et selskabsretligt paradoks
Fra : Kasper Demant

Dato : 19-04-11 20:16

Jeg har ikke beskæftiget mig så meget med selskabslovens regler om
aktie- og anpartsselskaber,men jeg ved, at der ikke er et generelt
forbud mod, at to selskaber kan eje aktier/anparter i hinanden.

Det har så fået mig til at tænke over følgende scenarium:

Forretningsmand Klaes Riskjær Petersson, KRP, har 500.000 kr., som han
ikke rigtig ved, hvad han skal bruge til

Illustration: http://kwdemant.dk/uploads/paradoks_1.jpg

KRP stifter selskabet "centrodyne A/S" og indskyder sine 500.000 kr. som
aktiekapital.

KRP har herefter nominelt 500.000 kr. aktier til kurs 100

Illustration: http://kwdemant.dk/uploads/paradoks_2.jpg

Gennem sin bestemmende indflydelse, lader KRP centrodyne A/S stifte et
datterselskab, minidyne A/S.

Centrodyne indskyder sine 500.000 kr. i datterselskabet, og modtager
nominelt 500.000 kr. aktier til kurs 100:

Illustration: http://kwdemant.dk/uploads/paradoks_3.jpg

KRP's aktier i centrodyne A/S er 500.000 kr. værd, så han sælger dem til
minidyne A/S for dette beløb.

KRP står nu med sine 500.000 kr. i hånden igen, og har skabt en
selskabskonstruktion, hvori ingen fysiske personer har indflydelse eller
ejerandel

Illustration: http://kwdemant.dk/uploads/paradoks_4.jpg

Giver det mening? - nej vel

Kan fortælle mig hvor den kæden hopper af?
Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-04-11 21:11

Den 19-04-2011 21:15, Kasper Demant skrev:

> KRP står nu med sine 500.000 kr. i hånden igen, og har skabt
> en selskabskonstruktion, hvori ingen fysiske personer har
> indflydelse eller ejerandel

Der må vel være en bestyrelse/direktion i selskaberne,
hvormed fysiske personer har indflydelse.

Er der ikke også noget med, at bestyrelsen skal reagere,
hvis egenkapitalen forringes væsentligt? Eller kommer under
det lovpligtige kapitalkrav?

Det kan godt være, der også andet, der får kæden til at
hoppe af, jeg er ikke ekspert på området. Ovenstående er
bare lige et par strøtanker i forbindelse med problemstillingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-04-11 21:32

Den 19-04-2011 22:10, Kim Ludvigsen skrev:

> Der må vel være en bestyrelse/direktion i selskaberne, hvormed fysiske
> personer har indflydelse.
Enig, men der er ingen fysiske aktionærer, så hvem skal have udbyttet?

> Er der ikke også noget med, at bestyrelsen skal reagere, hvis
> egenkapitalen forringes væsentligt? Eller kommer under det lovpligtige
> kapitalkrav?
Jo, men er egenkapitalen forringet?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-04-11 21:56

Den 19-04-2011 22:31, Kasper Demant skrev:

> Enig, men der er ingen fysiske aktionærer, så hvem skal have
> udbyttet?

Der er intet udbytte, selskaberne er tomme. Hvis der skulle
være opstået værdier, fx renter, inden selskaberne blev
tømt, er der vel tale om selvejende selskaber? Udbyttet skal
så blive i selskabet eller bruges af selskabet.

Ja, den er væk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : kjaer

Dato : 20-04-11 22:03

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> hoppe af, jeg er ikke ekspert på området. Ovenstående er
> bare lige et par strøtanker i forbindelse med problemstillingen.

Jeg noterede mig lige tre nytige oplysninger i dit indlæg.
Der må vel være
Er der ikke også noget med
Det kan godt være

Fra : alexbo

Dato : 21-04-11 08:37

"kjaer" skrev

> Jeg noterede mig lige tre nytige oplysninger i dit indlæg.

> Der må vel være
> Er der ikke også noget med
> Det kan godt være

Der blev givet spørger noget at arbejde med.
Faktisk blev der ramt rigtigt.

"Er der ikke også noget med, at bestyrelsen skal reagere,
hvis egenkapitalen forringes væsentligt? Eller kommer under
det lovpligtige kapitalkrav?"

Jeg fandt ingen nyttige oplysninger i dit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan F

Dato : 19-04-11 21:47

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> KRP står nu med sine 500.000 kr. i hånden igen, og har skabt en
> selskabskonstruktion, hvori ingen fysiske personer har indflydelse eller

Hvor får minidyne A/S kontanterne fra?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-04-11 21:58

Den 19-04-2011 22:47, Allan F skrev:

> Hvor får minidyne A/S kontanterne fra?

De er indskudt som kapital af Centrodyne A/S.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra

Fra : alexbo

Dato : 19-04-11 22:06

"Kasper Demant" skrev

> [...]
> nominelt 500.000 kr. aktier til kurs 100:

> KRP's aktier i centrodyne A/S er 500.000 kr. værd, så han sælger dem til

Datterselskabet må ikke købe moderselskabets aktier i et sådant antal at
aktiekapitalen går under kapitalkravet.
Det må moderselskabet forøvrigt heller ikke, et aktieselskab må ikke købe
egne aktier i et sådant antal at kapitalkravet ikke opfyldes.
Moder og datterselskabets beholdning af egne kapitalandele skal fradrages
ved opgørelsen af kapitalkravet

Selskabsloven:
§ 197. Hvis et kapitalselskab erhverver egne kapitalandele mod vederlag, kan
dette kun ske med midler, der i henhold til § 182, stk. 3, kan udbetales som
ekstraordinært udbytte. Selskabets beholdning af egne kapitalandele skal
fradrages ved vurderingen af, om kravene til selskabskapital, jf. § 4, er
overholdt.
§ 201. §§ 196-200 finder tilsvarende anvendelse på et datterselskabs
erhvervelse til eje eller pant af kapitalandele i dets moderselskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-04-11 23:29

Den 19-04-2011 23:05, alexbo skrev:

> [...]
> § 201. §§ 196-200 finder tilsvarende anvendelse på et datterselskabs
> erhvervelse til eje eller pant af kapitalandele i dets moderselskab.

Tak skal du have, jeg skulle mene, at det var svaret jeg ledte efter

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : alexbo

Dato : 20-04-11 08:15

"Kasper Demant" skrev

> Tak skal du have, jeg skulle mene, at det var svaret jeg ledte efter

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen