For sejl og motor uden trekant!!!
Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 18:39

Hold da kæft, hvor jeg oplever dette stunt gang på gang fra de arrogante
sejlbåde i Øresund. Er det virkelig så vigtig at snyde sig til "retten" til
at sejle ud foran alle andre, der overholder reglerne? Jeg foreslå mere
brugerbetalt politi på vandet. Læg for søren da en afgift på fx. 1000,-kr.
eller mere på en hver båd i danske farvande over en hvis størrelse og
duelighedsbevis som minimum uddannelse.
Velkommen til endnu en sommer med dummy sejlads og her kommer jeg
mentalitet!

Heldigvis findes der flest venlige bådefolk for hvem hensyn og søvejsregler
er en most!!!

Jens_a

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-11 11:45

Du mener en fedtsejler, ikke?
Jo dem er der flest af i danske farvande.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 21:15

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Du mener en fedtsejler, ikke?
> Jo dem er der flest af i danske farvande.
>
> Mvh/Harding

Haha...Jeg har aldrig hørt det udtryk, men det vil jeg bruge fremover. " en
fedtsejler" hahaha... troede det var en egnsret fra Lolland, noget man
spiser mælkeærter til hahaha...

Mvh Jens_a.

Fra : Finn Borch

Dato : 25-04-11 13:29

wrote:
> [...]
> mentalitet!
>
> Heldigvis findes der flest venlige bådefolk for hvem hensyn og søvejsregler

Forklar venligst hvad du mener. Ellers er det jo ikke nemt at vide
hvad du vil have andre til at gøre anderledes.
M.v.h.
Finn B. A.

PS: Det hedder et MUST - hvis det ikke kan drikkes

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 20:55

wrote:
> [...]

Forklar venligst hvad du mener. Ellers er det jo ikke nemt at vide
hvad du vil have andre til at gøre anderledes.

PS: - hvis det ikke kan drikkes

Tak Finn B. A.
Når men det da godt du ved "Det hedder et MUST" men du ved ikke noget om
motor trekant, så jeg må gå ud fra du måske er en af DEM der sejler uden?
Og most, nej det drikker de nok ikke uden det er gæret!

Mvh. jens_a

Fra : Peter_il

Dato : 25-04-11 15:06

wrote:
> [...]
> mentalitet!
>
> Heldigvis findes der flest venlige bådefolk for hvem hensyn og søvejsregler

Jeg har nogle gange spekuleret på, hvad vigerglerne tilsiger i en
situation, hvor det ser ud til, eller er helt oplagt, at en anden
sejlbåd på skærende kurs går for motor og sejl uden trekant. Og hvad
tænker skipper selv, mon?
Det kan blive en spændende lille vige-juleleg.

Mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Heikki

Dato : 25-04-11 22:26

Peter_il wrote:

> [...]
> situation, hvor det ser ud til, eller er helt oplagt, at en anden
> sejlbåd på skærende kurs går for motor og sejl uden trekant.

I think the rules are clear. Colreg, Rule 18(a):
A power-driven vessel underway shall keep out of the way of [...]
(iv) a sailing vessel.

the way I read it, what matters is if the vessel is power-driven. If a
sailboat under motor power finds itself in a collision with a sailboat that
does not use the motor, the former should be found guilty of not giving way
to a sailing vessel, and of not showing the day signal to indicate that it
was driving under motor power.

But I am not a sea lawyer, so I can not be 100% sure. What I do know is that
if a vessel is in immediate danger of a collision, it has to do what it can
to avoid the collision, no matter who is "right" or "wrong".

> Og hvad tænker skipper selv, mon?

That depends very much on the skipper. Occasionally I see situations where I
wonder if the skipper thinks at all.

- Heikki

Fra : Christian Stidsen

Dato : 26-04-11 11:16

> [...]
>tænker skipper selv, mon?
>Det kan blive en spændende lille vige-juleleg.

Her kan det jo være meget relevant at tage fiskerflåden med i debatten.
Enhver fisker med respekt for sig selv slukker aldrig "fiske-lanternerne" -
og sejler derefter.

Hvis man møder et andet skib skal man betragte dette som værende det det
giver sig ud for - vel vidende at man måske er overbevist om noget andet.

Christian

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-04-11 22:19

Jens_a.jens wrote:
> [...]
> jeg
> mentalitet!
>
> Heldigvis findes der flest venlige bådefolk for hvem hensyn og

Du skal bare holde kurs og fart og samtidig have is i maven, så skal de
"arrogante sejlbåde i Øresund" nok komme til at huske på de basale
vigeregler til søs.

Jeg har selv i nogle tilfælde oplevet at skulle vige for en med sejl for
lidt senere at erfare, at vedkommende sejlede for motor og sejl uden
trekant - slukke så for sin motor, så jeg fik vigepligten.
Det er en mærkelig adfærd, som ikke har sin gang her på jorden.
Derfor holder jeg kurs og fart som min nuværende adfærd, og så kan "de" lære
det, kan de - for de ønsker heller ikke buler og skrammer.

Her i et turistområde kender vi dem også i trafikken. De forstår ikke, at
det er dem, der skal holde tilbage, hvis der er en parkeret bil i deres
side - holder så fast i rattet med spøgelsagtige blikke og kører frem,
selvom de burde gøre det modsatte, og det er så samme slags mennesker, der
gør det samme på vandet.

Kunne jeg i nogle tilfælde gøre, hvad jeg følte i situationen, så blev jeg
på et split sekund en morder

Med sejlerhilsen
Torben

Fra : HEME

Dato : 25-04-11 22:36

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør det samme på vandet.
>
> Kunne jeg i nogle tilfælde gøre, hvad jeg følte i situationen, så blev jeg

Havde du været bilist ville du betegnes som "Vanvidsbilist", blot kan vi
konstatere at du ikke har en til sikker sejlads passende uddannelse,
sørgeligt!

At andre ikke overholder reglerne er ikke ensbetydende med at du og lignende
private "politifolk" skal gå ud og spille højt spil med søsikkerheden, der
er idioter nok der benytter redningssystemet fordi de ikke har viden om
sikker sejlads eller opføre sig uforsvarligt på søen. Det er simpelt hen for
meget!

Lev med de skvaddehoveder der ikke sætter trekanten, det koster ikke noget,
det modsatte kan koste dig eller andre søfarende liv og lemmer.

mvh
HEME

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-04-11 22:44

HEME wrote:

Klip det foregående

> [...]
>
> Lev med de skvaddehoveder der ikke sætter trekanten, det koster ikke
> noget, det modsatte kan koste dig eller andre søfarende liv og lemmer.

At holde kurs og fart er da noget, som gør det muligt for andre at se, hvad
du vil.

Godt sømandsskab er i modsat fald at reagere på skvadderhoveder, så dit
budskab i forhold til mit indlæg gør dig til et skva.....hoved - desværre.

Forstår du ikke de scenarie, jeg beskriver ??

For hulen da - hent en kop kaffe som erstatning for det, du har i glasset

Mvh
Torben

Fra : HEME

Dato : 25-04-11 23:31

> [...]
>
> Forstår du ikke de scenarie, jeg beskriver ??
>
> For hulen da - hent en kop kaffe som erstatning for det, du har i glasset

Hej Torben, du har elegant fjernet dit tidligere skriv, så jeg citere hvad
jeg reagerer på:

Du skal bare holde kurs og fart og samtidig have is i maven, så skal de
"arrogante sejlbåde i Øresund" nok komme til at huske på de basale
vigeregler til søs.

Den holdning vidner helt klart om at du ikke kender regel nr. 6 "Sikker
fart"

Du kunne måske låne søvejsreglerne på biblioteket og så læse om sikker fart,
der står intet om at have is i maven ......

mvh
HEME

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-04-11 23:44

HEME wrote:
Klip

> [...]
>
> Du kunne måske låne søvejsreglerne på biblioteket og så læse om
> sikker fart, der står intet om at have is i maven ......

Hvorfor forholder du dig ikke til det oprindelige omkring "folk", som ikke
overholder reglerne, men i stedet kaster dig over mit udsagn om, at man skal
holde kurs og fart.
Du forholder dig heller ikke til godt sømandskap, som jeg har anført
efterfølgende.

Hent nu en kop kaffe og smid flasken med procenterne ud - gerne med indhold
- og så må du vente med at skrive mere her i tråden til i morgen eller
en anden dag.

Jeg er meget overrasket beskrevet som vanvidsbilist ud fra det, jeg har
skrevet her.
Holder du aldrig kurs og fart, så er det da dig, der ikke helt er opdateret
i forhold til at færdes på vandet.

Synd at du ikke lige tænker dig bare en lille smule om, inden at du begiver
dig ud i denne debat.

Sender og modtager - dig og mig imellem har ikke samme frekvens. Du har set
dig blind i forhold til noget, jeg ikke har ment eller beskrevet - hvorfor
ved jeg ikke.

Sov godt HEME, hvem du så end er og pas godt på det mavesår, du
tilsyneladende har et problem med

Mvh Torben

Fra : HEME

Dato : 26-04-11 18:51

> [...]
> hvorfor ved jeg ikke.
>
> Sov godt HEME, hvem du så end er og pas godt på det mavesår, du

Jeg synes nu at det her ender i personfnidder.

Jeg har gjort rede for min holdning til det at holde på sin ret for at få
ret, det har bestemt ikke noget med godt sømandskab at gøre, og så er den
ikke længere fra min side.

mvh
HEME

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-04-11 20:18

"HEME" <no@email.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ret, det har bestemt ikke noget med godt sømandskab at gøre, og så er den

Du har sgu da fået mit budskab helt galt i halsen.
Holde kurs og fart - det handler om at vise andres sejlere, hvad din hensigt
er. Der er da ikke noget værre end at møde en vægelsindet sejler, der ikke
kan finde ud af, om han vil passere den ene eller anden vej, når man nærmer
sig hinanden.

Kan "modparten" ikke overholde vigeregler, så viger man for hulen da, selvom
man ikke skulle. Det er ikke at holde på sin ret, men "bare" godt
sømandsskab.
Det betyder heller ikke, at jeg sejler i en speedbåd med sejl. Holde kurs og
fart med sejl vil i bedste fald være noget med en hastighed af ml. 6-7 knob

Jeg har heller ikke antydet, at jeg vil sejle så tæt på en anden sejler, at
der kunne ske eller ville ske skade.
Af samme grund er du helt ude af en forkert tangent, når du ud fra det
skrevne betegner mig i gruppen som en vanvidsbilist!!

Min egen private holdning er, at jeg viser, at jeg har retten til vejen, og
det er der rent faktisk også andre, der forstår, selvom nogle af dem i deres
"hersker-folks-agtige" adfærd til stadighed forsøger at møve sig frem - det
ser du sikkert også på lignende vis, når du pænt står i kø i en forretning.
Møver de sig frem alligevel, så konstaterer jeg bare, at det var en af den
slags.... og så går jeg af vejen, selvom jeg havde retten til vejen.

Håber da at du en anden gang venter med at be- og fordømme andre som du
gjorde i forhold til mig.

Og ja - så et det vel ved at være EOD.

Med venlig hilsen

Torben

(har elegant bortklippet en masse, der fremgår tidligere i den tråd, for der
vel ingen grund til, at hele historien hele vejen igennem skal vokse ved
hvert et svar??)

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 09:12

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> side - holder så fast i rattet med spøgelsagtige blikke og kører frem,
> selvom de burde gøre det modsatte, og det er så samme slags mennesker, der

Her på egnen kalder vi trådens omhandlede for "Bilister til søs".

Så du er slet ikke ene om dine betragtninger

MVH

Egon

Fra : Christian Stidsen

Dato : 26-04-11 11:18

> Du skal bare holde kurs og fart og samtidig have is i maven, så skal de
> "arrogante sejlbåde i Øresund" nok komme til at huske på de basale
> vigeregler til søs.

Den tror jeg jeg vil prøve næste gang jeg kommer med 100.000 tons
maskindrevet skib ned gennem Øresund...

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 12:51

"Jens_a.jens" <jens_a.jens(snabel A)forum(prik)dk> skrev i en meddelelse

klip-----

Uanset hvad og hvem der har vige pligten er man et svin, hvis man som
fritids sejler forstyrre erhvervs trafikken, fordi man vil holde på sin
ret!!! Det bare min holdning!!

mvh jens_a

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 08:35

Ja du har fuldstændig ret. Dem der opfører sig på den måde er
underfrankerede.
Desværre sker det ofte at der lyder 5 eller som regel mange flere
kraftige lyde fra skibene i renden ud for Amager, fordi en bestemt
sejlbåd på turen hjem fra Flakfortet, tror at han ejer hele verden.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-04-11 17:00

Hvad sker der nu?

Drejer tråden sig om erhvervstrafik, for så har jeg da misforstået noget
eller mistet evnen til at læse og forstå en tekst.
Nå, det er nok min alder og en eller anden begyndende stær af en slags

God efter-påske

Torben