Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overbelyse for at få mere højlys?
Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-04-11 21:37

http://www.fotograftips.dk/?p=1665

"Den måde teknikken bruges på er at når du laver din eksponering så
eksponerer du så du har så mange toner til højre som muligt. Du må ikke
ligge dem så langt til højre i histogramet at de begynder at brænde ud.
Når du gør det vil du umiddelbart få et overbelyst billede, men du har
mange flere toner at arbejde med i din efterbehandling."

skriver Nikolai Brix som en metode for at få mest højlys. Selvfølgelig
laver han den kattelem, at billedet "Du må ikke ligge dem så langt til
højre i histogramet at de begynder at brænde ud." Følges dette vil det
da sjældent føre til overbelyste billeder. Eller hvad mener I?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-04-11 21:53

Den 22-04-2011 22:37, Soeren Friberg skrev:
> [...]
> højre i histogramet at de begynder at brænde ud." Følges dette vil det
> da sjældent føre til overbelyste billeder. Eller hvad mener I?

Ok, det er vist mere fornuftigt her:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Fra : .J.S...

Dato : 22-04-11 22:31

"Soeren Friberg" wrote in message

[...]

Ja til statiske ting som landskab på stativ er det jo fint, men der er
masser af andre situationer hvor man allerede kæmper med at få nok
dybdeskarphed eller hurtig nok lukkertid, og der vil det jo blive endnu
værre hvis man bevidst skulle overbelyse.
Men det er da en god ting at kende til så man i hvertfald undgår at
underbelyse, det er atid bedre at gå op i ISO end at underbelyse. Om man
ligefrem med fordel kan gå op i ISO og så overbelyse for senere at skrue ned
har jeg ikke forsket i.

mvh/JS

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-04-11 23:03

On 2011-04-22 22:37:03 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> højre i histogramet at de begynder at brænde ud." Følges dette vil det
> da sjældent føre til overbelyste billeder. Eller hvad mener I?

Meget ubehjælpsomt skrevet artikkel og med en del fejl.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-04-11 23:28

Den 23-04-2011 00:03, Hans Kruse skrev:

> Meget ubehjælpsomt skrevet artikkel og med en del fejl.

Ja, det blev jeg også klar over. Havde dog troet noget bedre fra Nikolai
Brix.

Fra : Valdemar

Dato : 23-04-11 06:52

..

>Ja, det blev jeg også klar over. Havde dog troet noget bedre fra Nikolai
>Brix.

Hvorfor dog det? I den flere år gamle artikel lægger han jo ud med at skrive, at han ikke rigtig har styr på det, han
skriver om: "en smule teoretisk idag… selvom jeg ikke er den store teoretiker"
Der er skrevet meget og godt om det emne af fotografer. Fabrikanterne arbejder konstant for at forbedre både Raw
konvertere, sensorer og indbyggede exponeringsalgorithmer for at give os et større eksponeringsspillerum, og de bliver
bedre til det. Jeg tror ikke vi skal basere diskussionen på 2-3-5 år gamle erfaringer. Det er hænderne op af lommen og
ud og fotografere egne prøveskud.
Og så kan man jo græmme sig over, at det er ret umuligt at fotografere gymnastikpigernes dobbelte salto i HDR.

mvh

Valdemar

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-04-11 07:33

Den 23-04-2011 07:51, Valdemar skrev:
> [...]
> Og så kan man jo græmme sig over, at det er ret umuligt at fotografere gymnastikpigernes dobbelte salto i HDR.

Hav en god lørdag..

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-11 17:36

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> højre i histogramet at de begynder at brænde ud." Følges dette vil det da
> sjældent føre til overbelyste billeder. Eller hvad mener I?

Det er et gammelt Nikon Mantra fra tiden omkring D70 - D100, D200.
Teknikken dæmper støj i billedet, fordi S/N forholdet blier større.
Det er dog ikke uden omkostninger. Dels er det at balancere på en knivsæg
dels koster i form af farvemættetheed.
Jeg husker, at Sass altid kørte en halv blænde under for at få mere mættede
farver.
Nu til dags med de kraftigt forbedrede sensorer og algoritmer til S/N
reduktion, er der ingen grund til at køre på kanten.
Man kan langt bedre tillade sig at være konservativ.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-04-11 17:45

Den 24-04-2011 18:35, Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> reduktion, er der ingen grund til at køre på kanten.
> Man kan langt bedre tillade sig at være konservativ.

Dejligt at blive understøttet lidt. Jeg plejer nemlig altid selv at køre
under.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 19:42

On 2011-04-24 18:45:15 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Dejligt at blive understøttet lidt. Jeg plejer nemlig altid selv at køre under.

Det er fint at blive understøttet, men det er altså ikke rigtigt. Du
får den absolut bedste kvalitet ved at eksponere til højre uden
udbrænding. At du så i mange tilfælde kan lave et billede uden at det
ses med f.eks. en blændes undereksponering er en anden sag. Men skal du
udnytte sensorens maksimale dynamiske omfang fuldt ud, så skal man
eksponere til højre og man kan endda udnytte det "headroom" som RAW
konvertere har da de kan estimere farver rimeligt nøjagtigt hvis det
kun er ganske små områder der er udbrændte i en enkelt farvekanal. RAW
konverteren udnytter nemlig information fra naboområder til at estimere
inholdet af den farvekanal der er brændt ud. Hvis der er kun er en
enkelt farvekanal tilbage så bliver resultatet selvfølgelig dårligere.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-04-11 19:51

Den 24-04-2011 20:41, Hans Kruse skrev:
> Du får den absolut bedste kvalitet ved at eksponere til højre uden
> udbrænding.

Hmh, jo, men det ender altså for også - udendørs i hvert fald - med
noget undereksponering, hvis jeg vil undgå udbrændt himmel i hvert fald.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 20:18

On 2011-04-24 20:50:51 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Hmh, jo, men det ender altså for også - udendørs i hvert fald - med
> noget undereksponering, hvis jeg vil undgå udbrændt himmel i hvert fald.

Jeg tror du misforstår undereksponering. Hvis der er udbrændte områder,
så er der per definition overeksponeret. Det er histogrammet der
definerer om der er overeksponeret. Om du undereksponerer ift.
lysmåleren er en helt anden sag, da det helt afhænger af
lysmålingsmetoden, matrix eller varianter af spotmåling. Hvis du f.eks.
vil bruge matrixmåling og undgå overeksponering, så er der kun én vej
og det er at lære at forstå hvordan matrixmåling opfører sig. Hvis du
f.eks. tager et billede med 1/3 himmel så kan du næsten altid regne med
at himlen er overeksponeret. Hvis du derimod tager 2/3 himmel så bliver
det som regel en smule undereksponeret. Hvis du tager et billede på
stativ så kan man bruge live view på de kameraer der har det og bruge
live histogram og justere EC kompensation indtil der ikke
overeksponeres. Man kan også bruge spotmåling og justere EC ift. det
der måles på.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-04-11 20:28

Den 24-04-2011 21:18, Hans Kruse skrev:

> Jeg tror du misforstår undereksponering. Hvis der er udbrændte områder,
> så er der per definition overeksponeret.

Ja, jeg indså godt mit vrøvl efter det var fløjet af sted.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 19:44

On 2011-04-24 18:35:30 +0200, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> [...]
> reduktion, er der ingen grund til at køre på kanten.
> Man kan langt bedre tillade sig at være konservativ.

Den gode Sass har blandet to ting sammen. Hvis der ikke eksponeres helt
til højre er der undereksponeret og det giver altid et dårligere
resultat og med mere støj. I mange billeder betyder det ikke noget, men
i andre gør det. I efterbehandlingen kan man så reducere lyset og det
har præcist samme effekt som Thomas er efter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-11 13:14

Soeren Friberg kom med følgende:
> [...]
> histogramet at de begynder at brænde ud." Følges dette vil det da sjældent
> føre til overbelyste billeder. Eller hvad mener I?

Hold da op - genopdagelse af en meget kendt standardteknik - eksponer
til højre.
Utroligt at det kan påkalde sig opmærksomhed - lidt ligesom hvis man nu
skrev at man ved iagttagelse af himlens legemer måtte konstatere at
deres opførsel passer med at jorden er rund!

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Soeren Friberg

Dato : 25-04-11 13:21

Den 25-04-2011 14:13, Jan Bøgh pippede:
> Soeren Friberg kom med følgende:

> Utroligt at det kan påkalde sig opmærksomhed -
> vh
> Jan

Ja, du bliver hurtigt jaloux..

--