/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Renovering af aksler
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 16-04-11 10:34

Hej NG

Jeg så engang for år tilbage, nogen der havde nogle kemikalier til
renovering af slidte aksler
og meget andet.

Min situation er den at mit gear (Borg Warner) er blevet utæt.

Jeg har nu skilt lidt af det og pakdåsen ind mod dæmperpladen er revet itu.
men akslen har også spor.

Jeg kan ikke huske om det var Lochtite eller hvem der havde noget til netop
renovering af den type!!!

Nogen der ved noget, eller kan hjælpe.


Mvh
JR



 
 
Jan Rasmussen (17-04-2011)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 17-04-11 10:02
Harding E. Larsen (19-04-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-04-11 04:22

Renovering kan foretages med pålægning af metaller se:

http://www.kb-maskinfabrik.dk/termisk_sproejtning.htm

Mvh/Harding



On 16 Apr., 11:34, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> Hej NG
>
> Jeg så engang for år tilbage, nogen der havde nogle kemikalier til
> renovering af slidte aksler
> og meget andet.
>
> Min situation er den at mit gear (Borg Warner) er blevet utæt.
>
> Jeg har nu skilt lidt af det og pakdåsen ind mod dæmperpladen er revet itu.
> men akslen har også spor.
>
> Jeg kan ikke huske om det var Lochtite eller hvem der havde noget til netop
> renovering af den type!!!
>
> Nogen der ved noget, eller kan hjælpe.
>
> Mvh
> JR


Jan Rasmussen (19-04-2011)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 19-04-11 22:34

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:a4f2101a-5e37-4388-b544-ddaf80d3e349@17g2000prr.googlegroups.com...
Renovering kan foretages med pålægning af metaller se:

http://www.kb-maskinfabrik.dk/termisk_sproejtning.htm

Mvh/Harding


Ja, det er en dyr process og krævet at akslen efterfølgende bliver
bearbejdet.

Alternativt kunne man jo bruge kemisk metal...


Mvh
JR



Harding E. Larsen (20-04-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 20-04-11 00:51

"Kemisk metal" sælges af bl. a. POlastic Padding, T-Hansen, Devcon,
Locktite og er en 2-komponent epoxymasse, en grødmasse egtnet til at
udfylde revner i murværk og metaller.
Vedhæftningen er så såm så og kan underløbes med benzin som
prøvemiddel.
Desværre, denne form for zigøjnertætning er ikke egnet til at pålægge
aksler og slet ikke hvor der forekommer slid. Her skal overfladen være
forarbejdet til en glat og hård flade.
Jeg vil næsten tro at reservedelsudskiftning vil være billigere end en
metalpålægning.

Mvh/Harding

On 19 Apr., 23:33, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:a4f2101a-5e37-4388-b544-ddaf80d3e349@17g2000prr.googlegroups.com...
> Renovering kan foretages med p l gning af metaller se:
>
> http://www.kb-maskinfabrik.dk/termisk_sproejtning.htm
>
> Mvh/Harding
>
> Ja, det er en dyr process og kr vet at akslen efterf lgende bliver
> bearbejdet.
>
> Alternativt kunne man jo bruge kemisk metal...
>
> Mvh
> JR


Vandmanden (20-04-2011)
Kommentar
Fra : Vandmanden


Dato : 20-04-11 23:27

On 16 Apr., 11:34, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> Hej NG
>
> Jeg så engang for år tilbage, nogen der havde nogle kemikalier til
> renovering af slidte aksler
> og meget andet.
>
> Min situation er den at mit gear (Borg Warner) er blevet utæt.
>
> Jeg har nu skilt lidt af det og pakdåsen ind mod dæmperpladen er revet itu.
> men akslen har også spor.
>
> Jeg kan ikke huske om det var Lochtite eller hvem der havde noget til netop
> renovering af den type!!!
>
> Nogen der ved noget, eller kan hjælpe.
>
> Mvh
> JR


Nu kender jeg ikke konstruktionen, men hvis "pakdåsen" er en
simmerring har du så overvejet om der kan sidde en i en lidt anden
bredde end den originale så den kommer til at køre på et frisk stykke
aksel ?

Ellers vil jeg mene at løsningen som Jan Rasmussen foreslår er oplagt.

Mvh.
Per

Vandmanden (20-04-2011)
Kommentar
Fra : Vandmanden


Dato : 20-04-11 23:30


Ups ! - Havde ikke lige lagt mærke til at Jan Rasmussen også var
spørgeren i det oprindelige indlæg.

Men det var altså løsningen med reparationsbøsningen jeg mente var
oplagt, og ikke den med kemisk metal.


Per

Jan Rasmussen (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 22-04-11 08:37

"Vandmanden" <perhandel@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:edc596e3-bdd1-4130-ada5-61f2fc3cf6e1@m40g2000vbt.googlegroups.com...

Ups ! - Havde ikke lige lagt mærke til at Jan Rasmussen også var
spørgeren i det oprindelige indlæg.

Men det var altså løsningen med reparationsbøsningen jeg mente var
oplagt, og ikke den med kemisk metal.


Per




Tja, der mangler lidt erfaringer, men jeg tænkte evt. at komme Locktite
gevindtætning mellem bøsning og aksel.
for gøre det tæt mellem disse dele.

Mvh
JR



BoA (22-04-2011)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 22-04-11 09:51

> Tja, der mangler lidt erfaringer, men jeg tænkte evt. at komme Locktite
> gevindtætning mellem bøsning og aksel.
> for gøre det tæt mellem disse dele.
>
> Mvh
> JR


Det tror jeg ikke er nogen brugbar løsning. Gevindtætning er specifikt
beregnet på at danne en stabil molekylebinding mellem to metaloverflader
der ikke bevæger sig i forhold til hinanden.


med bedste hilsner
fra
BoA

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste