Affald (dagrenovation) og EU direktiv
Fra : JornRas@gmail.com

Dato : 13-04-11 04:19

Siden 1995 har undertegnede ikke benyttet tilbudet fra kommunen af en
ugentlig tømning/bortskaffelse af affaldssæk. Ved effektiv
kildesortering kan min affaldsproduktion reduceres til 3-4 sække om
året (men har betalt til ordningen indtil år 2009 som alle andre)

I 2009 blev sækkene afløst af en plastbeholder, som jeg fik kommunen
til at tage tilbage.
I året 2009 betalte jeg så ikke for denne tømningsordning via
ejendomsskatten.

I år 2010 sagde kommunen at de havde begået en fejl, og nu skal jeg
betale igen som alle andre, og de vil nu inden 14 dage komme med en
plastbeholder på min grund, som jeg i givet fald aldrig vil benytte.

Lovgrundlaget er lov om miljøbeskyttelse § 48 og
Affaldsbekendtgørelsen
Under Definitioner står
§ 2. Ved affald forstås i denne bekendtgørelse ethvert stof eller
enhver genstand, jf. bilag 2, som indehaveren skiller sig af med eller
agter eller er forpligtet til at skille sig af med.

I DIREKTIV 2006/12/EF af 5. april 2006 om affald står i
Artikel 8
Medlemsstaterne træffer de foranstaltninger, der er nødvendige
for, at enhver indehaver af affald:
a) ENTEN overlader dette til en privat eller offentlig indsamler
eller til en virksomhed, som varetager bortskaffelsen eller
nyttiggørelsen af affald som nævnt i bilag II A eller II B
ELLER
b) selv sørger for dets nyttiggørelse eller bortskaffelse under
iagttagelse af bestemmelserne i dette direktiv.

Mit spørgsmål går primært på om myndighederne ikke skal tage hensyn
til EU DIREKTIV 2006/12/EF Artikel 8 punkt b) ?
OG
sekundært Affaldsbekendtgørelsen § 2 "...som indehaveren skiller sig
af med..."

mvh. Jørn Rasmussen

Fra : Henning

Dato : 13-04-11 17:08

On Wed, 13 Apr 2011 03:18:50 -0700 (PDT), "JornRas@gmail.com" <jornras@gmail.com> wrote:

> [...]
>kildesortering kan min affaldsproduktion reduceres til 3-4 sække om
>året (men har betalt til ordningen indtil år 2009 som alle andre)
Hvad gør du af de 3-4 sække om året? Hvad gør du af resten?

> [...]
>b) selv sørger for dets nyttiggørelse eller bortskaffelse under
>iagttagelse af bestemmelserne i dette direktiv.

Hvis du ikke selv direkte kan bearbejde dit affald så det opfylder diverse miljø- og
genanvendelseskrav, gør du jo brug af ovennævnte punkter. Også selv om det kun er 3-4 sække om året
(spiser du resten?) Selv om du sorterer og kører på genbrugspladsen, hører denne jo under pkt. A.

Fra : JornRas@gmail.com

Dato : 13-04-11 13:11

On 13 Apr., 18:07, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Hvad g r du af de 3-4 s kke om ret? Hvad g r du af resten?

> Hvis du ikke selv direkte kan bearbejde dit affald s det opfylder diverse milj - og
> genanvendelseskrav, g r du jo brug af ovenn vnte punkter. Ogs selv om det kun er 3-4 s kke om ret
> (spiser du resten?) Selv om du sorterer og k rer p genbrugspladsen, h rer denne jo under pkt. A.

Jeg bidrager til genbrugspladsen med kr 879 - og "papir og glas med"
kr 126 om året.
Det er de 837 kr til afhentning af dagrenovation hver 14. dag det nu
drejer sig om.

Så det er ikke så meget det økonomiske aspekt der interesserer mig,
det er mere, at for meget "offentlig omsorg" bidrager til at den
enkelte ikke er bevidst om unødig materialistisk forbrug.

Derudover har kommunen offentliggjort at ”Hver enkelt husstand betaler
kun for de faktiske udgifter, som kommunen har til den valgte løsning”

NB. Historisk set er det ganske nyt at det offentlige danmark har
erobret ansvaret for alle borgeres affald.
EU siger faktisk at den enkelte også kan deltage, og som vi alle ved
overtrumfer EU direktiver danske love.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-04-11 11:05

> [...]

> NB. Historisk set er det ganske nyt at det offentlige danmark har
> erobret ansvaret for alle borgeres affald.

Jeg har i al den tid jeg har boet herude (siden 2002) betalt et privat firma
for at hente mit dagrenovation.

Et år eller to efter kommunesammenlægningen kom der så et brev fra den nye
viborg kommune der kun kunne læses som om at man nu bar tvunget ind under
deres ordning. Få dage senere kom så et brev fra det firma som jeg har til
at hente dagrenovationen. De skrev at brevet fra kommunen kun skulle læses
som et tilbud - og at det kun var et krav såfremt man ikke kunne dokumnetere
at man havde en anden aftale om korrekt bortskaffelse af affaldet. Og at
hvis jeg iøvrigt valgte at skifte til den kommunale ordning ville jeg ikke
opleve nogen ændringer * da de havde vundet licitationen så det fortsat
ville være dem der hentede dagrenovationen ...

* bortset fra at prisen via kommunen var højere end ved at betale direkte
til dem.

Hvor jeg vil hen med historien - Jeg vil tro at du ved at lave en skriftlige
aftale om bortskaffelse af dit dagrenovation kan slippe for kommunens
"tilbud".

PS jeg er så også blevet pålagt årlige tømninger af tanken på mit
nedsivningsanlæg - Fuldstændigt overkill da det er begrænset hvor meget der
slam der bundfældes og hvert 3-4år er tilstrækkeligt. Men der har kommunen
trumfet igennem at det skal tømmes årligt ! Indtil 31.12.2007 skulle tanken
kun tømmes hvert andet år - Herefter hvert år - Igen kan der gives
dispensation hvis man anvender en af kommunen godkendt entreprenør. Så igang
med at læse din kommunes regulativer og muligheder for dispensation.

/A