Den nemmeste shawarma tilberedes hvordan?
Fra : hellerup

Dato : 22-04-11 08:38

Har søgt på nettet efter opskrift på shawarma kød, men mange er med
div. arter af krydderier.
Da jeg ikke ønsker at "fryse inde" med krydderier af forskellig slags,
som jeg kun har til hensigt at benytte en eller to gange om året, så
efterlyses opskriften en nem, gerne hurtig at lave og allerhelst en
velsmagende af slagsen.
Første gang jeg smagte shawarma, var ved gadekøkken i Beirut sidst i
tresserne og senere i Jerusalem.
På forhånd ta.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 19:33

Den 22-04-2011 16:38, hellerup skrev:
> efterlyses opskriften en nem, gerne hurtig at lave og allerhelst en
> velsmagende af slagsen.
> Første gang jeg smagte shawarma, var ved gadekøkken i Beirut sidst i
> tresserne og senere i Jerusalem.
Hvor autensisk den var, aner jeg ikke, men den brødrene (rettere Adam)
viste i sidste udsendelse "Den sidste Nadver" så både nem og lækker ud!

//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-05-11 21:00

Den 22/04/11 16.38, hellerup skrev:
> [...]
> som jeg kun har til hensigt at benytte en eller to gange om året, så
> efterlyses opskriften en nem, gerne hurtig at lave og allerhelst en

Jeg plejer at købe lammekødstykker i Føtex/Superbest.

Marineres 1-2 dage i køleren. Jeg bruger olivenolie, færdigblandet
shawarma-krydderi fra en indvandrergrønthandler, evt. ekstra hvidløg
eller soyasovs.

Så skal der lidt mere i pitaen, jeg bruger bl.a. persille, rå løg,
sumak, chili, humus. Men gode forslag modtages gerne.

Mvh. Lars

Fra : Tesla

Dato : 31-05-11 17:17

On Apr 22, 4:38 pm, hellerup <kyndby2...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> velsmagende af slagsen.
> Første gang jeg smagte shawarma, var ved gadekøkken i Beirut sidst i

Shawarma ved jeg ikke så meget om, andet end at det er en nær
slægtning til döner kebab. Fælles for begge er, at det er kød (lam) på
roterende spid.

Döner kebab er en simpel ret, og basisopskriften er som følger:

Lammekød (oksekød kan bruges i mangel af bedre; flank er godt)
Løg
Salt
Peber

Skær store stykker lammekød ud i tynde skiver, læg dem i en skål. Hak
løg MEGET fint (brug evt. en persillehakker; det må meget gerne være
som grød); ét mellemstort løg pr. kg kød. Tilsæt 10 - 20 g salt efter
behov, og tilsæt sort peber efter behag. Lad det marinere 12 - 24
timer. Læg lagvis på spid, grill det, og skær af efterhånden som kødet
er blevet tilstrækkeligt grillet. Lav en kebab af det nyskårne kød, og
frys det du ikke benytter, til senere brug.

Tip:

læg lamme- eller oksefedt imellem lagene (kan fjernes efter grillning/
stegning) for, at give ekstra smag.

Efter min mening er færdigblandet shawarma/kebab-krydderi blot en
metode til at promovere et produkt, som i bund og grund aldrig
retfærdiggør den traditionelle opskrift. Og hvis du endelig VIL
tilsætte ekstra smag i kraft af krydderi, er spidskommen (IKKE at
forveksle med kommen) meget udbredt i det mellemøstlige køkken. Det
giver en fyldig - næsten cremet - undertone.

Mvh

Dave