HTML > XML > XSL
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-04-11 14:47

Jeg har googlet og forsøgt at læse, men jeg bruger åbenbart de
forkerte søgeord. Mit problem er, at jeg ikke kan overskue begreberne.

Jeg har en ide om følgende struktur:

Et HTML-dokument indlejrer en XML datafil med x-antal poster, som
kalder/inkluderer en ekstern XSL-fil, der styler data.

Altså: jeg skriver alt det udenom og poå et bestemt sted i min HTML,
indsættes de stylede data. Kan man det?

Jeg kan godt finde ud af at lave en XML der styles med XSL, men nu er
jeg vant til at lave HTML og selv om de to sprog er beslægtede, er XML
dog meget anderledes på mange punkter.

For mig ligner det noget gør-det-selv, hvor man selv strikker sine
elementer og attributter og indeholder således ikke(?) en masse
standard-tags som HTML gør. Er det korrekt opfattet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jeg har lige kvalt en six-pack - bare for at se den dø

Fra : Andreas Andersen

Dato : 21-04-11 15:08

Den 21-04-2011 15:46, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> kalder/inkluderer en ekstern XSL-fil, der styler data.
>
> Altså: jeg skriver alt det udenom og poå et bestemt sted i min HTML,

Ja. http://www.w3schools.com/xsl/xsl_client.asp . Det kan selvfølgelig
også gøres serverside.

> For mig ligner det noget gør-det-selv, hvor man selv strikker sine
> elementer og attributter og indeholder således ikke(?) en masse
> standard-tags som HTML gør. Er det korrekt opfattet?

Ja, XML er ren data. Du kan strukturere det præcis som du vil.

--
Andreas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-04-11 16:05

Thu, 21 Apr 2011 16:07:35 +0200 skrev Andreas Andersen:

>Ja. http://www.w3schools.com/xsl/xsl_client.asp . Det kan selvfølgelig
>også gøres serverside.

Tak, det var lige i øjet.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man selv kan bestemme placeringen
af det der hentes ind.

Da dette er helt nyt for mig, må jeg jo forsøge at analysere og
ræssonere. Altså: i <body> loades XML-data straks når dokumentet vises
og det placeres på siden med <div id="example" />, right?

Nu er jeg jo vant til CSS og jeg kan ikke lige få øje på hvor
"example" defineres, men det må jo være denne linje i XSL-filen:

document.getElementById("example")

Okay, så siger vi det. I ovenstående kode er det jo det eneste indhold
på siden og så ser det jo fint ud, men hvis man bygger lidt på:

Tekst før DIV<br />
Tekst efter DIV<br />

- har det ikke den forventede virkning. I Firefox vises begge tekster
OVEN over XML-data. I MSIE er det kun "Tekst før DIV" der vises (også
oven over), men hvor pokker er "Tekst efter DIV" blevet af?

Mmmmm... vent lidt ...

Aha! Det faldt mig ind at sætte </div> efter <div id="example" /> og
det hjalp. Nu vises det korrekt. Jamen okay da, så funker det jo. Så
var der vist ikke mere for denne gang. Tak for hjælpen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-04-11 18:36

Husk at slette / i <div id="example" /> ellers er det ikke validt og
vil formentlig ikke virke i nyere browsere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-04-11 01:45

Thu, 21 Apr 2011 19:36:09 +0200 skrev Jens Peter Karlsen:

>Husk at slette / i <div id="example" /> ellers er det ikke validt og
>vil formentlig ikke virke i nyere browsere.

Det er et eksempel jeg har håndstjålet fra w3schools

Okay, så langt er jeg ikke kommet endnu og har ikke taget stilling til
hvilken OTD det skal køre under.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-04-11 09:41

Ja, og det er validt nok i xhtml som det står, men når du tilføjer en
Mit gæt er at du har testet det i et dokument som enten ikke har en
doctype eller hvor doctypen var sat til html 4.01 eller tidligere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-04-11 11:33

Thu, 21 Apr 2011 19:36:09 +0200 skrev Jens Peter Karlsen:

>Husk at slette / i <div id="example" /> ellers er det ikke validt og
>vil formentlig ikke virke i nyere browsere.

Den der tag-afslutning ...

Der er snart så mange "systemer", at det ikke er til at finde rundt i
længere. Hvor er det man skal afslutte tags på den måde? XHTML?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-04-11 15:45

i XHTML kan man afslutte alle tomme tags med en / til sidst i tag'et.
F.eks. <br />

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-04-11 17:02

On 25-04-2011 12:33, Kurt Hansen wrote:

> Den der tag-afslutning ...
>
> Der er snart så mange "systemer", at det ikke er til at finde rundt i
> længere. Hvor er det man skal afslutte tags på den måde? XHTML?

Så må du hellere bookmarke denne side:
http://www.w3schools.com/tags/default.asp

Du ser hvilke tags der lukkes med / under "Tag".

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere