|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvor dum har man lov at være ? Fra : Christian Stidsen
 | 
 Dato :  17-04-11 17:31
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jan Rasmussen (17-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  17-04-11 18:05
 | 
 |  | 
 "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4dab15bd$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
 > http://jp.dk/udland/article2404784.ece >
 > Behøver vel ikke sige mere...
 Tja... det er da eventyrer der ikke lader sig styre...
 Mvh
 JR
            
             |  |  | 
  blueocean (17-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blueocean
 | 
 Dato :  17-04-11 11:37
 | 
 |  | 
 
            On 17 Apr., 19:05, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> skrev i en meddelelsenews:4dab15bd$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > >http://jp.dk/udland/article2404784.ece >
 > > Behøver vel ikke sige mere...
 >
 > Tja... det er da eventyrer der ikke lader sig styre...
 >
 > Mvh
 > JR
 Jeg kender godt til antallet og deltagende både fra mange lande incl.
 DK. Og der var meget kontrol med sejladsen.
 De havde bla. kontakt med Navfor og blev flere gange overfløjet af
 helikopter. De fulgte en rute som ikke var så tæt på den ING sejlede,
 men derfro skal man nok tænke sig om.
  Gert
            
             |  |  | 
  Roderiet (18-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roderiet
 | 
 Dato :  18-04-11 10:37
 | 
 |  | 
 
            Det sætter politiet en nedre grænse for. og den er langt nede
 Hvad ville du selv have gjort ifald du var i sejlernes situation ?.     Det 
 er jo ret nemt at være et andet sted og kalde folk for tosser.     mvh 
 NielsF.
 "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4dab15bd$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
 > http://jp.dk/udland/article2404784.ece >
 > Behøver vel ikke sige mere... 
            
             |  |  | 
  Christian Stidsen (18-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Stidsen
 | 
 Dato :  18-04-11 11:31
 | 
 |  | 
 
            Jeg arbejder som sømand og har derigennem nok et andet billede af pirateriet 
 i Det Indiske Ocean.
 Jeg er ikke et sekund i tvivl om at hvis jeg havde været i sejlernes sted 
 ville jeg ikke have bevæget mig ud på turen.
 Specielt mener jeg man i dette tilfælde skal bide mærke i at de faktisk var 
 blevet advaret af de internationale styrker om ikke at sejle turen.
 Det er selvfølgelig et spil i lotteriet - måske er man heldig, måske er man 
 ikke.
 Man må imidlertid også være realistisk og se på hvor mange handelsskibe der 
 bliver kapret selvom de tager alle tænkelige forholdsregler.
 Set i det lys har en lille lystbåd ikke mange chancer, heller ikke selvom 
 man sejler flere både sammen.
 Jeg ville aldrig tage turen i en lystbåd, og højst sandsynlig heller ikke om 
 bord på et handelsskib - den risiko kan ikke betales væk...
 For piraterne betyder menneskeliv intet, du har kun den værdi som du kan 
 udløse i løsepenge.
 M.v.h.
 Christian
 "Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4dac0641$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Det sætter politiet en nedre grænse for. og den er langt nede
 >
 > Hvad ville du selv have gjort ifald du var i sejlernes situation ?. 
 > Det er jo ret nemt at være et andet sted og kalde folk for tosser.     mvh 
 > NielsF.
 > "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:4dab15bd$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
 >> http://jp.dk/udland/article2404784.ece >>
 >> Behøver vel ikke sige mere...
 > 
            
             |  |  | 
  blueocean (18-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blueocean
 | 
 Dato :  18-04-11 14:59
 | 
 |  | 
 
            On 18 Apr., 12:30, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
 > Jeg arbejder som s mand og har derigennem nok et andet billede af pirateriet
 > i Det Indiske Ocean.
 > Jeg er ikke et sekund i tvivl om at hvis jeg havde v ret i sejlernes sted
 > ville jeg ikke have bev get mig ud p turen.
 > Specielt mener jeg man i dette tilf lde skal bide m rke i at de faktisk var
 > blevet advaret af de internationale styrker om ikke at sejle turen.
 > Det er selvf lgelig et spil i lotteriet - m ske er man heldig, m ske er man
 > ikke.
 > Man m imidlertid ogs v re realistisk og se p hvor mange handelsskibe der
 > bliver kapret selvom de tager alle t nkelige forholdsregler.
 > Set i det lys har en lille lystb d ikke mange chancer, heller ikke selvom
 > man sejler flere b de sammen.
 >
 > Jeg ville aldrig tage turen i en lystb d, og h jst sandsynlig heller ikke om
 > bord p et handelsskib - den risiko kan ikke betales v k...
 > For piraterne betyder menneskeliv intet, du har kun den v rdi som du kan
 > udl se i l sepenge.
 >
 > M.v.h.
 >
 > Christian
 >
 > "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> skrev i meddelelsennews:4dac0641$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > > Det s tter politiet en nedre gr nse for. og den er langt nede
 >
 > > Hvad ville du selv have gjort ifald du var i sejlernes situation ?.
 > > Det er jo ret nemt at v re et andet sted og kalde folk for tosser.     mvh
 > > NielsF.
 > > "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
 > >news:4dab15bd$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
 > >>http://jp.dk/udland/article2404784.ece >
 > >> Beh ver vel ikke sige mere...- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 alligevel.
 Gert
            
             |  |  | 
   Hans Kjaergaard (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  19-04-11 06:55
 | 
 |  | On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 <gert.kjaer@gmail.com> wrote:
 
 >Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 >VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 >alligevel.
 
 Hvad alternativer har de ?
 Og hvad koster de i tid og penge ?
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
    Christian Stidsen (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Stidsen
 | 
 Dato :  19-04-11 12:08
 | 
 |  | 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
 news:5q8qq6121flikjhhucifl7vi3voi7alq0a@4ax.com...
 > On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 > <gert.kjaer@gmail.com> wrote:
 >
 >>Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 >>VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 >>alligevel.
 >
 > Hvad alternativer har de ?
 > Og hvad koster de i tid og penge ?
 
 Hvis man nu nøjes med at kigge på det ene alternativ der hedder "1 års
 ufrivilligt ophold i Somalia uden garanti for nogensinde at se Danmark
 igen", så er omkostningen "Tid og Penge" vist irrelevant!
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
     Hans Kjaergaard (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  19-04-11 13:30
 | 
 |  | On Tue, 19 Apr 2011 13:08:19 +0200, "Christian Stidsen"
 <csnews@stidsen.dk> wrote:
 
 >
 >"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
 >news:5q8qq6121flikjhhucifl7vi3voi7alq0a@4ax.com...
 >> On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 >> <gert.kjaer@gmail.com> wrote:
 >>
 >>>Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 >>>VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 >>>alligevel.
 >>
 >> Hvad alternativer har de ?
 >> Og hvad koster de i tid og penge ?
 >
 >Hvis man nu nøjes med at kigge på det ene alternativ der hedder "1 års
 >ufrivilligt ophold i Somalia uden garanti for nogensinde at se Danmark
 >igen", så er omkostningen "Tid og Penge" vist irrelevant!
 
 Tilsyneladende ikke for dem der vælger at sejle forbi Somalia.
 
 Og lige præcist derfor kunne det jo være interesant at få oplyst hvad
 alternativet var/er siden de alligevel, på trods af alle advarsler,
 vælger at sejle forbi Somalia.
 Alternativet må være meget dyrt/tidskrævende, men hvor meget ?
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
    Torben Skovgaard Bac~ (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  19-04-11 20:38
 | 
 |  | 
 
            Hans Kjaergaard wrote:
 > On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 > <gert.kjaer@gmail.com> wrote:
 >
 >> Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 >> VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 >> alligevel.
 >
 > Hvad alternativer har de ?
 > Og hvad koster de i tid og penge ?
 >
 >
 > /Hans
 Du har en pointe.
 Vi - de fleste tilvælger eller fravælger ud fra forskellige muligheder - 
 nogle gør det i forhold til "sikkerhed", som i dette tilfælde ikke kan gøres 
 op i procenter - ander gør det i forhold til økomomi - har læst at det 
 koster mere en spidsen af en F16 at få sin sejlbåd fragtet igennem til mere 
 fredelige farvande.
 Om man så er advaret på forhånd - tjah... Det er farligt at leve - man kan 
 dø af det. Vi ser året igennem en del, der sejler ud i danske farvande, 
 selvom de burde vide, at vejret ikke lige var til den tur    Jeg tror nu mere på, at man skal være lidt mere påpasselige med, hvordan man 
 kommunikere med venner og familie derhjemme i forhold til planlægning af 
 sejlads incl. positioner, for mig er der ikke et split sekunds tvivl om, at 
 man i givet fald bliver "indberettet" til Somalia-piraterne, hvor man er, og 
 hvor man er på vej til - her fra DK.
 Det betyder så ikke, at alle herboende Somaliere skal bære skylden - 
 muligheden ligger bare lige for.
 Læren må være at man er bagklog i forhold til sine meldinger til omverdenen 
 i forhold til, hvor man er, og hvor man skal hen - til gengæld kan man så 
 fortælle, hvor man *har været*.
 Det er det samme,der gør sig gældende på Facebook.
 Der er ikke nogen, der har gavn af at vide, at du i næste uge er på ferie, 
 og at dit hjem er et tag-selv-bord.
 Det er langt bedre at fortælle, at man nu er hjemkommet med en masse gode 
 oplevelser - hvis man i øvrigt ønsker at dele dem med andre    Kh
 Torben
            
             |  |  | 
     Christian Stidsen (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Stidsen
 | 
 Dato :  19-04-11 23:25
 | 
 |  | 
 
            > har læst at det koster mere en spidsen af en F16 at få sin sejlbåd fragtet 
 > igennem til mere fredelige farvande.
 Her kan vi så hurtigt henvise til 
http://www.hvadkosterspidsenafenjetjager.com  for at få klarlagt økonomien 
       Christian 
            
             |  |  | 
     Ukendt (21-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-04-11 15:27
 | 
 |  | 
 "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen 
 news:c2d48$4dade4ab$55dad01f$5991@news.galnet.dk...
 > Hans Kjaergaard wrote:
 >> On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 >> <gert.kjaer@gmail.com> wrote:
 >>
 >>> Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 >>> VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 >>> alligevel.
 >>
 >> Hvad alternativer har de ?
 >> Og hvad koster de i tid og penge ?
 >>
 >>
 >> /Hans
 >
 > Du har en pointe.
 >
 > Vi - de fleste tilvælger eller fravælger ud fra forskellige muligheder - 
 > nogle gør det i forhold til "sikkerhed", som i dette tilfælde ikke kan 
 > gøres op i procenter - ander gør det i forhold til økomomi - har læst at 
 > det koster mere en spidsen af en F16 at få sin sejlbåd fragtet igennem til 
 > mere fredelige farvande.
 >
 > Om man så er advaret på forhånd - tjah... Det er farligt at leve - man kan 
 > dø af det. Vi ser året igennem en del, der sejler ud i danske farvande, 
 > selvom de burde vide, at vejret ikke lige var til den tur    >
 > Jeg tror nu mere på, at man skal være lidt mere påpasselige med, hvordan 
 > man kommunikere med venner og familie derhjemme i forhold til planlægning 
 > af sejlads incl. positioner, for mig er der ikke et split sekunds tvivl 
 > om, at man i givet fald bliver "indberettet" til Somalia-piraterne, hvor 
 > man er, og hvor man er på vej til - her fra DK.
 > Det betyder så ikke, at alle herboende Somaliere skal bære skylden - 
 > muligheden ligger bare lige for.
 >
 > Læren må være at man er bagklog i forhold til sine meldinger til 
 > omverdenen i forhold til, hvor man er, og hvor man skal hen - til gengæld 
 > kan man så fortælle, hvor man *har været*.
 >
 > Det er det samme,der gør sig gældende på Facebook.
 > Der er ikke nogen, der har gavn af at vide, at du i næste uge er på ferie, 
 > og at dit hjem er et tag-selv-bord.
 > Det er langt bedre at fortælle, at man nu er hjemkommet med en masse gode 
 > oplevelser - hvis man i øvrigt ønsker at dele dem med andre    >
 > Kh
 >
 > Torben
 >
 Hej.
 Jeg synes, at du har fuldstændig ret i dine betragtninger.
 Om man gør det ene eller det andet, kan vi efterhånden være overbevist om, 
 at der sidder en masse "velmenende" mennesker, som nok skal fortælle een, 
 hvorledes man bør agerer i snart sagt alle forhold.
 Livet er en chancesejlads--
 Man kan sågar, her vi nu set, blive mejet ned med en MP, om man går tur i en 
 hjemlig skov---
 For mit vedkommende nøjes jeg med, foruden at være lidt misundelig på de 
 mennesker, der har muligheden for langture, at glæde mig over, at omtalte 
 sejleres tur gik godt.
 Det er dem, der har den gode oplevelse.
 Andre nøjes åbenbart med fornøjelsen ved at lege Mor for menneskeheden--
 MVH
 Egon
            
             |  |  | 
    Torben Skovgaard Bac~ (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  19-04-11 20:39
 | 
 |  | 
 
            Hans Kjaergaard wrote:
 > On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 > <gert.kjaer@gmail.com> wrote:
 >
 >> Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 >> VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 >> alligevel.
 >
 > Hvad alternativer har de ?
 > Og hvad koster de i tid og penge ?
 >
 >
 > /Hans
 Du har en pointe.
 Vi - de fleste tilvælger eller fravælger ud fra forskellige muligheder -
 nogle gør det i forhold til "sikkerhed", som i dette tilfælde ikke kan gøres
 op i procenter - andre gør det i forhold til økonomi - har læst at det
 koster mere en spidsen af en F16 at få sin sejlbåd fragtet igennem til mere
 fredelige farvande.
 Om man så er advaret på forhånd - tjah... Det er farligt at leve - man kan
 dø af det. Vi ser året igennem en del, der sejler ud i danske farvande,
 selvom de burde vide, at vejret ikke lige var til den tur    Jeg tror nu mere på, at man skal være lidt mere påpasselige med, hvordan man
 kommunikere med venner og familie derhjemme i forhold til planlægning af
 sejlads incl. positioner, for mig er der ikke et split sekunds tvivl om, at
 man i givet fald bliver "indberettet" til Somalia-piraterne, hvor man er, og
 hvor man er på vej til - her fra DK.
 Det betyder så ikke, at alle herboende Somaliere skal bære skylden -
 muligheden ligger bare lige for.
 Læren må være at man er bagklog i forhold til sine meldinger til omverdenen
 i forhold til, hvor man er, og hvor man skal hen - til gengæld kan man så
 fortælle, hvor man *har været*.
 Det er det samme,der gør sig gældende på Facebook.
 Der er ikke nogen, der har gavn af at vide, at du i næste uge er på ferie,
 og at dit hjem er et tag-selv-bord.
 Det er langt bedre at fortælle, at man nu er hjemkommet med en masse gode
 oplevelser - hvis man i øvrigt ønsker at dele dem med andre    Kh
 Torben
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  19-04-11 03:50
 | 
 |  | De skulle have sejlet syd om Afrika. Det havde taget mindst en måned
 og udgift til forplejning og brændstof ect.
 Trods alt en billigere løsning end en evt. kommende frikøbssum.
 ....og så havde de nok været hjemme nu.
 
 Mvh/Harding
 
 On 19 Apr., 07:54, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 >
 > <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 > >Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 > >VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 > >alligevel.
 >
 > Hvad alternativer har de ?
 > Og hvad koster de i tid og penge ?
 >
 > /Hans
 
 
 
 |  |  | 
  blueocean (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blueocean
 | 
 Dato :  19-04-11 13:53
 | 
 |  | On 19 Apr., 14:29, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > On Tue, 19 Apr 2011 13:08:19 +0200, "Christian Stidsen"
 >
 >
 >
 >
 >
 > <csn...@stidsen.dk> wrote:
 >
 > >"Hans Kjaergaard" <hans.k2tek...@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
 > >news:5q8qq6121flikjhhucifl7vi3voi7alq0a@4ax.com...
 > >> On Mon, 18 Apr 2011 13:58:41 -0700 (PDT), blueocean
 > >> <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 >
 > >>>Jeg er heller ikke sikker på jeg ville vove det, og ganske rigtigt de
 > >>>VAR advaret, og det kan i den grad godt undre at de så gjorde
 > >>>alligevel.
 >
 > >> Hvad alternativer har de ?
 > >> Og hvad koster de i tid og penge ?
 >
 > >Hvis man nu nøjes med at kigge på det ene alternativ der hedder "1 års
 > >ufrivilligt ophold i Somalia uden garanti for nogensinde at se Danmark
 > >igen", så er omkostningen "Tid og Penge" vist irrelevant!
 >
 > Tilsyneladende ikke for dem der vælger at sejle forbi Somalia.
 >
 > Og lige præcist derfor kunne det jo være interesant at få oplyst hvad
 > alternativet var/er siden de alligevel, på trods af alle advarsler,
 > vælger at sejle forbi Somalia.
 > Alternativet må være meget dyrt/tidskrævende, men hvor meget ?
 >
 > /Hans- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 Det kan siges ret kort.
 
 1. syd om Afrika,til caribien og hjem over nordatlanten til europa og
 DK= 1 års elstra sejlads tid + 100.000 kr i omkostninger.
 2. Op på ryggen af et transport skib fra Indien til Alxsandria i
 Ægybten= 250.000 kr. + hertil flyve billetter.
 3. Sejl til Oman op langs kysten og ind i rødehavet, med risiko for
 pirat angreb og tilfangetagelse = pris ca. 20 millioner i løsesum for
 4 personer. Eller når det er værst hjem i en æske med låg.
 
 Så kan man jo så selv vælge!!!!!
 
 
 Gert
 
 
 |  |  | 
   Heikki (19-04-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heikki
 | 
 Dato :  19-04-11 21:43
 | 
 |  | blueocean wrote:
 
 > On 19 Apr., 14:29, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 > wrote:
 >> >> Hvad alternativer har de ?
 >> >> Og hvad koster de i tid og penge ?
 >>
 >
 > Det kan siges ret kort.
 >
 > 1. syd om Afrika,til caribien og hjem over nordatlanten til europa og
 > DK= 1 års elstra sejlads tid + 100.000 kr i omkostninger.
 > 2. Op på ryggen af et transport skib fra Indien til Alxsandria i
 > Ægybten= 250.000 kr. + hertil flyve billetter.
 > 3. Sejl til Oman op langs kysten og ind i rødehavet, med risiko for
 > pirat angreb og tilfangetagelse = pris ca. 20 millioner i løsesum for
 > 4 personer. Eller når det er værst hjem i en æske med låg.
 >
 > Så kan man jo så selv vælge!!!!!
 
 There is also
 
 5. Abandon the boat in India, fly home, work another ten years in a boring
 office dreaming about the Next Big Trip. Avoid those waters, but run into
 pirates somewhere else, because the world situation has changes so much
 since you started.
 
 The money is always relative. If you can not afford the extra 100-250.ooo,
 it doesn't matter if the pirates require 20.ooo or 200 million, they won't
 get any money. So all you are risking is your life, if you sail alone, or
 with people who think the same way. But sailing around the world is always
 taking risks - nobody can guarantee you come home. Yet many go out sailing,
 and peace with that.
 
 Personally, I would not dream to sail in those waters. But I will not
 automatically criticize people for making that decision.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |