Elkedel der ikke bliver utæt
Fra : Martin Larsen

Dato : 25-04-11 14:04

Vores elkedel er blevet utæt der hvor man kan kigge ind til vandstanden.
Det er ikke første gang at vi oplever en utæt elkedel, så jeg vil gerne
høre om jeres erfaringer med elkedler.

Det skal siges at vi koger rigtigt meget vand til te og til at skolde
sutter mm, så den bliver brugt mange gange om dagen.

Ud over at den skal være og forblive tæt, så har jeg følgende krav:

- Indbygget varmelegeme, dvs. flad i bunden indeni
- Ledningsfri (altså med "fod")
- Hælde godt

Hvad har I af bud?

Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-04-11 14:10

Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> Ud over at den skal være og forblive tæt, så har jeg følgende krav:
>
> - Indbygget varmelegeme, dvs. flad i bunden indeni

Vi har en Tefal "Odelia" elkedel som passer med din beskrivelse. Men vi
har kun haft den i ti år, så jeg kan ikke sige om den holder godt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-04-11 15:25

Erik Olsen wrote:

> Men vi har kun haft den i ti år, så jeg kan ikke sige om den holder godt.

Hmmm, 10 år lyder rimeligt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-11 17:20

Martin Larsen skrev bl.a.:

> Vores elkedel er blevet utæt der hvor man kan kigge ind
> til vandstanden. Hvad har I af bud?

Jeg har en "Eva/expres-kande, model 265453",
1,7 liter, 1840 watt, af engelsk fabrikat fra cirka 1994.
Den har virket upåklageligt i alle årene, men jeg håber
at den snart går i stykker, da den hvide plastik
efterhånden ikke er helt så hvid mere og plastikken
krakelerer også lidt.

Jeg har lige læst at denne model afgiver for meget
nikkel, så nu vil jeg snarest købe en ny.

--
Herluf :·)

Fra : Intet Navn

Dato : 27-04-11 10:52

On 2011-04-25 15:03, Martin Larsen wrote:

> Hvad har I af bud?

Stod for ikke så længe siden i nogenlunde samme situation og endte med
at købe en Philips "Pure Essentials Collection" (fint skal det lyde!)
elkedel.

Ud over at have spøjse features som at kunne opvarme vand til
forskellige indstillelige tempeaturer (hvilket jeg må indrømme aldrig at
have brugt til noget, men som måske kunne være spændende når man skal
varme flydende drikkevarer til små mennesker?) og bibeholde opvarmet
vand ved samme temperatur i en periode, opfylder den alle dine krav.

Den koster godt nok en slat mere end de allerbilligste af slagsen
(omkring en 500-krone seddel f.eks. hos Elgiganten), men i modsætning
til langt de fleste elkedler er den faktisk (i hvert fald efter min
mening!) til at holde ud at se på, når den står dér og troner på
køkkenbordet hver eneste dag.

Kan naturligvis ikke sige noget om dens holdbarhed over længere tid, men
jeg har personligt ikke fortrudt én eneste gang, at jeg lige lod et par
ekstre hundrede kroner springe for en god (og pænere!) vare.

Den fås i både sort og hvid (hhv. "HD4685/90" og "HD4685/30")

--
/Claus

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-04-11 17:47

Den 25-04-2011 15:03, Martin Larsen skrev:
> Vores elkedel er blevet utæt der hvor man kan kigge ind til vandstanden.
> Det er ikke første gang at vi oplever en utæt elkedel, så jeg vil gerne
> høre om jeres erfaringer med elkedler.

Jeg er lidt overrasket!
er utætte kedler godt nok et problem?
Jeg har aldrig set en, og vi har da selv haft nogle stykker, udover at
jeg er en af dem som omkredsen typisk anmoder om teknisk hjælp.

//finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-04-11 21:25

Cykelsmeden wrote:

> Jeg er lidt overrasket!
> er utætte kedler godt nok et problem?

Jeg kan jo ikke vide om vi bare har været uheldige, men dette er nummer
3 som er utæt. Godt nok først efter et par år denne gang, men den skulle
da gerne holde længere!

Martin

Fra : Intet Navn

Dato : 28-04-11 08:44

On 2011-04-27 22:25, Martin Larsen wrote:

> Jeg kan jo ikke vide om vi bare har været uheldige, men dette er nummer
> 3 som er utæt. Godt nok først efter et par år denne gang, men den skulle
> da gerne holde længere!

Havde heller aldrig hørt om problemet før for ganske nylig, men bare
lige af nysgerrighed: Har jeres tre utætte elkedler været af stål eller
plastik? Den jeg hørte om var nemlig en elkedel i stål, hvor utætheden
opstod omkring 'skueglasset' - altså det vindue/gennemsigtige rør der
tillader at man ser hvor meget vand der er i kedlen.

--
/Claus

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-11 23:04

Intet Navn wrote:

> [...]
> opstod omkring 'skueglasset' - altså det vindue/gennemsigtige rør der
> tillader at man ser hvor meget vand der er i kedlen.

De er/var af plast, men det er rigtignok omkring "skueglasset" at
problemet opstår. Samlingen bliver simpelthen utæt. Engang havde jeg en
elkedel hvor vandstanden måltes med en flyder indvendig der så påvirkede
en magnet udvendig. Har var der således ikke nogen samling.

Måske er vi ekstra udsatte fordi vi har enormt meget kalk i vandet?

Martin