis du bruger LOPOLIGHT, beskriver de i databladet at lanternen har
fuld lysstyrke fra 10 - 32 V, så der er altså en indbygget regulator.

Citat:
"Full brightness with input voltages ranging from 10 to 32 Volts."

--
/ Ole

Fra : thl

Dato : 26-04-11 06:07

On 26 Apr., 11:28, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
> [...]
> kablet, hvis det er for tyndt. Men Ole mener, at 0,75 mm2 er rigeligt. Det
> håber jeg så, er rigtigt. Hvordan har du beregnet det, Ole?

Ole har ganske ret. Med o,75mm2 har du et spændingsfald på ca. 2%
og det afsætter ca. 75mW (milliwatt) i kablet = "nul" varme.
mvh
Thorbjørn

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 08:11

48 år er det korrekte tal.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 15:37

Harding E. Larsen:
> 48 år er det korrekte tal.

Øh... ikke helt, men jeg er lidt mystificeret...

--
/ Ole