Hvilken kaffe kværn?
Fra : Peter Jensen

Dato : 24-04-11 15:29

Hej,

Jeg vil selv prøve at kværne kaffe. Men hvilken kaffe kværn skal jeg købe?
Jeg stille som udgangspunkt to "krav"

1. Da jeg jo ikke ved om det er noget for mig, vil jeg ikke give en formue,
kan se de kan fåes fra få hundrede kroner og op.
2. Den skal være nem at rengøre. Vil ganske enkelt ikke brug lang tid på
rengøring.

Nogle forslag?

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-04-11 16:03

Peter Jensen wrote:
> [...]
> formue, kan se de kan fåes fra få hundrede kroner og op.
> 2. Den skal være nem at rengøre. Vil ganske enkelt ikke brug lang tid

http://www.kaffe-agenterne.dk/product_info.php?cPath=41&products_id=83

Vi har købt sådan en, den kværner kaffen pænt ensartet til filter og
stempelkander (ikke espresso).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-04-11 16:11

Peter Jensen skrev:

> Men hvilken kaffe kværn skal jeg købe?

Politiken: Vi tjekker: Billig kaffekværn vinder i test:

· http://j.mp/dVlvQS

Det er nummer tre på listen de taler om — og det er ikke en kværn, men en
mølle. Jeg kender ingen der har brugt den til kaffebønner, men flere der
har brugt (og stadig bruger) den til hørfrø.

Sædvanligvis vil man stile efter en kværn, snarere end en mølle, fordi en
ordentlig kværn giver en mere ensartet maling end en mølle, men det lyder
som om testens nummer tre kan male kaffen ensartet.

Hvis man gerne vil kunne lave meget fintmalet kaffe — i stil med den man
bruger til espresso — skal man nok have fat i en kværn. Jeg havde en på
et tidspunkt (måske en OBH, men ikke den der vises i testen), men jeg fik
slået den ihjel ved at forsøge at male 250 g bønner i én omgang, og det
kunne den åbenbart ikke li'. Men bortset fra det, og bortset fra at den
larmede meget, så var det en ganske udmærket kværn som jeg brugte i flere
Ã¥r.

At bruge friskmalede bønner er godt, men jeg synes ikke at det er helt
afgørende — jeg vil hellere bruge pengene på at købe nogle ordentlige
bønner (og for tiden er jeg lidt småforelsket i den meget smagfulde og
aromatiske Monsoon Malabar som kan købes i Irma (og som desværre hverken
er økologisk eller Max Havelaar-mærket)) i mindre portioner, men hvis man
er kaffenørd giver det muligvis et extra plus med friskmalede bønner hver
gang (men så sku' man måske spørge sig selv om man ikke osse selv vil
riste dem).

Hvis jeg skulle male mine bønner selv i dag, ville jeg nok nøjes med
møllen til 100 kr fra Føtex og så sørge for at bruge nogle gode bønner
og en AeroPress til at lave kaffen på. Men lad os høre hvad andre her i
forummet har at sige.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Ole Helms

Dato : 24-04-11 23:32

On Sun, 24 Apr 2011 15:11:19 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
>møllen til 100 kr fra Føtex og så sørge for at bruge nogle gode bønner
>og en AeroPress til at lave kaffen på. Men lad os høre hvad andre her i

Den giver et udmærket og ensartet resultat for den almindelige
kaffedrikker.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-04-11 11:35

Ole Helms wrote:

> Den giver et udmærket og ensartet resultat for den almindelige
> kaffedrikker.

Vi har tidligere anvendt kaffemøller af forskellige fabrikater, men de
gav netop ikke et ensartet resultat. Derfor gik vi over til kværne,
senest den type som jeg viste først i tråden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 25-04-11 18:20

On 24 Apr., 17:11, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> Politiken: Vi tjekker: Billig kaffekværn vinder i test:
>
>  ·http://j.mp/dVlvQS

Bare vores erfaring: Vi købte den mølle pga Politikens test, men den
holdt kun et par måneder, så knækkede låsesystemet i låget (og så kan
man ikke male). Derfor har den fået mærkaten "billigt bras" her. Vi
købte siden en Bodum, som vi var gladere for. Men så gik vi over til
espresso og fik en "rigtig" kværn i et helt andet prisleje. Den bruger
jeg nu også til stempel- og filterbønner og får et helt ensartet
resultat hver gang, da jeg kender mine indstillinger (de kan dog
variere efter bønne, men det er mindre betydningsfuldt ved de grovere
grader).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Steen

Dato : 26-04-11 22:11

Den 24/04/11 17.11, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Hvis jeg skulle male mine bønner selv i dag, ville jeg nok nøjes med
> møllen til 100 kr fra Føtex og så sørge for at bruge nogle gode bønner
> og en AeroPress til at lave kaffen på.

Jeg kan nikke bifaldende til forslaget om en AeroPress.
Min kaffemaskine er blevet lidt jaloux siden jeg fik en AeroPress, for
den bruger jeg flittigt til en kop vellavet kaffe, hvorimod
kaffemaskinen bliver brugt lidt sjældnere

Fra : Steen

Dato : 26-04-11 22:14

Fra : Intet Navn

Dato : 27-04-11 10:32

On 2011-04-24 17:11, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Politiken: Vi tjekker: Billig kaffekværn vinder i test:

Nogenlunde samme resultat kom DR's "Rabatten" vist frem til i deres test:

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2010/Uds._7/20100218150320.htm

Til den pris har man jo råd til at købe en ekstra - måske som 'backup' -
måske til at kværne krydderier i, så man slipper for karry/kardemomme
smag i kaffen..!?

--
/Claus

Fra : Preben

Dato : 24-04-11 16:48

Den 24.04.2011 kl. 17:03 skrev Erik Olsen <me9@privacy.net>:

> Peter Jensen wrote:
>
> http://www.kaffe-agenterne.dk/product_info.php?cPath=41&products_id=83
>
> Vi har købt sådan en, den kværner kaffen pænt ensartet til filter og
> stempelkander (ikke espresso).

Den er OK til stempelkande.
Hvis det skal bruges til espresso skal kværnen være meget bedre, og her
starter priserne ved ca. kr. 1500,-
http://emofabrik.dk/kaffekvaern-38/

--
mvh/Preben

Fra : Steen

Dato : 26-04-11 22:04

Den 24/04/11 16.29, Peter Jensen skrev:
> [...]
> formue, kan se de kan fåes fra få hundrede kroner og op.
> 2. Den skal være nem at rengøre. Vil ganske enkelt ikke brug lang tid på

Jeg har en ganske billig model fra OBH, de fleste isenkræmmere har den.
2-300 kroner, og jeg havde samme model tidligere.
Når jeg har slidt den op, vil jeg ikke have kvaler med at købe samme
model igen. Jeg laver kun bønner til filterkaffe og stempelkande.