MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win XP under Win 7
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-04-11 12:25

Hvis man nu køber en PC med Windows 7
installeret, kan man så installere en
dual boot med XP?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Preben

Dato : 13-04-11 13:05

Den 13.04.2011 kl. 13:24 skrev Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk>:

> Hvis man nu køber en PC med Windows 7
> installeret, kan man så installere en
> dual boot med XP?

Ja.
--
mvh/Preben

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-04-11 13:50

Preben skrev:

>Ja.

men den modsatte vej er meget lettere (xp installeret før 7)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 13-04-11 13:56

Hej Ivan

> men den modsatte vej er meget lettere (xp installeret før 7)

Men er hovedreglen ikke at man installere det nyeste OS først ?

Max

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-04-11 14:07

Max skrev:

>Men er hovedreglen ikke at man installere det nyeste OS først ?

næh

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rado

Dato : 17-04-11 14:31

On Wed, 13 Apr 2011 14:56:07 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Ivan

>Men er hovedreglen ikke at man installere det nyeste OS først ?

Det er som regel lettere, fordi de nyere systemer er forberedt på at
køre sammen med de gamle og derfor uden videre laver en dualboot
opsætning til dem. XP er ikke forberedt på at køre sammen med Vista
eller Win 7 - jeg mindes det kunne være en noget kringlet affære af
få Vista til at køre på en maskine hvor XP var installeret i forvejen.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-04-11 14:42

Rado skrev:

>jeg mindes det kunne være en noget kringlet affære af
>få Vista til at køre på en maskine hvor XP var installeret i forvejen.

vrøvl

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rado

Dato : 18-04-11 07:29

On 17 Apr 2011 13:41:35 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>vrøvl

Ja beklager, det var en typo - fik byttet om på XP og Vista. Det er
når man vil installere XP /efter/ Vista eller Win 7 at det bliver
kringlet:

"One of the most common problems encountered in configuring a
dual-boot between Windows XP and Windows Vista happens when you try to
install Windows XP on a computer with Windows 7/Vista already
installed. When you install Windows XP, it'll remove the Vista
bootmgr/BCD bootloader and use its own instead."

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Installing+XP+After+Vista

Fra : Kurd

Dato : 18-04-11 10:25

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> installed. When you install Windows XP, it'll remove the Vista
> bootmgr/BCD bootloader and use its own instead."

Det var ikke nogen "typo".

Fra : Kurd

Dato : 18-04-11 10:25

> [...]
> installed. When you install Windows XP, it'll remove the Vista
> bootmgr/BCD bootloader and use its own instead."

Det var ikke nogen "typo". Vil man være smart og bruge engelske ord, er det
bedst at vide, hvad de betyder.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-04-11 15:02

Det er også ret smart at læse hvad man svarer på. Der var ikke tale om
engelske ord bortset fra XP og Vista.
At han så i sin egen opfølgning citerer en engelsk tekst til at
underbygge hvad han mente er noget andet.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Edmund

Dato : 17-04-11 18:57

Den 17-04-2011 15:31, Rado skrev:

> [...]
> køre sammen med de gamle og derfor uden videre laver en dualboot
> opsætning til dem. XP er ikke forberedt på at køre sammen med Vista

Ja det er den nye der kan finde ud af af lave dualboot, derfor skal den
jo installeres sidst

--
Mvh Edmund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-04-11 20:52

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Det er som regel lettere, fordi de nyere systemer er forberedt på at
> køre sammen med de gamle og derfor uden videre laver en dualboot

Netop derfor er det smartest, hvis det gamle ligger der først og når det
nye så installeres bagefter vil det lave en dual-boot helt automatisk.

Det omvendte er muligt - men mere besværligt.

Jan

Fra : Heine Svendsen

Dato : 13-04-11 13:51

Den 13-04-11 13:24, Jørgen Farum Jensen skrev:
> Hvis man nu køber en PC med Windows 7
> installeret, kan man så installere en
> dual boot med XP?

Ja, og hvis det kun er nogle små, ikke så krævende
programmer, du vil bruge under XP, så kunne du "nøjes" med
at installere XP som en virtuel maskine. Det kræver blot at
du har Windows 7 Pro eller Ultimate. Home User kan ikke køre
XP som en virtuel maskine.
Dual Boot er optimalt, mens en virtuel maskine kan have
nogle fordele, men også ulemper.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-04-11 12:45

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> [...]
> at installere XP som en virtuel maskine. Det kræver blot at
> du har Windows 7 Pro eller Ultimate. Home User kan ikke køre

http://peter.mpbrun.dk/20070219/virtual-pc-2007-udgivet-gratis-xp/#comme
nts

Kort link:

http://tinyurl.com/6dzlnhg

: 1. Johannes 7/2-08 kl. 16:17
:
: Hej, virker det på Vista Basic? Og kan jeg bare afinstallere : det
uden der sker noget?
:
: 2. Peter Brun 7/2-08 kl. 17:54
:
: @ Johannes
:
: Ja, bare vælg ignorer til "support" meddelelsen som vil komme ved
: installation. Herefter vil det fungere ligesom på alle andre Vista
: versioner. Og ligesom alle andre programmer er det muligt at fjerne
: programmet igen, hvis du finder frem til at du ikke alligevel kan
: bruge det til noget.

Her er det Vista, men prøv det på W7.

Det burde iøvrigt være unødvendigt i Vista, da Vista (og W7) har
Compatibility Mode.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-windows-vista-compati
bility-mode/

Kort link:

http://tinyurl.com/3yy254

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Preben

Dato : 13-04-11 14:55

Den 13.04.2011 kl. 15:07 skrev Ivan V. Klattrup <ivan.klattrup@gmail.com>:

> næh

Det er smartest at installere win7 først (nu var den så installeret i
Jørgens tilfælde) da man fra win7 kan lave en ny partition til det andet
styresystem. Det kan kun gøres fra XP med 3. parts programmer.

--
mvh/Preben

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-04-11 14:56

Fra : Edmund

Dato : 13-04-11 23:41

Den 13-04-2011 13:24, Jørgen Farum Jensen skrev:
> Hvis man nu køber en PC med Windows 7
> installeret, kan man så installere en
> dual boot med XP?

http://webtrickz.com/how-to-install-windows-xp-over-windows-7-in-a-dual-boot/

http://technophilia.madharasan.com/617/how-to-install-windows-xp-over-windows-7-in-a-dual-boot

Hvis du ikke fået en rigtig Windows 7 installations DVD med, så
Opret en systemreparationsdisk.(den er også hurtigere til formålet)

Start / alle programmer / vedligeholdelse / Opret en systemreparationsdisk.

Har du en pc med recovery partition som kan bootes under opstart med en
F-tast, så kan du måske risikere at få deaktiveret den mulighed.
Tror at den funktion måske har noget med at gøre med MBR( master boot
record), og den laver XP en ny af.
Så lav dine recovery DVD´er af din Windows7 inden du går i gang.

Til senere gendannelse af din XP og Windows7 system, bør du nok lave et
image af din Windows7 og den lille 100MB partition(en partition som
Windows7 laver under installation. Måske XP lægger nogle af bootfilerne
på selve windows 7 drevet. Nogle(google) foreslår at man åbner op for
den lille 100MB partition, så bootfilerne kommer til at ligge der, men
jeg syntes det ville være træls at se det drev i sin stifinder.

Og så skal du også lige undersøge om dine recovery DVD´er sletter hele
hardisken.(Håber det kun var i gamle dage )

Og så skal du også lige tage hensyn til dette:
http://www.vistax64.com/tutorials/127417-system-restore-points-stop-xp-dual-boot-delete.html

Har du brug for at have flere partitioner på din harddisk skal du lave
en udvidet partition, som du så kan dele op. For der kan kun være 4
primære partitioner, og du har måske allerede brugt de tre.
Se i kontrolpanel, administration / computeradministration /
diskhåndtering, hvor du også kan lave plads til XP hvis du har brug for det.

Og så er der lige spørgsmålet om XP selv bør formatere den partition den
skal ligge på. Det var nogle gamle links jeg så det i, fra dengang
Windows7 var beta, så ved ikke om det er nødvendigt.
Men brug ikke XP til at oprette eller sletter partitioner med.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 22-04-11 16:17

Den 14-04-2011 00:40, Edmund skrev:

> Til senere gendannelse af din XP og Windows7 system, bør du nok lave et
> image af din Windows7 og den lille 100MB partition

ikke nødvendigt med image af windows 7, man bruger bare EasyBCD 2.0
igen, i nogle tilfælde fjerne den XP entry der er, og så oprette en ny.

UPS! glemte helt at sige at XP ikke har sata driver.

I bios kan man så vælge at køre ide mode i stedet for AHCI mode.

Eller man kan integrere sata driver på en XP cd, f.eks med nLite

http://www.nliteos.com/

--
Mvh Edmund

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-04-11 13:01

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message
> Hvis man nu køber en PC med Windows 7
> [...]

Har prøvet (godt nok på en "Vista maskine"), men ved første forsøg gik der
ret meget kage i det. XP's systemdisk kom til at hedde K: tror jeg det var.
Det virkede men det var noget rod.

Andet forsøg, satte jeg Vista partitionen/partitionernetil hidden, så gik
det fint.

Brugte disk director til håndtering af partitionerne, og vistaboot pro, til
efterfølgende at få styr på boot rækkefølger mm.

Som sagt går det helt af sig selv, hvis det er den anden vej. (altså win7
"ovenpå" en xp)

Bjarne K.