Knust hvidløg i olie - hvor længe kan det ~
Fra : uh

Dato : 21-04-11 23:54

Har hørt at det kan udvikle noget usundt/farligt efter at have stået i
køleskab nogen tid.

Mener ellers at Claus Meyer for nogle år siden slog til lyd for at det var
godt at gemme (vist sammen med hk. persille), så man havde det til at bruge
af nu og da.

Er der nogen som ved noget konkret om dette? Jeg kan ellers godt li' at lave
en større portion og så have til 1-2 mdr., bl. a. til at komme en pizza af
og til, men er nu kommet i tvivl om det kan være sundhedsskadeligt.

Tak for evt. svar.

Mvh uh

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-04-11 01:30

Den 22/04/11 00.53, uh skrev:
> [...]
> lave en større portion og så have til 1-2 mdr., bl. a. til at komme en
> pizza af og til, men er nu kommet i tvivl om det kan være

Jeg har ingen konkret viden, kun generel.

Du skal ikke vælge hørfrøolie Olivenolie ville være mit valg,
Mikroorganismer bryder sig ikke om hverken om olie eller hvidløg, så det
er mere et spørgsmål om hvornår olien harsker. Jeg ville anvende sådan
en olie i 2 år+ og jeg vil mene at opbevaring på 6-10 grader C er fint.

Men min modreplik:
Hvorfor F... ikke bruge friske råvarer i din pizza?

Mvh. Lars

Fra : uh

Dato : 22-04-11 10:45

"Lars Kongshøj" skrev i meddelelsen

Den 22/04/11 00.53, uh skrev:
> [...]
> pizza af og til, men er nu kommet i tvivl om det kan være
> sundhedsskadeligt.

Jeg har ingen konkret viden, kun generel.

Og hvorfor ikke??

Olivenolie ville være mit valg,

Hvorfor? Den er mere besværlig, hvis den skal blive flydende før brug (når
den ellers står i køleskabet).

Hvorfor F... ikke bruge friske råvarer i din pizza?

Fordi det ikke er så tit jeg spiser pizza, jeg skal ofte lave andre retter
samtidig og så sparer jeg tid ved at blende en større portion - for at have
det på lager.

Mvh uh

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-04-11 12:55

Den 22/04/11 11.45, uh skrev:

> "Lars Kongshøj" skrev i meddelelsen

> Jeg har ingen konkret viden, kun generel.
>
> Du skal ikke vælge hørfrøolie
>
> Og hvorfor ikke??

Oxideres (harskes) på en måneds tid.

Ikke velegnet til opvarmning.

> Olivenolie ville være mit valg,
>
> Hvorfor? Den er mere besværlig, hvis den skal blive flydende før brug
> (når den ellers står i køleskabet).

Mit forslag til opbevaringstemperatur var var måske lavt sat, dette link
anbefaler 12-16 grader:
http://da.wikipedia.org/wiki/Olivenolie

> [...]
>
> Fordi det ikke er så tit jeg spiser pizza, jeg skal ofte lave andre
> retter samtidig og så sparer jeg tid ved at blende en større portion -

Dit valg. Hvidløg er ikke så kritisk, så som regel "snyder" jeg og køber
en ordentlig pose for en tier hos Tiger.

Men jeg glæder mig til at der snart kommer friske hvidløg på gaden igen,
det er vist ved at være sæson. Når nogen ser dem i Kbh, hører jeg gerne
et tip

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-11 16:27

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4db16c7b$0$314$14726298@news.sunsite.dk:

> Men jeg glæder mig til at der snart kommer friske hvidløg på gaden
> igen, det er vist ved at være sæson. Når nogen ser dem i Kbh, hører
> jeg gerne et tip

Jeg købte friske for mindst en månedstid siden. Vistnok Superbest i Rødovre
Centrum. Irma i samme center havde dem også på dét tidspunkt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-04-11 01:50

Fri, 22 Apr 2011 00:53:57 +0200 skrev uh:

> [...]
>en større portion og så have til 1-2 mdr., bl. a. til at komme en pizza af
>og til, men er nu kommet i tvivl om det kan være sundhedsskadeligt.

Du lever endnu og jeg lever endnu, så dødsensfarligt kan det jo nok
ikke være.

To måneder lyder af meget, for så besværligt er det trods alt ikke at
lave, men af praktiske grunde skal portionen være så stor, at
blenderen har noget at arbejde med, ellers brummer og sprøjter den som
en storebæltsfærge med skruen halvvejs over vandet
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jeg har lige kvalt en six-pack - bare for at se den dø

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 08:24

Den 22-04-2011 02:50, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> blenderen har noget at arbejde med, ellers brummer og sprøjter den som
> en storebæltsfærge med skruen halvvejs over vandet

bruger man blender til knust hvidløg i olie???

Jeg hakker det fint med en kniv.
ideen er iøvrigt vel at olien skal tage aroma fra hvidløget, så det skal
vel have et par dage, men ikke laves i større mængde end der bruges
indenfor en måneds tid eller to.

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-04-11 10:53

Fri, 22 Apr 2011 09:23:40 +0200 skrev Cykelsmeden:

>bruger man blender til knust hvidløg i olie???
>
>Jeg hakker det fint med en kniv.

Yep, det gør "man"

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-04-11 10:51

On 22 Apr., 00:53, "uh" <uhFJERNDE...@forum.dk> wrote:

> Har h rt at det kan udvikle noget usundt/farligt efter at have st et i
> k leskab nogen tid.

Jeg har "lært", at der er en reel risiko for at få botulisme
(pølseforgiftning), hvis man spiser af krydderolie (hvidløg skulle
være særligt slemt), der er lavet uden at tage højde for
bakterieudviklingen, og som har stået i nogle dage, hvor jordbakterier
kan udvikle toksiner.

Dødsraten på botulisme er mellem 30 og 60%, så det lader ikke til at
være til at spøge med.

Jeg har ofte hørt madfolk på tv anbefale olierne, så der er åbenbart
delte holdninger. Gad vide om en af de fødevareteknisk kyndige har et
godt svar?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 22-04-11 22:01

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]

>Jeg har ofte hørt madfolk på tv anbefale olierne, så der er åbenbart
>delte holdninger. Gad vide om en af de fødevareteknisk kyndige har et

Hej Kevin, jeg kan da forsøge:

Der er den "sikre viden" at hente (Fakta om fødevarehygiejne -
Bakterier) her:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/publikationer/alle_publikationer/2005/212.htm>

De typer der er tale om (A og B) formerer sig ikke ved
køleskabstemperatur (under 10ºC).
I sjældne tilfælde kan der forekomme type E, som skal under 3ºC for
ikke at formere sig. Dette tager man normalt kun hensyn til, hvis der
serveres for svækkede personer.

Bakterierne findes i størst antal ved roden af hvidløggene, så roden
fjernes først, hvorefter der bruges rene redskaber videre frem.

Sørger man for at køle alle ingredienser, redskaber og beholdere før
fremstillingen, burde det være sikkert at lave en portion , som rækker
til en uge eller to. Ved særlig god køkkenhygiejne lidt længere.

En blancering af hvidløggene i kogende vand i et par minutter hjælper
_ikke_ mod Clostridium botulinum, men fjerner meget andet uønsket, så
det kan anbefales, da det også øger velsmagen af hvidløg (sødlig
aller-yderste del).

Alle mulige bakterier findes overalt, vi kan ikke undgå at indånde
dem. De bliver først farlige når de formerer sig uhæmmet, hvilket
typisk sker ved stuetemperatur.

Gær og bakterier formerer sig fint uden adgang til luft (i olie). De
fleste kræver dog adgang til fugt (som i hvidløg).
Problemet kan nedsættes/undgåes ved syrning og saltning, men dette er
netop ikke almindeligt ved hvidløg i olie.
De fleste krydderurter er uproblematiske (persille, dild m. fl.) da
vandindholdet er ringe.

Ang. olietype kan man frit vælge efter egen smag.
Hørfrøolie harsker meget hurtigt (uger på køl); køb den kun hvis den
har været opbevaret på køl og er datomærket.
Jomfru olivenolie, og koldpressede olier kan indeholde både vand og
masser af jordbakterier, så brug kun helt frisktpressede olier og
opbevar dem på køl.

De fleste andre olier har været kemisk behandlede, og må anses som
sikre at bruge med måde, også selv om de indeholder rester fra den
kemiske raffinering. Der er ingen særlige krav til opbevaring, men
mørkt og køligt er bedst for enhver spiseolie.

m.v.h. Emil

Fra : uh

Dato : 26-04-11 11:28

"Emil" skrev i meddelelsen

....en hel masse....og et godt link!

Mange tak for det Emil, det er en god hjælp, jeg er klogere nu, og har nok
været heldig indtil nu, jeg har brugt hvidløg blandet i forskellige olier,
mest raps, og har overlevet, men vil ikke tage chancer mere, hvilket jeg jo
heller ikke vidste at jeg gjorde .

mvh uh

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-11 16:31

uh <uhFJERNDETTE@forum.dk> skrev i meddelelsen
4db69e29$0$309$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> forskellige olier, mest raps, og har overlevet, men vil ikke tage
> chancer mere, hvilket jeg jo heller ikke vidste at jeg gjorde

Fornuftigt. Så bliver du ikke ét af de tusindvis af ofre for
pølseforgiftning efter indtagelse af hvidløg i olie, vi hører om hvert
eneste år.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-11 12:23

> Fornuftigt. Så bliver du ikke ét af de tusindvis af ofre for
> pølseforgiftning efter indtagelse af hvidløg i olie, vi hører om hvert
> eneste år.

Tusindvis af ofre for pølseforgiftning hvert år ?

Pølseforgiftning er så sjælden i Danmark at den slet ikke er med i
oversigten over antal syge pga. bakterier fra mad hos Fødevarestyrelsen,
hvor pølseforgiftning beskrives som værende "yderst sjælden i Danmark".

Fødevarestyrelsen har udsendt en advarsel mod et bestemt mærke efter eet (1)
tilfælde af pølseforgiftning fra hvidløg i olie.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-04-11 13:37

Den 28-04-2011 13:22, Carl Alex Friis Nielsen skrev:
> [...]
> oversigten over antal syge pga. bakterier fra mad hos Fødevarestyrelsen,
> hvor pølseforgiftning beskrives som værende "yderst sjælden i Danmark".
Nogen mærker ikke ironi eller sarkasme, selvom den proppes ned med en
pølsetang!

//finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-11 13:50