MD3B
Fra : Thomsen Kolding

Dato : 25-04-11 20:51

Den går ellers upåklageligt, min gamle MD3B.
MEN forleden, efter at have ligget fem minutter i tomgang på Lillebælt,
ville den ikke tage omdrejninger. Med nød og næppe kunne jeg holde den i
gang med 5-700 omdrejninger og humpe ind til Baagø. I havnen forsøgte
jeg forgæves at finde utæthed eller anden årsag. Jeg startede den op et
par gange og den gik i stå. Men tredje gang kunne jeg holde den i gang,
og i løbet af måske fem minutter tog den langsomt og ujævnt flere og
flere omdrejninger. Pludselig gik den igen uden problemer. Jeg regnede
med en forbigående fejl, indtil det samme skete i dag, 16 timers sejlads
senere. Nu skal årsagen findes og elimineres! Hvor begynder jeg? Er det
et stoppet eller utæt filter? Dårlig diesel?

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 01:01

Der er en stor sandsynlighed for at det er forureninger fra
dieseltanken der har klokket fulteret til, det giver de symtomer som
du beskriver.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 26-04-11 01:09

On 26 Apr., 09:00, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Der er en stor sandsynlighed for at det er forureninger fra
> dieseltanken der har klokket fulteret til, det giver de symtomer som
> [...]

Og vand giver også samme symtomer. Tjek din disel tank og se hvor
beskidt den er, måske skal du tømme den helt og rense den. Skift
filterene ud og rens de tilhørende filter huse.

Gert

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 27-04-11 18:35

Den 26-04-2011 09:08, blueocean skrev:

> Og vand giver også samme symtomer. Tjek din disel tank og se hvor
> beskidt den er, måske skal du tømme den helt og rense den. Skift
> filterene ud og rens de tilhørende filter huse.
>
> Gert
Så er filtrene skiftet, filterhuse renset og vandudskiller rengjort.
Systemet udluftet.
Inspektion af tanken foregår gennem hullet til tankmåleren. Klart og
rent og fint så det ud, som jeg kunne se gennem hullet. Motoren gik vel
tre kvarter i tomgang og tog fint gas til 2000 omdrejninger. Inden næste
sejltur køber jeg nye filtre til at have liggende i båden, og så håber
jeg, at problemet er løst.
Tak til Gert og Harding.
--

Per Thomsen
Kolding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-04-11 12:42

Hej Per,

Velbekomme og rigtig god sejlads i sommervejret.

Mvh/Harding