Forstå betalingstekst/garanti
Fra : Arne Landi

Dato : 17-04-11 02:48

Hej

Jeg er ved at lave en aftale med et firma, der skal bygge vores hus.
Jeg har lidt svært ved, at forstå nedenstående tekst:

--
Senest ved byggeriets påbegyndelse stiller bygherren
pengeinstitutsgaranti for kr. X.

Garantitekst vedr. byggerier under opførsel:

Garantiteksten skal være som følgende, og er en afvigelse i forhold
til bekendtgørelse nr. 694 i lov om omsætning af fast ejendom.

På foranledning af køber indestår underskrevne pengeinstitut hermed
uigenkaldeligt med et beløb indtil kr. X overfor sælger for opfyldelse
af sine forpligtelser i forhold til aftale mellem køber og sælger af
den xx.xx.xx. herunder for krav som sælger måtte få mod køber som
følge af køber misligeholdelse af handlen vedr. nærværende ejendom.

Beløbet kan frigives på anfordring af den der berigtiger handlen til
sælger: Når der foreligger tinglyst skøde, unden præjudicerende
retsanmærkninger, at ejendommen opføres som forudsat, samt at banken/
kreditforeningen kan godekende ejendommen til den forudsatte belåning.
Garantien erstattes på overtagelsesdagen en deponering i et
pengeinstitut på de vilkår, der er bestemt i købsaftalen.

Endvidere kan garantibeløbet:

Når køber adkomst er fri for præjudicerende restanmærkning, eller hvis
anerkendte pengeinstitut indestår for, at retsanmærkningerne kan
slettes anvendes til betaling af følgende på de vilkår, der er
beskrevet i købsaftalen vedr. deponeringer:
Pantegæld der ikke skal overdrages
Ejerskidftegebyr og ejerskifteafdrag
Restancer
Forfalden refusions i købers favør
Beløb, som ifølge handlens vilkår skal betales af sælger
Sælgers andel af handlens omkostniner
Salgsvederlag og udlæg.

Garantien nedskrives med det udbetalte beløb.

Misligholdes handlen af køåber inden der foreligger anmærksfrit skøde,
kan garantien helt eller delvist udbetales, når en af følegdne
betingelser er opfyldt:
1. Der foreligger en erklæring om hel eller delvis frigivelse,
underskrevet af køber
2. Der foreligger forlig eller endelig dom om beløb der tilfalder
sælger direkte eller indirekte anledning af handlens ophævelse,
misligholdelse m.v.

Garantien bortfalder når køber forpligtelser iht. købsaftalen er
opfyldt eller bortfaldet ved aftale eller fom, eller garantien er
afløst af kontakt deponering. Efter garantiens bortfald skal
nærværende garantierklæring returneres til banken. Det krav, der måtte
være tilbagebetaling af garantibeløbet som følge af helt eller delvist
uberettiget udbetaling under garantien, er overdraget til
pengeinstitut.
--

Mit pengeinstitut siger, at det ikke er en standard garanti - og
tilråder man benytter den af Finansrådet, DE og Advokatrådet

Hvad betyder det for mig, hvis jeg vil benytte den ovenstående
garanti?

Tak på forhånd

Arne Landi

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 17-04-11 19:10

Arne Landi <landiarne@gmail.com> skrev :

>Hvad betyder det for mig, hvis jeg vil benytte den ovenstående
>garanti?

aner det ikke - lyt til dit pengeinstitut !

Du kan have et så stort beløb i spil, at det kan være meget uklogt at
sætte lid på noget fra en nyhedsgruppe
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Fred Thiesen

Dato : 17-04-11 20:01

On 17.04.2011 20:09, jan@froerup.dk wrote:

> aner det ikke - lyt til dit pengeinstitut !
> vh

> Du kan have et så stort beløb i spil, at det kan være meget uklogt at
> sætte lid på noget fra en nyhedsgruppe

Det er jeg helt enig med Jan i. Hvis dit tiltænkte byggefirma ikke vil
følge de almindelige regler for sådan en garanti - vel så ville //jeg//
ihvertfald finde et annet firma til opgaven.
Som Jan siger - det er mange penge i spil..

mvh

Fred Thiesen