Bestrålet mad
Fra : Niels

Dato : 22-04-11 15:31

Jeg døjer med nogle møl-agtige insekter i køkkenet. Det gør flere af
mine venner også, og vi har bl.a. det tilfælles, at vi alle køber
økologisk müsli. Jeg hælder müslien fra posen over på tætsluttende
glasbeholdere, og jeg kan konstatere, at der udvikler sig insekter i
beholderen. Det er naturligvis et proteintilskud, men jeg vil
alligevel helst være fri.

Jeg har Googlet på "bestrålet mad", men resultaterne er ret gamle.

Hvad er egentlig status på bestråling af mad i dag?

Som jeg læser det, er det uønsket af forbrugerne ud fra en
følelsesmæssig position snarere end en rationel.

--
Niels

Fra : Emil

Dato : 22-04-11 23:24

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
>glasbeholdere, og jeg kan konstatere, at der udvikler sig insekter i
>beholderen. Det er naturligvis et proteintilskud, men jeg vil

Fair nok.
Fordel et 1 cm tykt lag müsli på en stor tallerken, og giv den ca. et
minut i microen (til det bliver lunkent). Så bestemmer du selv over
hvad der sker femover. Vandholdigt indhold (det uønskede) bliver kogt,
og det tørre indhold tæt på uforandret.

>Jeg har Googlet på "bestrålet mad", men resultaterne er ret gamle.
>Hvad er egentlig status på bestråling af mad i dag?

Emnet er politisk følsomt, så der er ikke sket noget. Det er stadigt
kun visse krydderier som må bestråles, selv om reststrålingen er
mindre end den naturlige baggrundsstråling. Totalt latterligt.

>Som jeg læser det, er det uønsket af forbrugerne ud fra en
>følelsesmæssig position snarere end en rationel.

Det er korrekt. Må jeg være så fri, at betegne reaktionen som rent
hysteri? Eller måske en følge af politikkernes trang til vælgertække?

Jeg vil foreslå dig, at stille spørgsmålet på www.videnskab.dk hvor
de, som regel, finder personer, som kan give et meget kvallificeret
svar.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-04-11 08:38

Emil skrev:

> Fordel et 1 cm tykt lag müsli på en stor tallerken, og giv den
> ca. et minut i microen (til det bliver lunkent).

Mon ikke osse nedfrysning kan gøre det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Emil

Dato : 23-04-11 17:09

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Mon ikke osse nedfrysning kan gøre det?

Tanken havde strejfet mig; men da jeg ikke kender oprindelsen af
müslien, har jeg ingen idé om, hvor der kan være problemer.

Nogle insekter kan overleve en nedfrysning, evt. som æg. Men jeg må
åbenbare min uvidenhed, og give dig ret i, at en tur i fryseren kan
klare de fleste problemer med insekter.

Tak for tippet.

m.v.h. Emil

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 17:46

Den 23-04-2011 18:09, Emil skrev:
> Nogle insekter kan overleve en nedfrysning, evt. som æg. Men jeg må
> åbenbare min uvidenhed, og give dig ret i, at en tur i fryseren kan
> klare de fleste problemer med insekter.
>
> Tak for tippet.
bringer mig til:
Jeg havde i udlandet købt en sjat safran. De var pakket i en
tætsluttende plastbeholder. Da jeg efter et par måneder ville bruge af
det, var der kun lidt ubestemmeligt pulver og nogle mikroskopiske små
dyr i beholderen.
Burde jeg have brugt en af de nævnet metoder?

//finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-04-11 22:45

Emil wrote:

> Nogle insekter kan overleve en nedfrysning, evt. som æg. Men jeg må
> åbenbare min uvidenhed, og give dig ret i, at en tur i fryseren kan
> klare de fleste problemer med insekter.

Det er i al fald et ret almindeligt tip mod utøj i mel, så det gælder
nok også müesli. Jeg gør det engang imellem hvis jeg finder dyr i melet
- den med proteintilskuddet ryger ud, mens de andre i skabet får en tur
i fryseren. Dette fordi jeg blot opbevarer meltyperne i deres
oprindelige poser, så de kan let sprede sig. Nogle frosne æg (usynlige)
tager ikke pippet fra mig, men jeg gider ikke spise noget der kravler!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-04-11 07:38

Sat, 23 Apr 2011 23:45:25 +0200 skrev Martin Larsen:

>Det er i al fald et ret almindeligt tip mod utøj i mel

Prøv også kylling i karry, makrel i tomat og lignende variationer i
ugeplanen og snyd ikke dig selv for "Lam i Asani" om fredagen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jeg har lige kvalt en six-pack - bare for at se den dø

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-04-11 14:37

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>
> Nogle insekter kan overleve en nedfrysning, evt. som æg. Men jeg må
> åbenbare min uvidenhed, og give dig ret i, at en tur i fryseren kan

Døde insekter i varen synes mig ikke betrykkende ved videre opbevaring
ved stuetemperatur. De kunne fungere som angrebspunkt for svampeangreb.

Da jeg havde et angreb af møl sidst, opbevarede jeg det mel jeg ikke
kasserede i fryseren, indtil jeg fik det brugt.

Fra : Emil

Dato : 27-04-11 19:08

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

>Døde insekter i varen synes mig ikke betrykkende ved videre opbevaring
>ved stuetemperatur. De kunne fungere som angrebspunkt for svampeangreb.

Det har du ret i. Men mon ikke insekterne er blevet til udtørrede
mumier i det tørre mel?

>Da jeg havde et angreb af møl sidst, opbevarede jeg det mel jeg ikke
>kasserede i fryseren, indtil jeg fik det brugt.

Når jeg får nyt mel, bliver det (altså i papirsposerne) vacumpakket i
almindelige plastposer, som er billige. Måske ikke optimal
vacumpakning, men det isolerer melet, så det ikke tager smag af andet
på hylden, eller reagerer ved skift i luftfugtigheden, ligesom evt.
insektinficeret mel ikke spreder dem til andet mel.
<http://www.grillbutikken.dk/product.php?id_product=20>

Det virker fint.

m.v.h. Emil