MS Windows
briani 27239
Windows 7 bestemmer for meget
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-04-11 15:42

Hejsa

Et hurtigt spørgsmål som irretere mig meget, ved i hvordan man slår
alt det automatistk bestemmelse fra i windows 7, som fx man ikke kan
få lov at justere WINDOWS til i breddem/højden osv uden den hele tiden
vil køre på i fuld skærm..

på forhånd tak

Fra : Ole C

Dato : 24-04-11 23:51

Bjarke Hansen skrev blandt andet:

> [...]
> alt det automatistk bestemmelse fra i windows 7, som fx man ikke kan
> få lov at justere WINDOWS til i breddem/højden osv uden den hele tiden

Hvad mener du?
Windows er dit styresystem - og insisterer næppe på fuld skærm...

--
vh
Ole C

Fra : Fietsenmaker

Dato : 25-04-11 06:25

Den 24-04-2011 23:41, Bjarke Hansen skrev:
> [...]
> alt det automatistk bestemmelse fra i windows 7, som fx man ikke kan
> få lov at justere WINDOWS til i breddem/højden osv uden den hele tiden

Lav en mappe på din bootdisk vws navn:
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Dobbeltklik på mappen og så får du fuldt styr på din windows.
Normalt kører Windows i fuld skærm men det kan være du kan finde noget
som forhindrer dette.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-04-11 00:31

On 25 Apr., 07:25, Fietsenmaker <fiet...@maker.com> wrote:

> [...]
>
> Dobbeltklik på mappen og så får du fuldt styr på din windows.
> Normalt kører Windows i fuld skærm men det kan være du kan finde noget

Hej Fietsenmaker og Ole

Jeg tror måske i har misforstået mit spørgmål :-/

Windows kører i fuld skærm.. men problemet er hvis jeg vil multitaske
med flere programmet på skærmen.. under windows Xp osv.. kunne man
"klippe og klistre" vinduerne sammen på skærmen så det passede
perfekt.. men nærmer man sig kanterne på skærmen i windows 7, gør den
selv skærbilledet til fuld skærm istedet for at være som man beder den
om.

Håber det hjalp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-11 16:30

Bjarke Hansen skrev:

> perfekt.. men nærmer man sig kanterne på skærmen i windows 7, gør den
> selv skærbilledet til fuld skærm istedet for at være som man
> beder den om.

Det er ikke en fejl. Det er en feature. Når du har vænnet dig til
det, vil du nyde det. Det er den eneste ting jeg savner ved det
ellers åndssvage Windows 7.

Hvis du kommer nær den øverste skærmkant, vil vinduet blive
maksimeret når du slipper museknappen, men du får en advarsel -
vinduet bliver gennemsigtigt blåt. Så kan du bare rykke lidt ned
inden du slipper.

Fordelen er at du kan tage fat i kanten på et maksimeret vindue
og flytte det med det samme. Det krævede et ekstra klik i de
tidligere versioner. Prøv det.

Hvis du nærmer dig en af siderne, sker noget tilsvarende hvor
vinduet kommer til at fylde den halve skærm. Det er en fed idé.
Jeg brugte det til at sidestille to vinduer.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-04-11 19:16

> Det er ikke en fejl. Det er en feature. Når du har vænnet dig til
> det, vil du nyde det. Det er den eneste ting jeg savner ved det
> ellers åndssvage Windows 7.

Hvor mange år inden man vænner sig?

jeg synes også den default er træls.
Man kan gå ind i skærmens egenskaber, og fjerne muligheden (et eller
andet dybtliggende sted)

Jeg har laver en snapoff.reg fil som jeg kører på enhver nyinstallation
af w7, så jeg har ikke problemet mere!

indhold af snapoff.reg:
Windows Registry Editor Version 5.00
; Disable and Turn Off Windows 7 Snap Smart Window Arrangement
[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
"WindowArrangementActive"="0"

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-11 21:07

Cykelsmeden skrev:

> Hvor mange år inden man vænner sig?

Jeg vænner mig aldrig til Windows 7. Snapfunktionerne vænnede jeg
mig til på 20 sekunder.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-04-11 22:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg vænner mig aldrig til Windows 7

Det sagde du vel også om Win 95, 98, 2000, ME,
XP og Vista?

Jeg er af den type der hurtigt vænner mig til noget
nyt - noget er bedre og andet er dårligere, men der
findes altid løsninger.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-11 05:29

Allan Vebel skrev:

> Det sagde du vel også om Win 95, 98, 2000, ME,
> XP og Vista?

Jeg har ikke vænnet mig til Vista, men jeg er tvunget til at lade
det overleve på min bærbare fordi jeg ikke kan installere XP. Det
er samme årsag der ligger bag at jeg stadig har Windows 7 på min
nyeste pc som nu står og samler støv som reservemaskine.

Derudover har jeg haft Linux installeret i flere omgange. Det har
jeg heller ikke vænnet mig til.

Ellers har jeg ikke sagt det om nogen af de ca. 20 styresystemer
jeg i tidens løb har prøvet. Før Vista var hver ny Windows en
forbedring i forhold til før - forresten med undtagelse af
Windows Millenium der er et fejlbehæftet system. Det slagtede jeg
da jeg efter 20 sekunders afprøvning fik BSoD.

> Jeg er af den type der hurtigt vænner mig til noget
> nyt - noget er bedre og andet er dårligere, men der
> findes altid løsninger.

Ja, jeg har også fundet die Endlösung til Windows 7.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-04-11 10:24

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen
> Jeg har ikke vænnet mig til Vista, men jeg er tvunget til at lade
> det overleve på min bærbare fordi jeg ikke kan installere XP.

Og du spurgte forhandleren om en løsning ?

Jeg har købt bærbare med Vista hos http://www.laptops.dk/ - der var
ingen problemer med at få et sæt XP recovery cd'er til dem.

Men det kommer jo nok an på både forhandler og hvilken bærbar, vi
snakker om

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-11 18:08

Jan Vestergaard skrev:

> Og du spurgte forhandleren om en løsning ?

Næ. Forhandleren er Medion.

> Jeg har købt bærbare med Vista hos http://www.laptops.dk/ - der var
> ingen problemer med at få et sæt XP recovery cd'er til dem.

Jeg har prøvet at installere XP. Det virker ikke - installationen
går slet ikke i gang.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-04-11 18:30

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen
> Jeg har prøvet at installere XP. Det virker ikke - installationen
> går slet ikke i gang.

Der er ikke Sata-drivere til ret mange Sata-diske i XP, så du har nok
manglet en Sata-driver - den kan hentes fra Medion og slip-streames ind
på en kopi CD'en.

Mine er Thinkpad'er - Jeg kune heller ikke installere en "normal" XP pga
manglende drivere - men med recovery CD'erne med XP var der ingen
problemer.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-11 18:53

Jan Vestergaard skrev:

> Der er ikke Sata-drivere til ret mange Sata-diske i XP, så du har nok
> manglet en Sata-driver - den kan hentes fra Medion og slip-streames ind
> på en kopi CD'en.

Jeg kender beskrivelsen, men jeg ved ikke hvordan man
slipstreamer.

--
Bertel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-04-11 19:48

Bertel Lund Hansen skrev den 29-04-2011:

> Jeg kender beskrivelsen, men jeg ved ikke hvordan man
> slipstreamer.

Der er bunker af info om det på nettet.

nLite er et godt bud
http://www.nliteos.com/

En nLite guide
http://tech.icrontic.com/articles/slipstream_windows_xp/5

En af mange manuelle metoder
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm

SP3 henter du her
http://www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4

Bemærk du behøver ikke de tidligere SP?
Understøttede operativsystemerWindows XP Home Edition;Windows XP
Professional Edition;Windows XP Service Pack 1;Windows XP Service Pack
2

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-04-11 20:53

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen
> Jeg kender beskrivelsen, men jeg ved ikke hvordan man
> slipstreamer.

At slipstreame vil i al sin enkelthed sige, at man kopierer driverne ind
på en kopi af XP CD'en.

Problemet er at XP vil have Sata-driverne på en diskette og det har du
jo nok ikke, så løsningen er at slipstreame driverne ind på en kopi af
XP CD'en - Jørgen har vist givet et link til metoden.

Jan

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-04-11 19:32

> Jeg har prøvet at installere XP. Det virker ikke - installationen
> går slet ikke i gang.

Den kan vel ikke se din SATA harddisk.

Der er vist ingen SATA driver i XP SP0/SP1, men nogen SATA drivere i
SP2/SP3.

En diskette med driverne i det diskettedrev du sikkert ikke har, når du
starter Windows CD'en, og så kan jeg ikke lige huske om det er F2 eller
F6 tasten.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-04-11 20:55

F6. Og man bruger bare en USB key som man har sat til at emulere A: i
BIOS.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-04-11 22:26

Jens Peter Karlsen skrev den 29-04-2011:
> F6. Og man bruger bare en USB key som man har sat til at emulere A: i
> BIOS.

Det lyder jo let, men er stadig mere end mine evner eller BIOS kan
klare. ;-(

Hvis du eller andre har et tip til hvordan. Gigabyte EG45M-DS2H fra
2009

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-04-11 10:21

Ser ud til at din Award BIOS ikke har den feature. Jeg kunne i hvert
fald ikke finde det i manualen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-04-11 11:21

Jens Peter Karlsen skrev den 30-04-2011:
> Ser ud til at din Award BIOS ikke har den feature. Jeg kunne i hvert
> fald ikke finde det i manualen.
Ærgeligt, men mange tak for at du checkede.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : emjeppesen

Dato : 29-04-11 21:05

Bertel Lund Hansen skrev:

>Næ. Forhandleren er Medion.

de har da en glimrende support.

Hilsen emj

Fra : Edmund

Dato : 30-04-11 01:13

> Jeg har prøvet at installere XP. Det virker ikke - installationen
> går slet ikke i gang.

I bios sætter du den til ide mode, i stedet for AHCI mode.

--
Mvh Edmund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-04-11 10:00

Edmund skrev den 30-04-2011:

> I bios sætter du den til ide mode, i stedet for AHCI mode.

Er der nogen der ved hvor stor betydning det har for ydelsen?

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-04-11 10:14

Jørgen Nielsen skrev:

>Er der nogen der ved hvor stor betydning det har for ydelsen?

det kræver vel at der er nogen der gider lave begge dele, selv har jeg
aldrig gidet da det er for simpelt at lave en slipstreamet xp cd med sata
drivere.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-04-11 11:07

Ivan V. Klattrup skrev den 30-04-2011:

> det kræver vel at der er nogen der gider lave begge dele,
Der er mange test på nettet så det kunne jo være at der var en der
havde set noget.

> selv har jeg aldrig
> gidet da det er for simpelt at lave en slipstreamet xp cd med sata drivere.

Det meste er let når først man kan det.

Bruger du nLite eller andet værktøj?

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-04-11 11:40

Jørgen Nielsen skrev:

>Bruger du nLite eller andet værktøj?

nlite

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-04-11 11:47

Ivan V. Klattrup skrev den 30-04-2011:

> nlite

Takker... så er det vist muligt at finde ud af.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-11 13:02

Jørgen Nielsen skrev:

> [...]

Det har jeg prøvet. Det virker. Men ...

> Er der nogen der ved hvor stor betydning det har for ydelsen?

Det kan jeg ikke vurdere. Der dukkede mystik op ved nogle af de
filer jeg havde liggende som var placeret i SATA-mode. Derfor
brød jeg mig ikke om at gå videre med den idé. Måske gør jeg det
en dag som forsøg. Jeg har backup af alting så der er ingen
risiko.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-04-11 19:10

> Jeg vænner mig aldrig til Windows 7. Snapfunktionerne vænnede jeg
> mig til på 20 sekunder.
Og jeg har det så lige omvendt

Jeg tror snapfunktionerne er det eneste jeg er utilfreds med i w7.
Jeg havde lidt irritation omkring workgroups, men kun indtil jeg fandt
ud af forskellen mellem workgroup og hjemmegruppe :>)

Jeg er glad for de nye biblioteksmapper, men savner noget dokumentation.

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-11 19:54

Den 29-04-2011 20:09, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> ud af forskellen mellem workgroup og hjemmegruppe :>)
>
> Jeg er glad for de nye biblioteksmapper, men savner noget dokumentation.

Hej her er lidt om biblioteker (Libraries)
http://www.sevenforums.com/tutorials/257-windows-7-tutorial-index-2.html#post1075
og der står også noget her
http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=da-dk&q=Libraries

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-04-11 07:38

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
>alt det automatistk bestemmelse fra i windows 7, som fx man ikke kan
>få lov at justere WINDOWS til i breddem/højden osv uden den hele tiden

kan det være Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Funktioner til
øget tilgængelighed\Gør musen lettere at bruge >> flueben ved 'Forhindre,
at vinduer arrangeres automatisk, når de flyttes til kanten af skærmen'

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk