Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Layers plugin for Lightroom og Aperture
Fra : Hans Kruse

Dato : 23-04-11 18:17

http://www.ononesoftware.com/products/suite/perfect-layers/?ind

Der arbejdes ikke på layers i Lightroom (eller Aperture) direkte. Det
er et plugin som tager de billeder, der er markeret i Lightroom og
overfører dem til denne applikation, hvor man så kan arbejde på lagene
og det færdige billede føres tilbage til Lightroom. En smart lille
applikation for dem, der ikke har Photoshop eller synes det er for
kompliceret at arbejde med lag i Photoshop. Så her er en nedskaleret
version.

Måske kommer lag direkte i Lightroom en dag, men det bliver uden tvivl
ikke foreløbig. Det ville dog være attraktivt at kunne arbejde med lag
non-destruktivt og uden at lave en pixelkopi på noget tidspunkt.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-04-11 19:03

>Måske kommer lag direkte i Lightroom en dag, men det bliver uden tvivl
>ikke foreløbig. Det ville dog være attraktivt at kunne arbejde med lag
>non-destruktivt og uden at lave en pixelkopi på noget tidspunkt.

Det er rigtig lækker med non-destruktiv lag-editering. Bibble har haft
det i en rum tid nu.

Bed en bøn til Adobe om at få det indført - efter det blev
implementeret har jeg meget sjældent Gimp startet op - det hele klares
i Bibble.

//Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-04-11 19:17

On 2011-04-23 20:02:54 +0200, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said:

> [...]
>
> Bed en bøn til Adobe om at få det indført - efter det blev
> implementeret har jeg meget sjældent Gimp startet op - det hele klares

Den form for lag som Bible har svarer så vidt jeg husker til hvad
Lightroom også har haft i et stykke tid, nemlig editeringer på et
enkelt billede med gradueret filter og brush. Det er ikke den form for
lag jeg hentyder til.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-04-11 19:53

>Den form for lag som Bible har svarer så vidt jeg husker til hvad
>Lightroom også har haft i et stykke tid, nemlig editeringer på et
>enkelt billede med gradueret filter og brush.

Nope. Det er rigtige layers. Ikke blot til en simpel brush (selvom
det også er muligt..).

> Det er ikke den form for
>lag jeg hentyder til.

Jo. Så bed en bøn alligevel

//Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-04-11 20:41

On 2011-04-23 20:53:02 +0200, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said:

> Nope. Det er rigtige layers. Ikke blot til en simpel brush (selvom
> det også er muligt..).

> Jo. Så bed en bøn alligevel

Det jeg henstyder til er at man kan tage forskellige billeder og lægge
dem i lag over hianden ligesom man kan i Photoshop. Kan man det i
Bibble?

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-04-11 20:17

> Det jeg henstyder til er at man kan tage forskellige billeder og lægge
> dem i lag over hianden ligesom man kan i Photoshop. Kan man det i
> Bibble?

Jeg ved ikke hvordan man gør i Photoshop (kender ikke programmet..), men
hvis det er ligesom i Gimp så kan du selvfølgelig ikke gøre dette
umiddelbart. Men det er stadigvæk en kompetent layer-mode som er umådelig
anvendelig til 90% af hvad man ellers ville starte Gimp op for. Det er
ikke den simple brush som du henviste til i Lightroom. Det vil være et
stort plus for Lightroom med en ordentlig layer-mode, enten native eller
som plugin.

Det var ikke ret tydeligt det var det du søgte :) Beklager.

--
Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 20:22

On 2011-04-24 21:17:08 +0200, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said:

> [...]
> ikke den simple brush som du henviste til i Lightroom. Det vil være et
> stort plus for Lightroom med en ordentlig layer-mode, enten native eller

Lightroom laver en maske (det kan du også kalde et lag) automatisk og
man kan lave så mange man vil og man kan justere dem igen nårsomhelst.
Det er faktisk et ganske stærkt værktøj. Der er mange fotografer der
siger at de kan lave mindst 95% i Lightroom og ikke behøver gå ind i
Photoshop.

> Det var ikke ret tydeligt det var det du søgte :) Beklager.

Hvis du havde læst om det plugin jeg linkede til så ville du have vist det :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-04-11 21:54

> Hvis du havde læst om det plugin jeg linkede til så ville du have vist
> det :)

Det havde jeg læst, men jeg havde ikke kodet det sådan sammen trods det.

--
Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-11 15:16

On 2011-04-23 19:16:59 +0200, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> ikke foreløbig. Det ville dog være attraktivt at kunne arbejde med lag
> non-destruktivt og uden at lave en pixelkopi på noget tidspunkt.

Jeffrey Friedl har lavet en hel del plugins til Lightroom og nu også et
plugin, der er meget spændende. Det kan lægge et antal billeder fra
Lightroom ind som smart objects i Photoshop således at man kan gå
tilbage og editere de oprindelige billeder og genskabe blendingen igen.
Man kan f.eks. i Photoshop lave alle mulige editeringer sålænge man
ikke rører ved de smart objects, der er fra de oprindelige billeder.
Det virker faktisk ret godt. Hvis man har Photoshop så er det en god
måde at arbejde på. Et lille eksempel. Hvis man f.eks. har blendet et
par billeder i Photoshop og senere finder ud af, at white balance
skulle have været anderledes på et af dem, så er det eneste man skal
gøre, at gå tilbage i Lightroom og ændre white balance påd et givne
billede og bede plugin'et om at genskabe (refresh) smart objects i PSD
filen.

Fra : Valdemar

Dato : 02-05-11 16:23

On Sat, 23 Apr 2011 19:16:59 +0200, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>ikke foreløbig. Det ville dog være attraktivt at kunne arbejde med lag
>non-destruktivt og uden at lave en pixelkopi på noget tidspunkt.

Det er da en begyndelse. Men det er et meget råt program. Cursoren hopper og danser, hvis den gider bevæge sig, og der
er ikke rigtig styr på, hvad er findes i lagene. Gider ikke bruge mere tid på det i nuværende form, når jeg har CS5.

mvh

Valdemar

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-05-11 17:19

On 2011-05-02 17:23:01 +0200, Valdemar <pvklauber@privat.dk> said:

> [...]
> er ikke rigtig styr på, hvad er findes i lagene. Gider ikke bruge mere
> tid på det i nuværende form, når jeg har CS5.

Det er en beta version og målgruppen er dem der ikke har Photoshop.
Prisen er også altfor høj og markedsføringen er mildest talt
vildledende.