VHF radio uden licens ?
Fra : Per

Dato : 21-04-11 18:44

Hej !

En kollega fortalte mig, at det er ulovligt at have en VHF radio installeret
i sin båd uden man har licens / tilladelse til at bruge den.

Er det rigtigt ?

Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale om
nødret - men ulovlig at besidde ??

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-11 19:02

On 21-04-2011 19:44, Per wrote:
> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Det er korrekt. Du skal min. have et VHF-cerfikat eller SRC hvis den har
DSC. Til båden skal du have et kaldesignal.

/Casper

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-11 20:36

"Casper Mønster" skrev i meddelelsen

On 21-04-2011 19:44, Per wrote:
> [...]

> Det er korrekt. Du skal min. have et VHF-cerfikat eller SRC hvis den har
> DSC. Til båden skal du have et kaldesignal.

Hej,

det er noget vrøvl - du må gerne eje og besidde en vhf radio i din båd -
MEN, hvis du ønsker at bruge den til andet end at lytte med, skal du have et
vhf certifikat. Diskussionen dukker op med jævne mellemrum og
misforståelserne er store - så kort fortalt: JA du må.

Hvad der så samtidigt skal siges er at det er ualmindeligt fjollet at have
en vhf radio ombord som man ikke kan og må betjene - så gør dig selv (og os
andre sejlere) en tjeneste: tag det certifikat i en fart og få glæde af din
radio i din båd.
Når du så har taget dit certifikat, så ansøger du om et kaldesignal til din
båd ( en ren formsag) - og dermed er ringen sluttet - og alle er glade.
venlig hilsen

JN

Fra : HKN

Dato : 21-04-11 22:40

[...]

Det var da noget ualmindeligt vrøvl - nej, du må ikke have en VHF uden at
have et certifikat til at benytte den. Hvis du bliver udsat for en
inspektion, så får du en bøde, såfremt du ikke kan fremvise nødvendig
dokumentation. Du skal fjerne radioen, hvis du vil undgå dette.

Spørgsmålet er så om du vil opleve en sådan inspektion i danske havne, men i
f.eks tyskland er dette ikke ualmindeligt.

-Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 21-04-11 23:54

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om du vil opleve en sådan inspektion i danske havne, men
> i f.eks tyskland er dette ikke ualmindeligt.

Sådan kan man beskrive noget, der ikke hænger sammen i virkelighedens verden
og dermed står man tilbage med ? om hvorfor spørgeren stiller sit spørgsmål.
Bøde eller ikke bøde er vel ikke det, det handler om? !!
Lidt a la jeg har drukket, og så kører jeg hjem, men bliver jeg snuppet af
strømerne eller andre har da gjort det uden at blive optaget ??

Nødret og nødværge kan vel bruges .. men hvorfor for hulen da ikke at bestå
prøverne og dermed kunne bruge systemerne uden at tænke på alternativer, der
måske ligger lidt mere på kanten af det legale i forhold til lovgivningen ??
Hold da op - har du ikke råd til gebyrerne til den slags kurser/eksamener,
så har du ikke råd til at have en båd - betaler du pladsleje for sommer og
vinter i din havn ??

Mvh
Torben

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-04-11 07:01

Følgende er skrevet af HKN:

> [...]
> inspektion, så får du en bøde, såfremt du ikke kan fremvise nødvendig
> dokumentation. Du skal fjerne radioen, hvis du vil undgå dette.

Det er stadig ikke korrekt!

Det er fuldt legalt at være i besiddelse at VHF (og alle andre
radioanlæg (der evt. kan sende)) uden at have licens/tilladelse til
disse, sålænge radioerne kun bruges til lytning.

Hvis radioernes sender tænkes anvendt, skal der tilladelse / licens til
dette, og som andre skriver, er det dumt ikke at få den licens på plads
i fritidsbåden, men det var ikke OP's spørgsmål.

--
/ Ole

Fra : HKN

Dato : 22-04-11 12:37

Det er fuldt legalt at være i besiddelse at VHF (og alle andre
radioanlæg (der evt. kan sende)) uden at have licens/tilladelse til
disse, sålænge radioerne kun bruges til lytning.

Det er ikke korrekt - hvis VHF'en sidder monteret og er funktionsdygtig, så
skal du kunne fremvise et certifikat der dokumenterer at du har den
nødvendige viden til at betjene den.

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-11 18:35

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er ikke korrekt - hvis VHF'en sidder monteret og er funktionsdygtig,
> så skal du kunne fremvise et certifikat der dokumenterer at du har den

Beklager, Henrik.
Med det du fremfører, er IKKE sandt.

Chek dine lærebøger fra da du selv tig certifiketet.
Eller --- ?

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 15:23

> [...]

> funktionsdygtig, så skal du kunne fremvise et certifikat der
> dokumenterer at du har den nødvendige viden til at betjene den.

Vrøvl, vrøvl og vrøvl.

En VHF-radio er f.eks. nødvendig i forbindelse med AIS-modtagelse, og ingen
lov forbyder os at installere en (ellers passiv) VHF-radio.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HKN

Dato : 25-04-11 20:16

En VHF-radio er f.eks. nødvendig i forbindelse med AIS-modtagelse, og ingen
lov forbyder os at installere en (ellers passiv) VHF-radio.

Du har drukket af potten har du.....!

(du mener det ikke alvorligt, vel?)

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 21:34

HKN <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4db5c86a$0$310$14726298@news.sunsite.dk:

> Du har drukket af potten har du.....!

Du har svært ved at indrykke i din besvarelse, så det har jeg gjort for dig.

> (du mener det ikke alvorligt, vel?)

Ganske alvorligt. Mens du læser lidt op på AIS
(http://da.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System),. kan du
passende også læse lidt op på, hvordan man begår sig på usenet
(http://www.usenet.dk/?side=citatteknik).

Det er godt nok TO opgaver på samme tid, men mon ikke, du kan håndtere at
løse i hvert fald én af dem?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HKN

Dato : 25-04-11 21:58

[...]

Så blev du også personlig (og dermed kommer dine barnlige træk til
overfladen) i denne diskussion.....

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-11 08:45

HKN <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4db5e039$0$311$14726298@news.sunsite.dk:

> Så blev du også personlig (og dermed kommer dine barnlige træk til
> overfladen) i denne diskussion.....

Du mener ikke, det er personligt at beskylde én, man ikke er enig med, for
at have "drukket af potten"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 25-04-11 21:22

Vrøvl, vrøvl og vrøvl. Ja du vrøvler Jens Bruun
Jeg har en Garmin 3010S samt et tilhørende modul -GMS 10 -

På den, altså Garmin 3010S Plotteren kan jeg se AIS samt
mange andre oplysninger. Lige for at skære det ud i pap for dig.

Torben H

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 21:30

Torben Henriksen <torbh@mail.dk> skrev i meddelelsen
4db5d7eb$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
>
> På den, altså Garmin 3010S Plotteren kan jeg se AIS samt
> mange andre oplysninger. Lige for at skære det ud i pap for dig.

Sikkert. Skal vi gætte på, der sidder en VHF-modtager i din Garmin-plotter,
eller bliver det for teknisk nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 25-04-11 23:06

Det er dog den værste gang sluder du disker op med, en VHF modtager
i en GPS kortplotter---. Du ved tydeligvis ikke hvordan en kortplotter
fungere,
men til din orientering så farer der nogle satelitter rundt et par hundrede
eller tre km.
over dit hoved, disse har intet med VHF at gøre.
Et satelit signal angiver en position, i dette tilfælde på en havoverflade,
jo flere salitter
der sender til en kortplotter jo bedre positions bestemmelse vil man opnå så
enkelt
er det, og for at gøre det teknisk indviklet for dig er det 12/13 satelitter
der sender
til en kortplotter.
Når men det forstår du sikkert ikke et plug af.

Torben H.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-11 08:44

Torben Henriksen <torbh@mail.dk> skrev i meddelelsen
4db5f039$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> satelitter der sender
> til en kortplotter.
> Når men det forstår du sikkert ikke et plug af.

Lad nu være med at dumme dig yderligere.

Jeg ved så udmærket, hvordan en kortplotter fungerer. Jeg også så udmærket,
hvordan AIS fungerer. Jeg ved endda, hvordan man kombinerer en kortplotter
med AIS.

Prøv nu at google lidt på AIS, og så kan vi jo tage den derfra.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-11 18:33

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om du vil opleve en sådan inspektion i danske havne, men
> i f.eks tyskland er dette ikke ualmindeligt.

Sammenblanding af 2 landes regler.
Simpelthen.
I tyskland må man ikke sejle en båd udrustet med VHF, uden at besidde et
certifikat.
Hvilket er årsagen til, at de fleste tyske charterbåde i dag har fået
afmonteret deres VHF.
Uhyggeligt exempel på, hvorledes det kan gå, når snotdummer burokrater får
lov til at bestemme

Hos os, i danmark, må man gerne have en VHF i båden.
Også UDEN at have certifikat.
Men må IKKE bruge den.

MVH

Egon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-04-11 00:56

Hej Per

Gå ind på Søfartsstyrelsen hjemmeside, adresse er:
http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx
her vil du få svar på dit spørgsmål.

Mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-11 01:30

I søfartsstyrelsens skrift er det især nætningen: "Du skal have
certifikat for at kunne betjene en VHF-radio", samt afsnittene vedr.
Afmelding af kaldesignal og Ejerskifte man skal hæfte sig ved.
I tilladelse til oprettelse og drift afg en bevægelig radiostation
står der at foruden de i bekendtgørelsen fastsatte bestemmelser er
stationen underkastet de til enhver tid for radiostationer i skibe
under dansk flag gældende love og andre bestemmelser. Desuden kan
ministeren under særlige forhold kræve stationens drift midlertidigt
standset, evt. de til stationen hørende apparaqter fjernet.
Endeligt skal "Instruks for radiotjenestes udførelse i danske skibe
under ekstraordinære forhold" opbevares ombord.

Som lystsejler må du gerne montere en godkendt VHF radio i din båd.
Men – du skal have lov til
at bruge den, du skal have de fornædne beviser alt afhængig af
radioens formåen så som et kaldesignalbevis og et MMSI nr.! Hermed
bliver det en skibsradiostation.

Og det nytter jo ikke bare at have radioen i båden – man skal også
have styr på hhv. hvordan den fungerer og hvilke regler og procedurer
der gælder for radiokommunikation til søs.

Man skal have et lovpligtigt radiocertifikat – et SRC eller ROC
certifikat.

Har man købt en brugt DSC radio hvori der ligger et indprogrammeret
MMSI nr. skal man have dette nummer udskiftet. Det kan man ikke selv
gøre, men skal have hjælp af en tekniker. Evt. skal radioen sendes til
fabrikken.

At have og kunne drive en radiostation i en båd er noget ganske andet
og krævende end det at have en mobiltelefon. Anvendelse af
mobiltelefon til søs i redningsøjemed er meget begrænset, næsten ikke
eksisterende.

Er man så uheldig at have en uautoriseret radiostation ombord og man
så bruger den for at blive reddet, uanset kvaliteten og formen på
korrespondancen og det ender med at man bliver reddet, så er det godt,
for så kan man påbegynde et kursus i anvendelsen af stationen
efterfølgende. Det er trods alt bedre at være i live end ikke at blive
reddet.
Det skal dog ikke være normalt at en station i en båd ikke afmeldes af
den tidligere ejer, som han har pligt til, og så lade en ny ejer køre
frihjul, det er ansvarspådragende at have en VHF ombord.

Mvh/Harding

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-04-11 11:54

> Gå ind på Søfartsstyrelsen hjemmeside, adresse er:
> http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx
> her vil du få svar på dit spørgsmål.
>
> Mvh/Torben H.

Jeg hæfter mig især ved denne del af teksten på ovennævnt site:

"For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have et
såkaldt SRC-certifikat til betjening af radioudstyret. SRC står for 'Short
range certificate'. Derudover skal man have et kaldesignalsbevis til sit
fartøj. Når disse ting er i orden, kan man installere VHF-radioen og anvende
den. "

Her står at man skal have certifikat og kaldesignal før man må installere
VHF-en, så det må jo være udtryk for hvordan Søfartsforstyrelsen tolker
reglerne.

M.v.h.

Christian
- med GOC-certifikat

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-04-11 16:27

Hej Christian

Helt enig i det du beskriver, klar skrift/tale fra Søfartsstyrelsens side.
Men når det så er skrevet, så kan du til enhver tid ansøge styrelsen
om at få tildelt et MMSI nr. og kaldesignal, (ansøgning ligger på deres
hjemmeside)
Efter nogle dage modtager du det ansøgte, derefter kan du installere
radioen.
Men, men, du må IKKE bruge den før du har erhvervet CRS - sertifikat, og
hvad skal
man med en radio man ikke må benytte?.
Konklusion: Iflg. Søfartsstyrelsen må du godt eje, installere få MMSI nr &
kaldesignal.

Christian, ud fra din underskrift kan jeg se du har GOC - sertifikat så det
ved du jo alt om
dette er bare en uddybende kommentar.

Mvh/Torben H.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-04-11 18:02

> Christian, ud fra din underskrift kan jeg se du har GOC - sertifikat så
> det
> ved du jo alt om
> dette er bare en uddybende kommentar.

Ja... ;)
Men er det ikke utroligt så meget man kan glemme igen når man ikke skal
bruge det ? :)

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-11 18:41

> [...]
> kaldesignal.
>
> Christian, ud fra din underskrift kan jeg se du har GOC - sertifikat så

Der er da vidst noget galt med forståelsen af det læste hos begge de herrer?

"kan man installere VHF-radioen og anvende den. "

Helt korrekt.
Installerer og ANVENDE den.

Intet udelukker, at man installerer, men IKKE anvender.

Det er jo det, der er gældende.

MVH

Egon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-04-11 23:01

Den herre Egon
Der er absolut ikke noget i vejen med forståelsen. Du kan ikke bare hive
et par ord ud af et afsnit.
Prøv lige at læse afsnittet i sin helhed, en gang til.
Altså at anvende, i dette tilfælde, en VHF/DSC radio skal du opfylde nogle
krav fra søfartsstyrelsen. hele den tekst styrelsen har opsat indikerer, at
du skal
have de fornødne ansøgninger og serfitikater i orden før du anvender en
VHF/DSC radio.
Styrelsen går helt sikkert ud fra, at køber du en radio så vil du også
anvende den til kommunikation.
Kan man forstille sig, at købe en radio til flere tusinde kroner og så kun
lytte!!

Et eksempel. du må ikke anvende dit TV før du har betalt licens, du må godt
købe sætte
antenne op m.m. men du må ikke tænde/anvende det for!! så overtræder du
nogle love.

Mvh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-11 14:34

Hej Torben.
Spis lige brød til
Spørgsmålet drejer sig jo om, hvorvidt man kan/må have en VHF installeret i
skivet, uden at besidde et certifikat.
Kan vi enes så langt?

Hvad du nedenstående skriver, er jo på ingen måde relateret til svaret på
ovenstående problemstilling, men indeholder et sandt sammelsurium af dit og
dat.

Min påstand er følgende:
Man kan sagtens have en VHF installeret i en båd, uden at have et
certifikat, som muliggør lovlig anvendelse af samme for ejerens vedkommende.
Bådens VHF anlæg - båden - kan sagtens have et MMSI nummer, uden at ejeren
har et certifikat.
(tænk hvor kede af det charterbådsejere ville blive, om dette ikke var
tilfældet. )

Certifikatet tjener ALENE til at bemyndige en person, efter bestået prøve,
til at betjene et VHF anlæg, jævnfør certifikatets bestemmelser.

Alt andet du fremkommer med, såsom TV apparater og lignense, er jo sagen
ganske uvedkommende.

Så overvej lige den med forståelsen een gang til.-))

MVH

Egon

Fra : HKN

Dato : 23-04-11 20:19

Min påstand er følgende:
[...]

- Og du tager helt fejl, så simpelt er det

Loven er ikke lavet mhp charterturisterne - som der iøvrigt kun findes
ganske få af herhjemme. At loven så kan være anderledes i udlandet er en
ganske anden sag.

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 15:50

> [...]
>
> Loven er ikke lavet mhp charterturisterne - som der iøvrigt kun findes
> ganske få af herhjemme. At loven så kan være anderledes i udlandet er en

Tvært i mod, kære ven.
Må jeg anbefale, at du tager et kursus, således at du bliver opdateret hvad
regelværket angår?

MVH

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 15:26

Torben Henriksen <torbh@mail.dk> skrev i meddelelsen
4db1fa97$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Kan man forstille sig, at købe en radio til flere tusinde kroner og
> så kun lytte!!

Øh, ja. Jeg har indtil flere radioer i hjem, bil og på båd, som jeg kun
lytter til. Primært P3 i hjem, P1 i bil og P4 i båd.

Og så har jeg forøvrigt en VHF-radio i min båd, jeg alene benytter til
AIS-modtagelse - ganske lovligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : BoA

Dato : 22-04-11 08:14

Den 21-04-2011 19:44, Per skrev:
> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Tjaeh - hvis det skulle ske at der kom en inspektions-razzia ville du
nok have MEGET svært ved at overbevise nogen om at du aldrig har anvendt
radioen, og at du altså lige var ved at melde dig til licens-kursus.
Få dog det certifikat! Det er ikke særligt svært, og kan klares på et
week-end kursus uden større problemer, også af folk uden elektronikviden
- spørg bare min kone. Forkert betjening af radioen kan koste liv i en
ulykkessituation.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Per

Dato : 22-04-11 19:19

BoA wrote:

> [...]
> nok have MEGET svært ved at overbevise nogen om at du aldrig har
> anvendt radioen, og at du altså lige var ved at melde dig til

Jeg skal ikke bevise (overbevise) noget som helst - det er inspektionen, der
har bevisførelsen om hvorvidt jeg har sendt.

De har ikke engang adgang til min båd, med mindre jeg giver dem lov. Hvis de
absolut vil ombord og jeg nægter, så skal politiet tilkaldes.

> [...]
> week-end kursus uden større problemer, også af folk uden
> elektronikviden - spørg bare min kone. Forkert betjening af radioen

Jeg er helt enig, jeg vil også tage mig en licens snarest.

Jeg har bare svært ved at tro at det er ulovligt at besidde sendeudstyr.

Det er definitionen af "anvende", der er afgørende
http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx

Jeg mener at anvende betyder sende, men vi skal have fat i den kommenterede
lov, for at være helt sikre.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-11 14:37

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg mener at anvende betyder sende, men vi skal have fat i den
> kommenterede lov, for at være helt sikre.

Hej Per.

Der er ikke noget at rafle om.
Problemet er åbenbart, at nogle har svært ved at skelne mellem at besidde og
at anvende.
Det er sidstnævnte, certifikatet giver ret til.
Førstnævnte har man umiddelbart.

MVH

Egon

Fra : Preben

Dato : 22-04-11 08:20

Den 21.04.2011 kl. 19:44 skrev Per <mesked@hotmail.com>:

> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Nu er din tråd efterhånden fyldt med udokumenterede påstande om både det
ene og det andet, så mon ikke det var på sin plads at se på det relevante
lovgrundlag vedr. aflytning af radiokommunikation, den såkaldte "Lov om
radiofrekvenser":

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=124962#K1

I §6, stk. 3 står der følgende:
"Anvendelse af radiofrekvenser i radioanlæg, der alene er indrettet til
modtagelse af radiofrekvenser, kan ske uden tilladelse."

Det vil med andre ord sige, at det er tilladt at være i besiddelse af og
lytte til f.eks. en VHF radio uden tilladelse, hvis radioen ikke kan
anvendes til at sende. En radio uden mikrofon vil opfylde dette krav. En
radio med mikrofon opfylder ikke kravet.

Den eneste trådløse kommunikation man ikke må lytte til er
mobiltelefonsamtaler.

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-11 06:33

Du glemte at tage § 2 med:

Stk. 2. IT- og Telestyrelsen fastsætter regler om, at visse
radiofrekvenser kan anvendes uden tilladelse, og fastsætter regler for
denne anvendelse.

Læser man videre står der også:

Kapitel 5

Radioprøver, kaldesignaler og identifikationsnumre

§ 27. IT- og Telestyrelsen kan fastsætte regler, hvorefter anvendelse
af radiofrekvenser i amatørradio- og amatørradiosatellittjenesten,
luftfartsradiotjenester og maritime radiotjenester forudsætter, at en
prøve er bestået.

§ 28. IT- og Telestyrelsen fastsætter regler for prøver som anført i §
27.

§ 29. IT- og Telestyrelsen fastsætter regler om udstedelse af
kaldesignaler og identifikationsnumre.

§ 30. IT- og Telestyrelsen fastsætter regler om anvendelse af
kaldesignaler og identifikationsnumre.

Kapitel 6

Tavshedspligt samt frekvensanvendelse i ekstraordinære situationer
m.v.

§ 31. IT- og Telestyrelsen fastsætter regler om tavshedspligt for
alle, der modtager radiosignaler, uden at radiosignalerne er tiltænkt
modtageren eller almenheden.

§ 32. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte
regler om anvendelse af radiofrekvenser i tilfælde af krise og krig
samt katastrofer og andre ekstraordinære situationer i fredstid.

§ 33. Når hensynet til statens sikkerhed gør det nødvendigt, kan IT-
og Telestyrelsen forbyde anvendelse af bestemte radiofrekvenser.
Sendeanlæg, der anvender radiofrekvenser, som er omfattet af et sådant
forbud, kan forlanges afleveret til offentlig myndighed til
deponering.

Tilladelse til at have et maritimt radioanlæg indeholder:
Skibsnavn kaldesignaler,Hjemhavn, klasse, tjenesteart,ejerens
data,radioekspedientens data incl. tilladelsesnummer, radioens type og
serialnummer både på sende- og modtagedelen.

Den historie med at man må anvende anlægget blot mikrofoene mangler,
hører til skrønehistorierne. Jævnfør §27.

Man kan ikke bare bukke og bøje reglerne således at man føler at de
passer i eget kram.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-04-11 09:15

> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Hej Per

Ja, din kollega har helt ret. Har man en radio installeret i bådem skal den
have et kalde signal og for at få et kalde signal skal man have et
certifikat.

Nu kan jeg se i tråden at der er mange meninger, nogen fortæller noget om at
man gerne må eje en radio uden tilladelse. Ja, det må man
men den må ikke være "installeret" i en båd.

Når du er ude at sejle (eller ligger i havn) må andre uden certifikat gerne
bruge radion under overvågelse og instruktion fra en der har certifikat.

Andre må også gerne låne båden uden at have certifikat, men de må
naturligvis ikke betjene radioen

Priser:
Et certifikat koster vel ca. 1750 kr. + den tid det tger at læse det op (et
par dage)
et kaldesignal fra Søfartstyrelsen koster ca. 750 kr.

Så for at have de nødvendige certifikater og tilladelser koster det ca. 2
500 kr.

Hvis den radio du allerede har ikke har indkodet MMSI nr. koster det ikke
yderligere.
ellers skal du have nummeret fjernet hvilket koster måske yderligere 500 kr.
+ forsendelser. alternativt en ny radio...

Nogle radioer kan man være heldig at man kan resætte ved at holde nogle
taster nede når man tænder for radion (fabriks indstillinger), men her er
intet dokumenteret.
og man må prøve sig frem.

Men hold dig endelig ikke tilbage med at kalde på hjælp i nødsituation
uanset papirer eller ej...

PS. når man hører diverse radiokommunikation på skibsradioen, Tja... så
skulle man tro de fleste havde trukket certifikatet i en automat

Mvh
JR

Fra : Preben

Dato : 22-04-11 17:01

Den 22.04.2011 kl. 14:32 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> Du glemte at tage § 2 med:

Jeg har ikke glemt noget som helst.
Det er tilladt at aflytte alle frekvenser bortset fra mobiltelefonsamtaler.

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-11 12:29

Det er ligesom du forsøger at afsporde emnet.

Man må aflytte alt undtagen telekommunikation. Ved telekommunikation
forstås i den forbindelse kommunikation, der involverer det offentlige
telefonnet. Aflytningen af telefonsamtaler er nemlig omfattet af
straffelovens §263. Det vil sige, at det er forbudt at aflytte
trådløse telefoner.

Indholdet og eksistensen af det, som man modtager, må ikke bruges,
offentliggøres eller videregives til uvedkommende. Bemærk specielt, at
det altså er forbudt blot videregive information om eksistensen af
radiokommunikation.

Lovgivningen er de seneste år blevet ændret, så der ikke længere er
nogen restriktioner for, hvilket udstyr man må eje. Men man må
naturligvis ikke sende på frekvenser, som man ikke har tilladelse til
at anvende.

Det væsentlige i forhold til spørgerens:
"Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er
tale om nødret - men ulovlig at besidde ??"

er at det er sætningen: "Du skal have
certifikat for at kunne betjene en VHF-radio", der er det primære.

Det vil kort og godt sige at en sælger af båden skal meddele styrelsen
af han ikke længere er ejer af stationen, og den nye ejer skal meddele
at han er ejer og opfylder kravene til at besidde og anvende en sådan
station, og de data, i den forbindelse, bliver registrerede på behørig
vis, alternativt at stationen er fjernet fra båden og nedlagt.
En overdragelse af tilladelser kan ske i form af fuldstændig
overdragelse.
IT- og Telestyrelsen fastsætter regler, hvorefter anvendelse af
radiofrekvenser i den maritime radiotjenester forudsætter, at en prøve
er bestået.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-11 12:52

Det er ikke korrekt:

§ 44. IT- og Telestyrelsen har mod behørig legitimation uden
retskendelse adgang til offentlige og private ejendomme med henblik på
at standse forstyrrelser af tjenester, radioudstyr, teleterminaludstyr
og elektriske og elektroniske apparater, hvis funktion er afgørende
for menneskers liv eller helbred.

Stk. 2. Politiet yder om nødvendigt bistand til at gennemføre adgang
til offentlige og private ejendomme som nævnt i stk. 1. Ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.

Stk. 3. IT- og Telestyrelsen forelægger snarest muligt, og senest
inden 24 timer efter at IT- og Telestyrelsen tvangsmæssigt har skaffet
sig adgang som nævnt i stk. 1, sagen for retten. Retten afgør ved
kendelse, om indgrebet kan godkendes. Burde indgrebet efter rettens
opfattelse ikke være foretaget, giver retten meddelelse herom til
ministeren.

"At anvende" er ikke i det skjulte at lytte med, det er at anvende
udstyret til det formål det er beregnet til.

Det er intentionerne med en lov at den skal følges, ikke at den skal
individuelt tolkes som hver enkelt finder den passende.
Brugen og proceduren ved anvendelse af radio i både kræver certifikat
udstedt af Styrelsen.

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 22-04-11 20:27

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> at standse forstyrrelser af tjenester, radioudstyr, teleterminaludstyr
> og elektriske og elektroniske apparater, hvis funktion er afgørende

= de har kun krav på adgang, hvis det er for at standse forstyrrelser. De
har ingen lovmæssig adgang bare fordi de vil tjekke et anlæg - det ligger
helt fast. Man kan iøvrigt bare sejle væk fra dem. De har ingen hjemmel til
at forhindre dig i at sejle. (Og nej her gælder reglerne for civil
anholdelse ikke)

> [...]
> videnskab, teknologi og udvikling kan efter forhandling med
> justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.

Klart - men de (IT styrelsen) skal stadigvæk have et legitimt retsgrundlag
for at benytte Politiet til et tvangsindgreb (igen det er ikke nok at de
bare vil tjekke en radio)

> [...]
> kendelse, om indgrebet kan godkendes. Burde indgrebet efter rettens
> opfattelse ikke være foretaget, giver retten meddelelse herom til

Det er samme regler som Politet bruger.

> "At anvende" er ikke i det skjulte at lytte med, det er at anvende
> udstyret til det formål det er beregnet til.

Hvis det er ulovligt at anvende - så må det ikke engang tændes for.

I Bella Center kunne man købe alle de radioer man ville - de skulle ikke se
nogen form for certifikat.

Man kunne også sende på radioerne derude - ingen problemer.

Jeg er ikke enig - at anvende i juridisk forstand er = at sende.

Du må lytte alt det du vil - det er min overbevisning

> Det er intentionerne med en lov at den skal følges, ikke at den skal
> individuelt tolkes som hver enkelt finder den passende.

Det er jeg helt enig i, men hvordan loven skal fortolkes er der åbenbart
meget forskellige meninger om - som tråden også viser.

> Brugen og proceduren ved anvendelse af radio i både kræver certifikat
> udstedt af Styrelsen.

Ja - hvis der sendes

Mvh Per

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 15:35

Per <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4db1d6ac$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> dem. De har ingen hjemmel til at forhindre dig i at sejle. (Og nej
> her gælder reglerne for civil anholdelse ikke)

Selvfølgelig, og sådan skal det da også være i et civiliseret samfund.
Politiet har heldigvis heller ikke ret til at gennemsøge min person uden
bestyrket mistanke om, at jeg bærer på kontrabande. Derfor har det været
nødvendigt at indføre særlige "visitationszoner" i forbindelse med
bandekrige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-11 14:28

On 22 Apr., 21:26, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
Du har het ret, Det er en radiostation og den må ikke benyttes uden at
der er en person tilstede som har den fornødne licens og overvåger
anmvendelsen.
Sådant var det også i Bella Centeret.
Du kan købe radiostationer men må ikke anvende dem uden de er
registreret og anvenderen er under fornødent opsyn af en der har
licens.

Du må lytte alt det du vil men ikke videregive informationer
heromkring.

Ja desværre viser tråden her at der er tilpassede fortolkninger.
Det er således at en lovs ordlyd udviser intentionerne med loven og
ikke hvordan den forstås af den enkelte.

Nej, det er ikke et spørsmål om at sende. Det siger loven ikke noget
om.
Du skal have certifikat for at kunne betjene en VHF-radio.
For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have
et såkaldt SRC-certifikat til betjening af radioudstyret.

Så enkelt er det!

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-11 14:42

Tillader mig herved at citerer trådens spørgsmål:

> [...]

>Er det rigtigt ?

>Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale om

Hvorfor da al den klippen - klistren om noget så selfølgeligt som reglerne
for ANVENDELSE, som jo er noget ganske andet.

Egon

Fra : Preben

Dato : 22-04-11 22:22

Den 22.04.2011 kl. 22:28 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have
> et såkaldt SRC-certifikat til betjening af radioudstyret.
>
> Så enkelt er det!

Næh det er det ikke!
Du må gerne anvende en VHF radio med et "gammeldags" VHF certifikat.
Der kræves kun SRC-certifikat hvis radioen er forsynet med DSC.

--
mvh/Preben

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-04-11 23:34

Det har du fuldstændig ret i Preben, men er denne tråd ikke ved være en
"never ending story" ?
De fleste har givet deres besyv med, og så vidt jeg kan aflæse indlæggene,
så er der en generel holdning til, at men "selvfølgelig" består de relevante
prøver og får de fornødne certifikater i forbindelse med brug af VHF?en.

Ingen skal sige at gruppen dk.fritid.sejlads er en død gruppe - det viser
tråden her til fulde

I de nærmeste dag skal skuden gøres klar - en halsbetændelse har forsinket
søsætningen i en lille uge

Med ønsket om en rigtig god sommer og sejlersæson til alle.

Torben

news.vucyydw6qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-04-11 23:19

Det ser ud til at denne diskusion er ved at løbe lidt af sporet...

Hvem ringer til Søfartsforstyrelsen og spørger hvordan verden forholder
sig - eller IT/Telestyrelsen eventuelt ?
Så kan vi få styr på fakta.

M.v.h.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-11 15:04

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvem ringer til Søfartsforstyrelsen og spørger hvordan verden forholder
> sig - eller IT/Telestyrelsen eventuelt ?

http://fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx

Ovenstående er linket til søfartsstyrelsens side om emnet.

Læser man, finder men, at der sandelig er forskel på stations/skibs
registrering, og anvendelse.

Kort:
Radiostationen skal registreres/anmeldes.
Noget enhver kan gøre.

Ønsker man at anvende anlæget, skal man gave det behørige certifikat.

Så enkelt er det faktisk, som før af undertegnede anført.

MVH

Egon

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-04-11 10:18

On 23-04-2011 16:04, news tele dk wrote:

> Ønsker man at anvende anlæget, skal man gave det behørige certifikat.
>
> Så enkelt er det faktisk, som før af undertegnede anført.
>
> MVH
>
> Egon

Sludder og vrøvl. Hvis man hører en god melodi på P3, må man gerne
udsende den på vhf-kanal 16. Det ligger helt fast - selv uden licens.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 24-04-11 12:17

Den 24-04-2011 11:18, Karl Erik Christensen skrev:
> Sludder og vrøvl. Hvis man hører en god melodi på P3, må man gerne
> udsende den på vhf-kanal 16. Det ligger helt fast - selv uden licens.
>
> Karl Erik.

HAHA, du er ikke uden humor, men måske er den ikke timet så godt, når
nogle mennesker faktisk er i tvivl.

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-04-11 14:04

Fra : Preben

Dato : 23-04-11 06:10

Den 23.04.2011 kl. 00:01 skrev Torben Henriksen <torbh@mail.dk>:

> [...]
> godt
> købe sætte
> antenne op m.m. men du må ikke tænde/anvende det for!! så overtræder du

Vi er ved at være OT her, men jeg må lige korrigere dig

Hvis du køber, ejer eller lejer et TV, skal du betale licens uanset om du
bruger det eller ej og uanset om du har antenne eler ej.

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Hvem%20skal%20betale%20licens.htm

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-11 00:32

Åhh hold nu op!

SRC står for Short Range Certificate, altså en almindeligt VHF
licerns.

Mvh/Harding

Fra : Preben

Dato : 23-04-11 08:54

Den 23.04.2011 kl. 08:32 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> Åhh hold nu op!
>
> SRC står for Short Range Certificate, altså en almindeligt VHF
> licerns.

Jeg ved udmærket hvad SRC står for, og det er det certifikat, som kræves,
hvis radioen er forsynet med DSC (Digital Selective Calling).
SRC er det almindelige VHF certifikat i dag, men det var det ikke "i gamle
dage". Hvis radioen ikke er forsynet med DSC må den benyttes med et
"gammelt" VHF certifikat.

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-11 06:48

Per skriver:

"Jeg er helt enig, jeg vil også tage mig en licens snarest."

Derfor er det for Per sikkert ganske uinteressant hvad det hed i gamle
dage og at dem der har denne gamle VHF prøve fortsat må bruge deres
anlæg.

For at erhverve en VHF licens i dag skal det være en SRC licens.

Søfartsstyrelsen skriver:

[...]
installere VHF-radioen og anvende den. Der opkræves ikke årlige
gebyrer og afgifter for anvendelsen af maritime frekvenser fra skibe.
De tidligere udstedte ”Begrænsede certifikater” giver dog fortsat
adgang til betjening af traditionelle VHF-radioanlæg uden DSC
(mulighed for telefoni).

Hvori ligger dit problem?

Mvh/Harding

P.S. i Norge er reglerne nu for VHF-anlæg at er et anlæg installeret
og man ikke har en licens bliver anlægget konfiskeret og man får en
bøde på 10.000 NOK.

Det har de gjort for at komme alle ulovlighederne til livs på området.

Skal man have radiolicens til fly kræver det også en licens, det samme
til amatørradiobåndene.
Man kan ikke anvende disse frekvenser med en maritimt licens. Hvert
område har sine specialer for anvendelsen.

---------------

Fra : Preben

Dato : 23-04-11 17:37

Den 23.04.2011 kl. 14:48 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> Hvori ligger dit problem?

Mit problem (og sikkert også andres) er, at jeg skal blive med at se dit
ordskvalder, dine overflødige citater og dine forkerte påstande.
Jeg kan kun henvise til, hvad jeg tidligere har skrevet, men jeg må nok
indse, at det bliver svært at nå ind til dig

> [...]
> bøde på 10.000 NOK.
>
> Det har de gjort for at komme alle ulovlighederne til livs på området.

Og hvilken relevans har den information så i denne tråd?

> Skal man have radiolicens til fly kræver det også en licens, det samme
> til amatørradiobåndene.
> Man kan ikke anvende disse frekvenser med en maritimt licens. Hvert
> område har sine specialer for anvendelsen.

Nej, er det rigtigt? Det er imponerende så klog du er

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-11 10:56

Med det indlæringsniveau, fejltilpasningsbelastet, irrelevante problem
med læsbarhedsniveauet og manglende argumentations udvikling, samt
manglende kommunikationsrealisme har du hermed kvotientbeskrevet din
omstillingsproces i en feedback situation.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-04-11 19:57

Harding E. Larsen forklarede:
> [...]
> manglende kommunikationsrealisme har du hermed kvotientbeskrevet din
> omstillingsproces i en feedback situation.

Nu rabler det da helt for Professeor "Kloge Åge".

--
/ Ole

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 23-04-11 20:30

Toppostet - men det er jo bedst for visse skribenter her i gruppen
dk.fritid.sejlads

Ja der er for meget Holberg komedie i den her tråd efterhånden.

Nedennævnte klip er i den grad på et niveau, der hører til på en helt anden
planet - synd for skribenten, at han er havnet her på moder jord sammen med
en masse uvidende skvadderhoveder, der ikke har kendskab til det mest
basale, og som kan sættes i bås med kannibalstammer i Indonesien, hvor man
stadig bruge stenøksen som det fornemste redskab til forarbejdning af
dagligdagens fornødenheder - for ikke at nævne bue og pil og forskellige
primitive
metoder til at gøre ild.

Supplerende for at være bare en lille smule seriøs, så har jeg selv fået
kaldesignal og MMSI nummer til min VHF med DSC, selvom myndigheder på
forhånd var gjort bekendt med, at jeg endnu ikke havde bestået prøven i
relation til SRC - så bare man betaler ved kasse et, er det ikke noget
problem, og det siger vel mere om indirekte beskatning end noget andet i
forhold til nok så fine regler og forordninger.

Bagklogskab er en god ting, og ofte kan det være underholdende (men også
trættende) at opleve, at der er mennesker, der med vold og magt til
stadighed
skal føre sig frem og have det sidste ord i en debat.

Det sidste er da ingen kunst, jeg får altid det sidste ord i forhold til min
hustru: "Undskyld" )

Nok om det - jfr. mine begreber har denne tråd på ingen måder givet et
retvisende svar på, hvad man kan eller ikke kan.
Det har været en lang gang Erasmus Montanus og tolkning af tekster, der ikke
holder vand - eller i
bedste fald kun lidt vand

Jeg kan Google - det kan I også ... !!

Tag nu det certifikat og få orden på samvittigheden og dermed få en eller
anden slutning på denne tråd - tøhø

Ha? nu en god påske alle sammen.
Bådene skal gøres klar og skal vel i vandet lige om lidt ??

Mvh
Torben

PS: På forhånd undskyld for dette næsten OT indlæg

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 24-04-11 13:47

Den 23-04-2011 18:56, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> manglende kommunikationsrealisme har du hermed kvotientbeskrevet din
> omstillingsproces i en feedback situation.

Argumentationsudvikling skrives i ét ord

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Preben

Dato : 23-04-11 20:30

Den 23.04.2011 kl. 21:19 skrev HKN <henrikndk@hotmail.com>:

> [...]
>
> Loven er ikke lavet mhp charterturisterne - som der iøvrigt kun findes
> ganske få af herhjemme. At loven så kan være anderledes i udlandet er en

Kære Henrik...
Kunne du ikke anskaffe dig en ordentlig newsreader eller lave opsætningen
i Windows Live Mail således at det kan ses, hvad du citerer og hvad du
selv skriver?

--
mvh/Preben

Fra : HKN

Dato : 23-04-11 20:54

Altså sådan her?

Sorry - har lige opgraderet, og har ikke fået ændret indstillingerne, men
det skulle vist være iorden nu.

-Henrik

news.vueoftfxqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 15:30

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vueoftfxqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> Kære Henrik...
> Kunne du ikke anskaffe dig en ordentlig newsreader eller lave
> opsætningen i Windows Live Mail således at det kan ses, hvad du
> citerer og hvad du selv skriver?

I lige netop denne gruppe er konsensus, at man skider på alle "regler" og
"love" for god usenet-opførsel. Stort set alle topposter, og kan man medtage
en alenlang tråd i sit énlinjessvar (som selvfølgelig skrivers øverst), så
gør man det med allerstørste glæde. Så kan vi, der er vant til bedre
netikette, bruge tid og energi på at scrolle gennem indlæg efter indlæg for
blot at konstatere, at der INTET nyt står i disse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus H

Dato : 25-04-11 16:27

cut>
> [...]
> Så kan vi, der er vant til bedre netikette, bruge tid og energi på at
> scrolle gennem indlæg efter indlæg for blot at konstatere, at der

Sådan noget som netikette behøver ikke at være statisk. En naturlig dynamik er ikke til skade.
Hvis der svares i en enkelt toppostet sætning, eller kortere afsnit, må man gå ud fra at der ikke kommer mere længere nede i indlægget.

Klaus H

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 16:34

Klaus H <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen
4db592b9$0$303$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> Hvis der svares i en enkelt toppostet sætning, eller kortere afsnit,
> må man gå ud fra at der ikke kommer mere længere nede i indlægget.

Muligt. Fakta er, at denne gruppes skribenter (dig selv inklusive) sætter en
ære i ikke at overholde de spilleregler, man overholder i alle andre
grupper. Hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Muligvis fordi, sejlere går SÅ
meget op i at overholde regler i forbindelse med VHF-radio på både, at der
simpelthen ikke er energi til at overholde reglerne andre steder?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-11 01:35

Man kunne også ønske med ordene fra den flade floskelgenerator:

1. Transformtiv ressource initial test.

Eller jeg kunne også have skrevet:

2. Du mangler Locktite til en skrue.

eller:

3. Sejl i din egen sø.

Men jeg valgte sort snak for at standse en udsigtsløs diskussion.

Mvh/Harding

P.S:
1. Det betyder noget der forandrer sig, ikke koster en krone, og som
måler hvad folk kan.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-11 04:42

Igen en der fejlfortolker og laver egne regler!

Stationen må benyttes til korrespondance med land over
kystradiostationerne og med andre skibe, samt med havnemyndighederne -
også når man ligger i havn. (Dog ikke mellem skibe i havn).

Radiospredningsudsendelser (underholdning) er forbudt!
og specielt for kanal 16, som du så uerfarent omtaler, er den beregnet
til kald og nødarbejde alene.
Danske kystradiostationer skal først forsøges kaldt på deres
arbejdskanaler, liste findes i "Tillæg til instrukt".
På nødkanalen må der højest kaldes i 1 minut, men efter 3 minutters
ophold kan kalden gentages. Dette gælder ikke for nødarbejde.
Ved arbejde med kyst5stationer har disse ledelsen; men mellem
skibsstationer har den kaldte station ledelsen.

Måske skulle du have et brush-up kursis i anvendelse af en VHF-
station.

Mvh/Harding

Fra : Preben

Dato : 24-04-11 12:37

Den 24.04.2011 kl. 09:34 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> [...]
>
> eller:
>
> 3. Sejl i din egen sø.
>
> Men jeg valgte sort snak for at standse en udsigtsløs diskussion.

Har du haft den tændte Cobb Grill med nede i kahytten i nat?

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-11 06:09

Du har en god rekord:
Du spreder dig over 88 nyhedsgrupper med 3256 indlæg, med den slags
vedkommende indlæg og sigte.
Velbekomme!

Moh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 24-04-11 10:00

On 21 Apr., 19:44, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale om

Folk, der ikke mener sig i stand til at bestå prøven til et VHF-
certifikat, bør ikke have en VHF i båden

M.v.h.
Finn B.A.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 15:44

Finn Borch <finnband@gmail.com> skrev i meddelelsen
2e37c2f3-740d-414e-bff3-16909c801626@z37g2000vbl.googlegroups.com:

> Folk, der ikke mener sig i stand til at bestå prøven til et VHF-
> certifikat, bør ikke have en VHF i båden

Folk, der ikke mener sig i stand til at gennemskue, at dette land ikke har
brug for en rød regering, bør ikke have stemmeret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HKN

Dato : 25-04-11 20:21

Folk, der ikke mener sig i stand til at gennemskue, at dette land ikke har
brug for en rød regering, bør ikke have stemmeret.

Du mener vel "folk der der ikke kan gennemskue at dette land har brug for en
regering, som kun kan finansiere sit budget via andre folks penge (for den
tykhudede - forøgede skatter)"?

-Henrik

Fra : Heikki

Dato : 25-04-11 22:30

HKN wrote:

> [...]
> en regering, som kun kan finansiere sit budget via andre folks penge (for

And people who can not see that this newsgroup is supposed to be about
sailing, should not be allowed to post here!

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-04-11 22:39

Heikki wrote:

> And people who can not see that this newsgroup is supposed to be about
> sailing, should not be allowed to post here!

Very funny Heikki - have you ever heard about the guy who fought against the
windmills

You have the same issue in this group - it is mission impossible and maybe
that is a good thing after all ??

Regards
Torben

Fra : HKN

Dato : 24-04-11 18:20

Her er et svar fra en af de skoler som underviser i bl.a. VHF:

Hvis man køber en båd med en VHF / DSC radio monteret, så skal sælger sørge
for at afmelde sin båd inden salget. Det er ikke lovligt at fortsætte med at
bruge radioen med dens MMSI nr. eller kaldesignal. MMSI nr. skal fjernes og
et nyt skal lægges i, eller Søfartsstyrelsen skal godkende at man overtager
det gamle nummer.

Ja, man kan godt på et MMSI nr. og et kaldesignal til en båd uden at have
certfikat, men man skriver under på at radioen kuin bruges af folk der har
et certfikat.
Altså skal der altid være een ombord der har dette.

Om man må være med på en lytter - nej! Det er ikke tilladt at aflytte
korrespondance der ikke er beregnet for en selv - hverken med eller uden
certfikat!

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 16:00

> [...]
> et certfikat.
> Altså skal der altid være een ombord der har dette.

Vrøvl.
Der behøver ikke at være een med certifikat ombord, medmindre man ønsker at
anvende radioen.
Som rigtigt beskrevet.

Hvad angår din konklution, er virkeligheden denne:

Anvendes radioen, skal det være af en certifikatbesidder,
eller under overvågelse af operatøren af personen med certifikatet.

MVH

Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-04-11 17:27

news tele dk wrote:
Klip

> [...]
>
> Anvendes radioen, skal det være af en certifikatbesidder,
> eller under overvågelse af operatøren af personen med certifikatet.

Hej Egon

Sådan.. !§

MEN tag nu feks. mig selv og konen. Jeg har certifikatet, så hun kan og må
bruge VHF-radioen jfr. mine instrukser, som selvfølgelig er i henhold til
gældende bestemmelser for brugen.
Jeg er i en alder, hvor man ikke vil undre sig, hvis jeg faldt død om ,
(det fremgår af nyhederne på tekst-tv, at man er ældre, når man har passeret
de 50) og så kan jeg jo ikke overvåge hendes brug af radioen - kunne også
være et apopleksisk tilfælde eller hjertekvababbelse - alt i alt en
tilstand, hvor certifikaindehaveren ikke er i stand til at opfylde sin
overvågningspligt.

Hold da op, så har vi balladen §§

Af samme grund har jeg en VHF, der er koblet sammen med kortplotteren,
således at hun i påkommende tilfælde er instrueret i at trykke på den røde
knap. Om den så virker, ved jeg ikke, fordi man vist nok ikke kan få lov til
at lave prøveopkald til Lyngby Radio med den.
Hun ved så, at hun bare skal trykke på knappen, når hun taler, men også at
hun skal slippe knappen, så andre kan komme til orde, og det er måske lidt
svært for en kvinde

Denne tråd er never ending. Blev færdig med bundmaleriet i dag. I morgen er
det min berømte Volvo Penta MD17C, der skal have et serviceeftersyn, så den
er klar til endnu en sæson.

Dernæst skal mine flunkende nye hynder monteres - fabrikeret af dygtige
polske håndværkere - man møder dem hist og pist. Fik lavet en god forretning
med dem i efteråret.

Det var så lige et sidespring, men det sværeste ved sidespring er
tilløbet...

Med sejlerhilsen
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 09:24

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forretning med dem i efteråret.
>
> Det var så lige et sidespring, men det sværeste ved sidespring er

Hej Torben.
Tillykke med, at du er ved at være søsætningsklar.
Selv er "jeg" kommet i vandet, har fået mast på, og skal, om alt går vel,
spænde op og justerer i dag.
Sandelig herlig tid, foråret, vi netop gennemlever

Angående dine betragtninger ang. VHF´en, er de da helt rimelige, hvad angår
anvendelse i tilfælde af uheld/ulykker.
Anvender selv samme instruks overfor gaster.

Man har da vidst heller aldrig oplevet, at nogen er blevet forfulgt af
Kasketmennesker, i sådanne tilfælde.
(Jeg vil forøvrigt antage, at man, om man ikke, på trods af fraværet af
lovlig hjemmel, griber knoglen og hidkalder hjælp, ville gøre sig skyldig af
overtrædelse af straffeloven)

MVH

Egon

Fra : Preben

Dato : 24-04-11 20:36

Den 24.04.2011 kl. 19:20 skrev HKN <henrikndk@hotmail.com>:

> Om man må være med på en lytter - nej! Det er ikke tilladt at aflytte
> korrespondance der ikke er beregnet for en selv - hverken med eller uden
> certfikat

Sludder!
Man må lytte til hvad som helst, men ikke røbe noget overfor uvedkommende.
End ikke korrespondancens eksistens må røbes.
For nu at undgå yderligere diskussion om det at lytte, kan jeg henvise til
Lyngby Radios publikation "Radiostationer i skibe, VHF Håndbog", afsnit
2.9.

--
mvh/Preben

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-04-11 21:59

On Sun, 24 Apr 2011 21:36:19 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Sludder!
>Man må lytte til hvad som helst, men ikke røbe noget overfor uvedkommende.
Enig.

>End ikke korrespondancens eksistens må røbes.
Dvs. at oplysningerne på http://dkscan.dk er ulovlige, da de
indeholder masser af frekvenser og hvilken form for korrespondancen
man kan finde på disse ?

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-11 22:07

> [...]

> Er det rigtigt ?

> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Hej igen Per,

som du har set på den voldsomme udveksling af teorier og fantasterier
hersker der stadigt stor forvirring -

At nogle "styrelser og væsener" formår at udtrykke reglerne vagt og
uigennemsigtigt, ved f.eks. at bruge termen "benytte" er bare sørgeligt -
for det ville klæde disse organer at udtrykke sig mere præcist... som f.eks.
lige ud at meddele: "du må lytte - men hvis du vil trykke på sendetasten
eller iøvrigt bruge sendefunktioner på radioen, skal du være indehaver af et
certifikat..."

Og selv om nogle med stor iver prøver at hente "tyskerspøgelset" frem - "i
Tyskland risikerer man konfiskation ved en inspektion" o.s.v. - så er
realiteten at Tyskland også er et EU land - og dermed underlagt de samme
regler som os - OG da disse regler blev radikalt ændret i ca.
19midthalvfemserne (husker ikke præcist hvornår), blev de hjemlige regler
fjernet med et pennestrøg - og det samme gælder for Tyskland.

Harmoniseringen betød at vi i Danmark pludseligt frit kunne lytte til alt
det sjove.

Førhen var reglen at du ikke måtte lytte til ret meget andet end dit
hjemlands vemodige nyhedsudsendelser - men efter ændringen, kan du
såmænd stå ved siden af en politimand med en modtager der kan lytte deres
frekvenser - og han kan intet foretage sig for at forhindre det... (dette er
så en saga blot, da de nu næsten overalt er gået på de digitale jagtmarker).
Der er et par enkelte undtagelser - heriblandt telefontrafik ... men for alt
andet er der frit slag (til at LYTTE).
Hvad man hører må ikke videregives -

Hvis du har lyst så må du installere 25 stk. 5 MegaWatt sender/modtagere
dækkende måske fra f.eks. kortbølge til vhf o.s.v. i din båd
(strømforsyningen til dem bliver nok et problem - og du må LYTTE alt det
du vil på dem - din helligbrøde vil bestå i at du TRYKKER PÅ SENDETASTEN -
og først da bryder du nogen regler.

Jeg ville mægtigt gerne kunne huske præcist hvilken EU forordning der gjorde
alt dette muligt... - men der sidder sikkert en venlig sjæl derude som kan
komme med mere præcise detaljer om årstal o.s.v.

Og hav så en god slut-påske (og overvej at tage certifikatet - det er
faktisk sjovt)

venlig hilsen

JN

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-04-11 22:54

On Sun, 24 Apr 2011 23:06:58 +0200, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk>
wrote:

>Jeg ville mægtigt gerne kunne huske præcist hvilken EU forordning der gjorde
>alt dette muligt... - men der sidder sikkert en venlig sjæl derude som kan
>komme med mere præcise detaljer om årstal o.s.v.

Det starter vist omkring 1996.
Og er endt op i

/Hans

Fra : Per

Dato : 25-04-11 07:11

> [...]
> må LYTTE alt det du vil på dem - din helligbrøde vil bestå i at du
> TRYKKER PÅ SENDETASTEN - og først da bryder du nogen regler.

Tak !

Det er også sådan jeg fortolker loven. Der må lyttes på ALT undtagen
telefoni.

Jeg er radioamatør, og der er reglerne på samme måde. Du må have alt det
udstyr du vil, men det kræver licens at sende. Der er ikke noget udstyr, der
er ulovligt kun at besidde, ikke engang en sender, der kan sende på fx.
93,90 Mhz (Danmarks Radio) - nu ser jeg bort fra Radardetektorer, for de er
ulovlige at have tilsluttet i sin bil, men stadigvæk lovlige at besidde!!

Selv datidens ulovlige 27 Mhz Pa. trin og sendere er nu blevet lovlige og må
besiddes - de sælges endda åbenlyst fra forretninger og DBA. Den var ikke
gået før loven blev ændret.

Masser af amatør-radioer kan iøvrigt sende og modtage på (søfarts) VHF
frekvenserne - Det er heller ikke på nogen måde ulovligt at
bruge/besidde/anvende en amtørradio, der kan sende på VHF , bare man ikke
gør det, men kun holder sig til at sende på amatørfrekvenserne.

Det undrer mig dog at så mange af gruppens medlemmer, tror det er ulovligt
at installere, tænde og lytte på en VHF radio uden licens. Det ville jeg
gøre til hver en tid også foran en Inspektør fra IT-og Telestyrelsen, han
ville ikke kunne gøre noget. Men jeg ville aldrig sende på den uden licens
..... !

Til gengæld vil jeg snart tage mig et VHF Certifikat- fordi jeg interesserer
mig for det

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 16:07

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 19midthalvfemserne (husker ikke præcist hvornår), blev de hjemlige regler
> fjernet med et pennestrøg - og det samme gælder for Tyskland.

Undskyld, men du tillægger EU alt for stor betydning.
Hvad angår VHF regler, er de på ingen måde harmoniserede.
(hvilket forresten gælder for ikke så få områder, I DK har vi jo heller ikke
klappet hælene sammen ,hvad angår at ændre love og reglementer i henhold til
EU´ønsker)

På radioområdet har tyskland nærmest nordkoreanske tilstande.

MVH

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-11 16:44

"news tele dk" skrev i meddelelsen

> [...]

> henhold til EU´ønsker)

> På radioområdet har tyskland nærmest nordkoreanske tilstande.

Hej Egon,

hvis mit indlæg lyder som om jeg tillægger EU alt for stor betydning, så har
det ingenlunde været min hensigt - hvad jeg skriver er ganske enkelt: hvad
angår lovligheden i at eje, besidde og bruge såvel sende- som modtageudstyr
(men dog kun til lytning medmindre man til forskellige frekvenser havde de
fornødne tilladelser til at sende) på stort set hvad som helst - blev p.g.a.
EUs harmoniseringsregler pludseligt muligt i alle EU lande - hvor man før
havde mange forskellige holdninger til dette.

Jeg har på intet tidspunkt påstået at specifikt VHF regler skulle være ens i
EU - men da EU harmoniseringsreglen giver dig en tilladelse til at lytte på
næsten alt (OGSÅ selv om du lytter på et sende/modtage apparat), så er Pers
indlæg besvaret.

Jeg ved at f.eks. Frankrig (og måske også Tyskland) har andre tilgange når
det drejer sig specifikt om dét at tage et maritimt vhf certifikat o.s.v. -
men det er en helt anden historie, og har intet med spørgerens
problemstilling at gøre.

Så alt ialt - det er EUs "fortjeneste" - at vi har de forholdsvis
afslappede regler vi har i dag.... (det betyder dog ikke at "de dernede" jo
pludseligt kan finde på at ændre dem igen på et senere tidspunkt).

Og så kan jeg iøvrigt slet ikke forstå at din sammenligning med Nordkorea
??... på hvilket "radioområde" er det lige at Tyskland skulle være at
ligestille dér ? Du kan købe, sælge, bruge alt radiogrej i Tyskland - uden
tilladelser - fuldstændigt som herhjemme.... nå, men det er også OT

venlig hilsen og god påske... (de sidste timer af den

JN

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 09:30

Jeg har jo åbenbart misforstået dit indlæg.
Beklager.

Ang. Nordkoreanske tilstande--
Reglerne ang VHS i tyskland har i nu flere år været tumleplads for
burokrater, hvor det ene mere vanvittige tiltag efter det andet er blevet
gennemtrumfet.
Til reel skade for søsikkerheden.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-11 09:53

Er det denne underholdende tekst som du har i tankerne:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002D0676:da:HTML

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 06:56

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> komme med mere præcise detaljer om årstal o.s.v.
>
> Og hav så en god slut-påske (og overvej at tage certifikatet - det er

Hej Harding,

tjaa, måske, perhaps

Efter en solvarm påske er jeg nu ramt af voldsom forkølelse og er på ingen
måde i stand til at læse noget fornuftigt ud af teksten
(det ville jeg nok heller ikke være i rask tilstand)
Jeg husker godt nok ikke omtalte EUregel som værende sådan beskrevet - men
det er jo også nogle år siden, og dette ser ud som en senere sammenfatning -
jeg må se om det giver mening på et senere tidspunkt - men tak for
indsparket !

venlig hilsen

JN

Fra : Preben

Dato : 25-04-11 06:24

Den 24.04.2011 kl. 22:59 skrev Hans Kjærgaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk>:

> Dvs. at oplysningerne på http://dkscan.dk er ulovlige, da de
> indeholder masser af frekvenser og hvilken form for korrespondancen
> man kan finde på disse ?

Det tror jeg ikke. De siger jo kun "her er politiets frekvenser", "her er
falck" etc.

Så vidt jeg kan se, røbes ikke konkret korrespondance som f.eks.:
"Her blev kl. 21.00 ført en radiokorrespondance om ham der blev anholdt
for røveri i Vestergade".

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-11 11:59

[...]
VHF frekvensfordelingen er som angivet i listen over kanalernes
anvendelse.
Lovgivningen kan ses her:

http://www.dkscan.dk/jura.htm

Ja tag nu den maritime licens, det6 letter trykket!

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-11 12:35

Rigtigt set!
Den socialdemokratiske leder hylder tanken om femårsplaner efter
gammelkommunistisk model.
S og SF vil opkræve strafskat fra de borgere der bevæger sig ind og ud
af Kbh.
Tidligere påstod de at regeringens embedsmænd udførte "politiske" og
"mærkværdige" beregninger, nu har de fulod tillid til embedsmændene og
illustrere til fulde, hvad politik går ud på: At vælge det mest
belejlige standpunkt i en given cituation.
Normalt vil man forstå begreber "generelt" således, at det betyder
"for alle"; men i deres optik betyder "generelt" "specifikt" og der
henvises til en dansklærer ved navn Villy Søvndal. Bare synd at vi
andre risikerer at skulle financiere Helle og Villys "generelle"
skatter.

OT strengen med specifikt på indlægget.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 09:36

Du mener altså, at de brunes forsøg på 10, ja selv 50 års planer giver mere
mening?

Du bør nok genopfriske din Il Duce.
Og finde, at der er store elementer af hans fascistiske tankegods til stede
hos vor nuværende regering.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-11 09:49

news tele dk <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsen
4db68472$2$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du mener altså, at de brunes forsøg på 10, ja selv 50 års planer
> giver mere mening?

Hvem er "de brune"? Taler du om "de blå", der i 10 år har ført
(national)socialdemokratisk politik?

> Du bør nok genopfriske din Il Duce.
> Og finde, at der er store elementer af hans fascistiske tankegods til
> stede hos vor nuværende regering.

Fascistisk tankegods kan man især finde hos rød blok. Dér går man ind for
ensretning, flere forbud og en stadig mere omfavnende og kvælende statsmagt.
Det er fascisme!

Du aner tydeligvis ikke en hujende fis om fascime og denne svøbes historiske
ophav. Måske du skal forske lidt i Il Duces og Adolf Hitlers ideologiske
baggrunde, inden du kloger dig yderligere? Italiensk fascisme og tysk
nationalsocialisme udspringer begge af socialisme/kommunisme, og deler
skræmmende meget med ophavet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 10:11

Kan I ikke forlægge (forhale?) jeres politiske kvalmerier til
"dk.politik", hvor de retteligt hører hjemme?

--
/ Ole

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-04-11 22:24

> [...]
> henvises til en dansklærer ved navn Villy Søvndal. Bare synd at vi
> andre risikerer at skulle financiere Helle og Villys "generelle"

Her har Jens så et brugbart synspunkt, som ikke hænger helt sammen med de
offentliggjorte meningsmålinger i forhold til den ene eller anden fløj.
Om man så skal afskaffe stemmeretten for de, der tror, at vi har brug for en
rød regering, så er vi vel helt på højde med Gadaffi og deslige.

--

Selvom det er OT i forhold til alt, hvad denne gruppe er enig i, så markerer
Harding for én gangs skyld et synspunkt, som jeg er 100% enig i det
fremførte omkring Helle T og hendes medsammensvorne, men som Ole Pagh har
antydet, så er der andre grupper, hvor den slags hører til.

Jeg tror dog, at det er mange år siden, at Søvndalen havde kompetencer som
dansklærer - for mig lyder det for det meste som om, han sender
prøveballoner og i øvrigt er fyldt med varm luft, der blæses i tilfældige
retninger.

Undskyld ... men her i gruppen er det jo næsten tilladt at brede sig over
samtlige nyhedsgrupper

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 03:37

Nogle elske at tjene penge og andre elsker at bruge andre folks penge.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-11 17:22

> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Desværre kære venner og uvenner. Du/i må gerne besidde en VHF radio med
eller uden DSC som er fuld funktions dygtig, samt have frekvenstilladelse og
kalde nr. XPD xxxx og MSI nr. uden at du har erhvervet et radio certifikat
til brug af denne/dette nr.
Problemet opstår den dag du taler og bruger din radio til kontakt med andre
og hvis du på forlangende skal fremvise gyldigt bevis på at du lovligt har
benytte den til samme! Har du en passager eller anden person med, som har
certifikat der overvåger din brug af radioen er det ok! AK.....
I øvrigt fik vi alle på VHF kursuset der ansøgte om kalde nr. og
frekvenstilladelse (os der i forvejen ikke havde noget) dette tilsendt inden
vi gik op til prøven, hvordan kan det så hænge samme?
Læs evt. øverst.

http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedTilSoes/KollektivtSikkerhedsudstyr/RadioOgTelefon/VhfOgDsc.aspx

Hvorfor er der ingen der ringer til Karen Nicolaisen og spørger?( skrap dame
og sensor til prøven, glæd jer til at møde hende jer der går op til prøve,
hvor hun har sit virke). Lad dog være at fortælle hende hvis du har bestået
prøven, så vil hun sikkert gerne have dig op til prøve igen, når du ikke ved
bedre!!!

Jeg havde kun 3 fejl sammenlagt i alle sp. Og det var ikke i sp. Som denne
problematik her omhandler!

OBS. Vær sød at bruge kanal L1, L2 eller L3 når i skal hygge snakke om
madopskrifter mm.

Værre var det at læreren i duelighedsbevis der påstod "Er der installeret
VHF radio i din båd er du forpligtet til at have den tænd under hele
opholdet ombord" Sludder sludder... det er kun erhvervs skibe. Jeg fik da
også en udskylning senere, da han havde undersøgt sagen. hæhæhæ...

Vi er alle mennesker og det lovligt at tage fejl eller huske forkert.

Jeg er rigtig glad for jeg har installerer AIS transponder ombord, så de
store skibe kan se mig og jeg se dem i mørke og tåge.

I må gerne buhhhhh.... af mig, hvis jeg tager fejl.... eller staver/skriver
dårligt ..hahaha.....

Mvh. Jens_a. Athene II XPD6269

Fra : Per

Dato : 26-04-11 17:42

Jens_a.jens wrote:

> [...]
> frekvenstilladelse og kalde nr. XPD xxxx og MSI nr. uden at du har
> erhvervet et radio certifikat til brug af denne/dette nr.

Tak for et godt svar.

Sådan her er reglen: VHF radio må ALLE uanset licens eller ej have i deres
båd og lytte alt det de vil.

Der må bare ikke sendes.

Har ALLE skriebenter set det nu - VHF må ALLE have - der må bare ikke
sendes !!!

I Belle Centret måtte man endda sende alt det man ville uden licens.

/ Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-11 18:38

Per har bragt dette til verden:

> Sådan her er reglen: VHF radio må ALLE uanset licens eller ej have i deres
> båd og lytte alt det de vil.

Ja, og det udviklede sig til gruppens længste tråd i flere år. (95
indlæg til nu).

Allerede trådens 2. indlæg af "JN" gav det rigtige svar.

--
/ Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 14:19

Nej og atter nej!

§ 6. Anvendelse af radiofrekvenser kan alene ske på grundlag af
tilladelse udstedt af IT- og Telestyrelsen, jf. dog stk. 2-5.

Stk. 2. IT- og Telestyrelsen fastsætter regler om, at visse
radiofrekvenser kan anvendes uden tilladelse, og fastsætter regler for
denne anvendelse.

Stk. 3. Anvendelse af radiofrekvenser i radioanlæg, der alene er
indrettet til modtagelse af radiofrekvenser, kan ske uden tilladelse.

Nærmere specifikationer for anvendelse af radiofrekvenser i de
maritime radiofrekvensbånd fremgår af IT- og Telestyrelsens
frekvenslister, som bl.a. gengiver de fastsatte regler fra Det
Internationale Radioreglement.

Anvendelse af maritime radiofrekvenser, kræver gyldigt kaldesignal og
identifikationsnummer, som er udstedt til skibet af Søfartsstyrelsen.
Kaldesignaler og identifikationsnumre udstedt af IT- og Telestyrelsen
før 1. januar 2005 kan fortsat anvendes, hvis de er gyldige efter
regler udstedt af Søfartsstyrelsen.

Radiofrekvenserne, må kun anvendes af en person, der er indehaver af
et certifikat, som er gyldigt til betjening af radioanlægget, eller
under overvågning af en person, der er indehaver af et sådant
certifikat,

Den ansvarlige for et dansk skib, som befinder sig inden for fremmede
landes territorialgrænser, skal sikre, at skibet overholder
bestemmelser, som vedkommende land måtte fastsætte for anvendelse af
radiofrekvenser.

Søfartsstyrelsen skriver om dagens krav:
Du skal have certifikat for at kunne betjene en VHF-radio
For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have
et såkaldt SRC-certifikat til betjening af radioudstyret.

Heri er det de to ord "betjene" og "anvende" der er benyttet.
Betjene bliver tolket som: anvende eller benytte på en bestemt måde,
lige fra det at tænde for apparatet.
Anvende bliver tolket som: drage nytte af for at opfylde et bestemt
formål, det formål apparatet er bestemt til.

Herefter er der igen to forhold der skal bringes i orden. Det ene er
ansøgning om kaldesignal. Søfartsstyrelsen tildeler kaldesignal og
MMSI-nummer til fartøjer og ikke til personer.
Det andet er erhvervelse af et certifikat, der gøres opmærksom på, at
der også er krav om certifikat for at betjene en bærbar VHF.

Når disse ting er i orden, kan man installere VHF-radioen og anvende
den. Her skelnes mellem en fast installation eller en bærbar model.
Den bærbare er også med afkrydsningsfelt på ansøgningen om
kaldesignaler på bagsiden af ansøgningen.

Der skal klart skelnes mellem anlæg beregnet til sende/modtagning og
til scannere der alene er modtagere.

På scannere må man aflytte stort set al radiokommunikation, der ikke
er digital eller krypteret. Dette vil bl.a. sige taxi, tog, busser,
fly, erhvervsradio, gamle trådløse telefoner undtagen telefoner der
involverer det offentlige telefonnet. D.v.s. alle samtaler fra en VHF
og til telefoner i land er også omfattet.
[...]

Før 1/7-96 var det forbudt blot at være i besiddelse af en scanner i
Danmark. Dette blev dog opfattet som en teknisk handelshindring og
reglerne blev ændret. Man valgte en "liberal" lovgivning, så ikke blot
besiddelse men også brugen af scannere blev lovlig.

Det afhænger af, hvor turen går hen om man må anvende sin scanner, da
scannere er ulovlige i en række lande.

Derfor er din nedenstående udbrud langt fra korrekt og bør ikke
entydigt følges både hvad angår VHF-anlæg og scannere.

Som jeg tidligere har nævnt vedr. anvendelsen i Bella Centeret, så var
der personer med certifikat tilstede, og mon ikke også at udstyret var
blokkeret for senderdelen på visse frekvenser. Sikkert dig ubekendt.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-04-11 21:34

> [...]
>
> Er det rigtigt ?
>
> Jeg ved godt man ikke må benytte den uden licens med mindre, der er tale

Hej Per
Sikke en trængsel og alarm.
Hvem ved hvad, og hvem har ret. Det er ikke til at sige.
Vil man have det endegyldige rigtige svar, så skal man ikke lytte til
skribenternes fortolkninger af lov- og regelsæt på området her i denne
gruppe. Det er der alt for mange eksperter til - von hören sagen er også en
medspiller. Alt sammen meget godt og viser, at det er aktive folk med
interesse for sejlerlivets aspekter på mange områder.

Men denne tråd er generelt blevet en form for dyrkning af interesse for
insekternes sex-liv = flueknebberi i forhold til betydning af det ene ord
eller andet.
Skal man have et entydigt og rigtigt svar, så må man henvende sig til de
myndigheder, der forvalter reglerne - gerne med skriftligt svar, hvis man i
den sidste ende vil være helt sikkert.

Jeg gentager, at jeg i sin tid fik MMSI-nummer og kaldesignal til trods for,
at jeg endnu ikke havde bestået SRC-prøven.
Betaler man genbyret, så får man Station-License, så efter min oplevelse
handler det om betaling og intet andet. På intet tidspunkt blev det mig
betydet, at jeg ikke måtte tage min radiostation i brug.
Jeg vidste da godt, at jeg ikke måtte bruge min radio til at sende
meldinger - og længere er den jo ikke.

Håber ikke, at du har sat penge på et væddemål i forhold til dit spørgsmål

Mvh

Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-11 21:38

Torben Skovgaard Bach <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen
e7f35$4db72c42$55dad01f$12015@news.galnet.dk:

> Men denne tråd er generelt blevet en form for dyrkning af interesse
> for insekternes sex-liv = flueknebberi i forhold til betydning af det
> ene ord eller andet.

Det staves "flueknepperi".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-04-11 21:50

Tø hø - det kommer vel an på, hvilken dialekt du har

Den danske sprog er svær. Ud fra dit indlæg, så forstod du dog meningen.
Man kan også stave det med æ = flueknæpperi !!

Rette stavemåde ændrer ikke meningen i forhold til mit syn på udviklingen af
denne tråd i gruppen.

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-11 15:37

Som omtalt tidligere i dette P.S.:

P.S. i Norge er reglerne nu for VHF-anlæg at er et anlæg installeret
og man ikke har en licens bliver anlægget konfiskeret og man får en
bøde på 10.000 NOK.

Vores nabolande ser nok klart at ud over internes misopfattelse, så
ligger der en side gwevinst med mange penge at tjene på danskernes
uforstand, i forhold til det fælles regelsæt, som de jo også bestyrer..

Mvh/Harding