Spiser De sovs?
Fra : Steen

Dato : 17-04-11 10:24

Kom til at diskutere lidt med konen om, hvor mange der egentligt spiser
sovs til aftensmaden. Førhen var det nærmest utænkeligt at servere
aftensmad uden brun sovs og kartofler, men vanerne har jo ændret sig med
tiden. Er det stadig flertallet af danskere, der får sovs til den
daglige aftensmad?

Fra : Preben

Dato : 17-04-11 12:24

Den 17.04.2011 kl. 11:23 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> [...]
> sovs til aftensmaden. Førhen var det nærmest utænkeligt at servere
> aftensmad uden brun sovs og kartofler, men vanerne har jo ændret sig med

Det kommer vel helt an på, hvad man spiser. Til stegte ben, hakkebøf eller
en grydestegt kylling vil jeg da nødig undvære sovs. Det samme gælder
kalvefrikassé og kogt torsk, hvor sovsen så ikke er brun. Jeg kunne blive
ved. Der findes masser af retter, hvor en manglende sovs vil være helt
utænkelig.

Er det stadig flertallet af danskere, der får sovs til den
> daglige aftensmad?

Hvem i alverden kan svare på det spørgsmål?

--
mvh/Preben

Fra : Henrik

Dato : 17-04-11 08:22

On 17 Apr., 13:24, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Hvem i alverden kan svare på det spørgsmål?

Hvem ka', Bilka ... nåh nej, måske nok mere FDB, i form af deres
analyser over danskernes forbrugsvaner http://www.fdb.dk/fdb/omfdb/FDBanalyse/Sider/default.aspx

Uden at have pløjet siderne igennem, vil jeg tro at du skal kigge på
Mad-o-meteret

Fra : Steen

Dato : 18-04-11 12:22

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> [...]
> utænkelig.
>

> Er det stadig flertallet af danskere, der får sovs til den
>

> Hvem i alverden kan svare på det spørgsmål?

Havde en forhåbning om at brugerne herinde ville give et prej om svaret.
Herhjemme er sovs en absolut mangelvare. det er kun en luksuriøs sjælden
gang imellem, vi får sovs til almindelig mad som bøf, kotteletter,
frikadeller etc.

Fra : Kert Rats

Dato : 18-04-11 13:27

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Herhjemme er sovs en absolut mangelvare. det er kun en luksuriøs sjælden
> gang imellem, vi får sovs til almindelig mad som bøf, kotteletter,

Hakkebøffer og koteletter uden sovs? Det kan man simpelthen ikke!

Jeg bruger sovs til næsten alle middagsretter.
Gorgonzola-sovs er min favorit lige for tiden.

Venligst

Stefan

Fra : Steen

Dato : 18-04-11 14:28

Kert Rats <nat@hestedag.nu> wrote:

> Hakkebøffer og koteletter uden sovs? Det kan man simpelthen ikke!

Hehe - sundhedsbaccillen er slået igennem mange steder.
Man må ikke ryge, drikke eller spise noget der feder!

Fra : Max

Dato : 18-04-11 14:54

Hej Steen

> Hehe - sundhedsbaccillen er slået igennem mange steder.

Det er jo fordi vi vælger at løse problemet på den
lette måde. Bevæger vi os nok, ja så bliver sovs
faktisk god mad.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-04-11 13:04

Den 18/04/11 15.28, Steen skrev:

> Hehe - sundhedsbaccillen er slået igennem mange steder.
> Man må ikke ryge, drikke eller spise noget der feder!

W. C. Fields sagde:
"Alt hvad jeg kan lide er enten ulovligt, amoralsk eller fedende".

/Lars

Fra : Max

Dato : 18-04-11 14:53

Hej Stefan

> Hakkebøffer og koteletter uden sovs? Det kan man simpelthen ikke!

Det er rigtigt.

> Jeg bruger sovs til næsten alle middagsretter.

Ja, man bruger da sovs hvor det høre sig til.

> Gorgonzola-sovs er min favorit lige for tiden.

Den er jeg med på, gorgonzolasoves og god pasta,
det er næsten en ret i sig selv.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-04-11 13:16

Den 18/04/11 13.21, Steen skrev:

> [...]
> Herhjemme er sovs en absolut mangelvare. det er kun en luksuriøs sjælden
> gang imellem, vi får sovs til almindelig mad som bøf, kotteletter,

Jeg spiser sovs uden skrupler.

Jeg gætter på at de fleste herinde er i stand til, helt uden at finde
lommeregner, og besvare spørgsmålet: Hvor mange procent fedt er der i en
6% creme fraiche? Jeg kan røbe at man kommer længere op, hvis man bruger
40% fløde. Men ikke langt over den maksimalt anbefalede andel i kosten.
(Desuden smager c.f. bedre i sovsen)

Hvis man har tendenser til at stege en dejlig steg, så køb en
sovseskilder, til at få fedtet fra stegevandet.

Jeg skal også gerne sige lidt om kolestorol, hvis det skulle interessere
nogen. Ikke at jeg ved meget.

Mvh. Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-04-11 16:16

Steen skrev:

> [...]
> men vanerne har jo ændret sig med tiden. Er det stadig
> flertallet af danskere, der får sovs til den daglige aftensmad?

Her i min kommune tilbydes pensionister og andre
ugentligt 14 middagsretter at vælge imellem. Her
kalder man den brune sovs for "skysovs".

Jeg laver lige en liste over hvor mange gange der
tilbydes retter med kartofler og *skysovs* som
tilbehør i løbet af 8 uger:

uge 13 - 4
uge 14 - 2
uge 15 - 1
uge 16 - 2
uge 17 - 2
uge 18 - 2
uge 19 - 3
uge 20 - 5

Det skal nævnes at flere retter har andre sovse eller
"indbygget" sovs som fx gullash eller bøf stroganoff.

Hvis nogen vil vide mere om den kommunale menu
her i Helsingør, så sig endelig til.
--
Herluf :·)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-04-11 13:02

Den 17/04/11 17.16, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> uge 20 - 5
>
> Det skal nævnes at flere retter har andre sovse eller
> "indbygget" sovs som fx gullash eller bøf stroganoff.

Indisk "curry" er jo også en sovs.

> Hvis nogen vil vide mere om den kommunale menu
> her i Helsingør, så sig endelig til.

Nej tak
Jeg er heldigvis ung nok til at lave mad endnu
Send hellere din anmeldelse til politiet og Levnedsmiddelkontrollen

Mvh. Lars

Fra : Fister

Dato : 23-04-11 20:28

Steen submitted this idea :
> [...]
> aftensmad uden brun sovs og kartofler, men vanerne har jo ændret sig med
> tiden. Er det stadig flertallet af danskere, der får sovs til den

Ja, altid!
Nogen gange som en del af retten (bankekød, boller i karry, osv.),
nogen gange som "tilbehør".
Den kan være opbagt, jævnet eller rørt af græsk yoghurt med dagens
friske urter, eller blot smeltet smør.
....alle muligheder er åbne, når blot en af dem bliver brugt
Kai

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-04-11 12:19

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> aftensmad uden brun sovs og kartofler, men vanerne har jo ændret sig med
> tiden. Er det stadig flertallet af danskere, der får sovs til den

Jeg tror at det var nytårsaften sidst jeg spiste sovs... hmm.