Hvis nu
Fra : ;o)-max-

Dato : 19-04-11 15:11

verden gik under - og kun een enkelt madkultur
overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
med de næste -- resten af dit liv.?
-max-

Fra : Max

Dato : 19-04-11 16:52

Hej -max-

> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?

Den med frikadellerne.

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-04-11 18:34

Tue, 19 Apr 2011 17:51:54 +0200 skrev Max:

>Hej -max-

>Den med frikadellerne.

- og den stegte lever med bløde løg, rødspætterne, blodpølsen, de gule
ærter med flæsk ...

Dem der drømmer sig did hvor havet er blåt, strandene brede og hvide,
maden er "eksotisk" (og hvor ytringsfrihed er noget man , i smug, har
læst om på nettet, når det ikke er lukket af myndighederne), bliver
alligevel - af een eller anden mærkelig grund - boende i Danmark.
Hvorfor?

Det skulle vel aldrig være fordi vi har en god og rimelig
efterlønsordning, en (alt ialt) god ældreomsorg, endnu gratis
sundhedsvæsen m.m.m.?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-04-11 19:35

On 19-04-2011 19:33, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> læst om på nettet, når det ikke er lukket af myndighederne), bliver
> alligevel - af een eller anden mærkelig grund - boende i Danmark.

Fordi min familie og venner bor her i DK.

> Det skulle vel aldrig være fordi vi har en god og rimelig
> efterlønsordning, en (alt ialt) god ældreomsorg, endnu gratis
> sundhedsvæsen m.m.m.?

De er måske din fantasi årsag.

Men for at svare på det oprindelige spørgsmål, så helt klart indisk/thai
køkken, det almene nord europæiske er for kedeligt.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 19:45

Den 19-04-2011 20:35, Soren 'theDiver' Reinke skrev:

> De er måske din fantasi årsag.
>

> Men for at svare på det oprindelige spørgsmål, så helt klart indisk/thai
> køkken, det almene nord europæiske er for kedeligt.
nu vil valget for mig i høj grad afhænge af hvor jeg så skulle leve.
- her vil jeg ganske afgjort leve bedst med det nordiske mad.

//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-05-11 06:18

Den 19/04/11 20.45, Cykelsmeden skrev:

> nu vil valget for mig i høj grad afhænge af hvor jeg så skulle leve.
> - her vil jeg ganske afgjort leve bedst med det nordiske mad.
>
> //finn

Der findes ikke "nordisk mad"?

Maden har ændret sig gennem århundrederne, nu er den meget alsidig, og
bl.a. inspireret af thai.

Den mad min formor lavede er meget forskellig fra min, også selv om jeg
også jævnligt laver "nordisk mad", men den er helt anderledes end min
farmors. Min er mere fedtfattig og mere grøn.

Mvh. Lars

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-11 06:52

Wed, 04 May 2011 07:17:51 +0200 skrev Lars Kongshøj:

>Der findes ikke "nordisk mad"?

Sikke da noget vrøvl.

Hvis vi ser bort fra købstædernes borgerskab, som havde visse
muligheder for at få fat i importerede varer, har almuen vel altid
levet af de råvarer der var tilgængeligt lokalt og det har jo ikke
ændret sig synderligt før op imod vor tid. Nå ja, på et tidspunkt kom
f.eks. kartoflen, men i almindelighed ...

Almuen udgjorde, ind til instrualiseringen, over 90% af befolkningen
og kosten bestod mestendels af grød, suppe/vælling, fisk, tørret
og/eller saltet kød, kål, brød og øl.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-05-11 10:50

Den 04/05/11 07.51, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Almuen udgjorde, ind til instrualiseringen, over 90% af befolkningen
> og kosten bestod mestendels af grød, suppe/vælling, fisk, tørret

Du har sikkert delvist ret.

Min farmor kunne typisk finde på at servere andesteg med rødkål, brun
sovs og kartofler. Det er der ikke mange middelklasse-københavnere, der
ville gøre i dag. Ikke en gang "Mortens aften". Dette skyldes bl.a.
generationsskiftet.

Men du har da nok ret i at udviklingen har været hurtigere de sidste 100
år. Før spiste man, hvad man kunne skaffe. Men hvad man kunne skaffe har
vist også ændret sig gennem tiden.

Men der var en madhistoriker, der udtalte sig på DR2 eller DR-K for
nyligt. Er der nogen, der kan huske hvad hun hed, så man kan google lidt?

Mvh. Lars

Fra : Hanne Christensen

Dato : 04-05-11 11:38

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men der var en madhistoriker, der udtalte sig på DR2 eller DR-K for
> nyligt. Er der nogen, der kan huske hvad hun hed, så man kan google lidt?
>
> Mvh. Lars

Ved at google madhistoriker kommer navnet Bi Skaarup frem. Hun har haft
udsendelser på bl.a. dk4.
vh
Hanne

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-05-11 13:29

Den 04/05/11 12.38, Hanne Christensen skrev:
> Bi Skaarup

Det kunne godt være hende, tak.

Mvh. Lars

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-11 16:13

Wed, 4 May 2011 12:38:12 +0200 skrev Hanne Christensen:

>"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ved at google madhistoriker kommer navnet Bi Skaarup frem. Hun har haft
>udsendelser på bl.a. dk4.

Bi? Jeg gik i klasse med en der hed Hvebs (eller var det Vibs?

Fra : Aksel

Dato : 04-05-11 19:06

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Lyder godt - jeg har altid gerne ville have udsigt over et parketgulv - men
det er nok dyrt. ).
Mvh
Aksel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 09:05

Den 04-05-2011 07:17, Lars Kongshøj skrev:
> [...]
> også jævnligt laver "nordisk mad", men den er helt anderledes end min
> farmors. Min er mere fedtfattig og mere grøn.

båååt!
Tror du ikke samme påstand gælder både kinesisk, thai, fransk og
italiensk???

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-05-11 10:51

Den 04/05/11 10.04, Cykelsmeden skrev:

> båååt!

Båt-båt

> Tror du ikke samme påstand gælder både kinesisk, thai, fransk og
> italiensk???

Jo.

/Lars

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-04-11 07:39

Kurt Hansen kom med følgende:

> Det skulle vel aldrig være fordi vi har en god og rimelig
> efterlønsordning, en (alt ialt) god ældreomsorg, endnu gratis
> sundhedsvæsen m.m.m.?

Gratis - HA, HA!
"There's no such thing as a free lunch"

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-04-11 17:06

On Tue, 19 Apr 2011 21:11:05 +0700
"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-

Creoler køkkenet, det italienske eller det japanske.

Fra : Ralph

Dato : 19-04-11 17:44

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?

Dansk - eftersom rigtig dansk mad bedst kan beskrives med min egen madplan:

Burger, fyldt pasta, lammekølle, club sandwich, fisketapas, spise ude,
kamsteg, fiskefileter, skank, biksemad, grill(sikkert bøf, kylling og
pølser), pita m/ fyld, tex-mex (oksekød), pizza (fem forskellige, jeg laver
dejen, og tomatsovs, så laver min familie hver sin variant, peperoni,
oksekød, tun, skinke, jalapenos, benfri sild, gorgonzola, pølser, bacon,
artiskokhjerter, majs, ananas(føj), løg, parmasan, mozzarella, danbo(agtig),
cheddar, oregano), brændene kærlighed, karrykoteletter i fad, grillkylling,
gullash, tomatsuppe, pariserbøf, frikadeller(enten med spaghetti og
tomatsovs, kold kartoffelsalat eller kartofler og sovs og surt).

Det passer jo ikke helt, jeg har kun planlagt de første ni dage, men resten
KUNNE sagtens se sådan ud.

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-11 08:17

> [...]
> kartofler og sovs og surt).
>
> Det passer jo ikke helt, jeg har kun planlagt de første ni dage, men

Det var jo i store træk med inspiration fra det meste af verdenen, og ikke
specielt Dansk
Bortset fra det, så lyder det ikke så ringe.

Mvh Ebbe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-04-11 17:54

-max- skrev:

> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?

Jeg overvejede først den italienske, men hvis jeg
ikke kan få fuldkornsrugbrød hver dag, så vælger jeg
helt klart den *danske*. Jeg vil heller ikke undvære
kartofler på så mange måder, som vi får her i DK.

--
Herluf :·)

Fra : Christian Hansen

Dato : 19-04-11 12:51

On 04/19/2011 04:11 PM, -max- wrote:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-

Indisk, men med dansk og italiensk som en dark horse :)

Fra : Mogens

Dato : 19-04-11 19:33

-max- wrote:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-
Min mors!

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-11 21:48

Mogens <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
4dadd54f$0$314$14726298@news.sunsite.dk:

> Min mors!

Skilt set på madsted:

Frikadeller: 70 kroner
Frikadeller, som vor mor lavede dem: 75 kroner
Frikadeller, som vor mor troede, hun lavede dem: 120 kroner

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 20-04-11 16:25

Jens Bruun wrote:

> Skilt set på madsted:
>
> Frikadeller: 70 kroner
> Frikadeller, som vor mor lavede dem: 75 kroner
> Frikadeller, som vor mor troede, hun lavede dem: 120 kroner

Hvor placerer du dine deller?

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-04-11 20:28

Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
4daefab4$0$315$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvor placerer du dine deller?

Lige over hofterne

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-11 21:45

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4dad97f5$0$308$14726298@news.sunsite.dk:

> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?

Den italienske.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-04-11 05:07

On 19-04-2011 21:11, -max- wrote:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-

Dansk, italiensk, indisk, creol, japansk, thai

Der kan man bare se, græsset er ikke altid grønnere -

Jeg må nok gå med italiensk, det spænder vidt og
jeg ville nødig undvære osten, vinen, kaffen...
Men det mellemøslige køkken frister også.
-max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-04-11 08:00

-max- tastede følgende:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-

Så ville jeg nok vælge det italienske køkken - hvis det overhovedet
efterhånden giver mening at tale om disse nationale madkulturer. De
udvikler sig jo alle med rasende hast i disse tider og mon ikke vi i
løbet af dette århundrede vil se at det hele konvergerer mod et stort
fusionskøkken. Selvom Redzipi (for nu at være lidt aktuel) hævder det
specielt nordiske i sit køkken er det vel i virkeligheden et resultat
af den moderne internationale gastronomis legen med råvarer fra Norden.
Jeg mener, selvom vi i DK producerer uendeligt mange svineører og do.
-tryner, testikler mm. er retter fremstillet af disse råvarer (uanset
deres nordiske oprindelse) næppe en del af det nationale køkken - som
jeg opfatter det.
For det italienske køkken taler vel også en overflod af /forskellig/
vin.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 20-04-11 08:51

-max- wrote:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?

Den delikate franske.
--
Lisbet

Fra : padre

Dato : 20-04-11 13:30

Den 19-04-2011 16:11, -max- skrev:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-

Den franske

--
padre

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 22-04-11 21:54

Den 19-04-2011 16:11, -max- skrev:
> verden gik under - og kun een enkelt madkultur
> overlevede, hvilken ville du bedst kunne leve
> med de næste -- resten af dit liv.?
> -max-

Italien ..

--