Ens højde på 2 div'er
Fra : Julie Petersen

Dato : 18-04-11 10:44

Har kastet mig ud i mit første forsøg med css, men jeg har et
problem med at få to bokse til at blive lige høje :
http://kfum-kalvehave.dk/kalender2.htm (se bort fra de blå
streger, det er bare for at hjælpe mig med at se størrelsen på
boksene)

Jeg vil gerne have min venstre boks til automatisk at følges ad
med min højre boks, kan det lade sig gøre?
Jeg vil gerne beholde min højre boks gennemsigtig, så man kan se
sidens baggrund igennem den.

Jeg håber I kan hjælpe mig
- Julie

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Julie Petersen

Dato : 18-04-11 10:51

Øhh.. Det er lige gået op for mig at de omtalte baggrunde kun
bliver vist på den computer, hvor siden er lavet på (selvom alt
er oploadet) og ikke på min bærbar. Det er de billeder, som
ligger i css'en, der mangler.
Hvad gør man ved det?

Fra : Bruno Christensen

Dato : 18-04-11 11:26

#left_col {
   border: thin solid blue;
   width: 200px;
   position: absolute;
   left: 0px;
   top: 0px;
   background-image:url('file:///H:/ny%20hjemmeside/logo/hjr_vert_l
ys.jpg');
   font-family:Verdana, sans-serif;
   padding-left:10px;

background-image:url('file:///H:/ny%20hjemmeside/logo/hjr_vert_ly
s.jpg');
den linje er der noget galt med og nok også andre steder
file:///H:/ny%20hjemmeside siger den er på din computer som en
fil og den er på dit H drev i biblioteket 'ny 20hjemmeside'
jeg vil formode den skal hedde
background-image:url('../logo/hjr_vert_lys.jpg');
ellers læs mere på
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp#background-image

den med de lige høje div kan jeg ikke lige svare på uden at
skulle kikke mere i dine koder

M.V.H. Bruno

Fra : Julie Petersen

Dato : 18-04-11 11:51

Tak for hjælpen, det hjalp med mine baggrunde.
Hvad skal der bruges for at hjælpe med mine højder?

Hilsen Julie

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-04-11 11:41

Følgende er skrevet af Julie Petersen:
> [...]
> med min højre boks, kan det lade sig gøre?
> Jeg vil gerne beholde min højre boks gennemsigtig, så man kan se

CSS referancerne til baggrundsbilleder, er til filer på din egen
computer. Derfor kan du se dem på den - resten af verden har ikke
adgang til din PC (heldigvis for dig!), så derfra kan billederne ikke
ses.
Løsningen er at lægge billederne på nettet også - og rette refrencerne,
så de henviser til nettet i stedet for dn egen PC.

På Jørgen Farum Jensens side - webdesign101.dk - kan du finde adskille
forklaringer og metoder til spalter (og en masse andet!).

Der er ikke mulighed for med CSS alene at gøre spalterne lige høje.
Den simpleste metode er at lægge den største indeni den mindste. Det
kræver selvfølgelig, at man på forhånd ved hvilken der er højest.
Og det kan give problemer med dine baggrunde.
Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du have den højre boks gennemsigtig,
men ikke den venstre - og det vil så præcis ikke kunne lade sig gøre.
Men det afhænger en del af hvordan baggrundende faktisk er, så vi må
nok bede om at få lov at se dem, før jeg vil komme med løsningsforslag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Julie Petersen

Dato : 18-04-11 11:55

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Men det afhænger en del af hvordan baggrundende faktisk er, så vi må
> nok bede om at få lov at se dem, før jeg vil komme med løsningsforslag.

De er lagt op nu og det er rigtigt forstået mht. boksene.

Hilsen Julie

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-04-11 12:19

Julie Petersen har bragt dette til verden:

> De er lagt op nu og det er rigtigt forstået mht. boksene.
>
> Hilsen Julie

Eftersom din #left_col er 200px bred, ville en mulig løsning være at
manipulere et baggrundsbillede til kun at være de 200px, og så kun lade
det gentage sig i højden (repeat-y). Selve #left_col skal så have hele
bredden, og #pagecontent flyttes ind i den - evt floatet right.
Det ville løse problemet.

I øvrigt kan det løses ved at sætte height : 100% på #left_col, som
layoutet er lige nu, fordi #left_col er absolut positioneret, og
spalterne ikke er layoutet med float, som man normalt ville gøre.
"tricket" med at bruge en margin til at placere andre elementer i, er
forholdsvis udbredt. Men det er også kun et "trick" - en margin er
afstand til andre elementer, og bør derfor være tom. Men det er den
ikke... Det giver i øvrigt ofte andre problemer - men det ser ud til at
du har fundet et sted, hvor det ikke giver de store problemer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Julie Petersen

Dato : 18-04-11 12:33

> [...]
> ikke... Det giver i øvrigt ofte andre problemer - men det ser ud til at
> du har fundet et sted, hvor det ikke giver de store problemer.

Tak for hjælpen, havde slet ikke overvejet at sætte højden i %. Det hjalp..

Hilsen Julie