En dag i Flensborg
Fra : Jebir

Dato : 12-04-11 18:57

Hejsa!

Jeg står og skal have bilen på værksted i Flensborg d. 28/4, og har
derfor en dag jeg skal have til at gå dernede.

Jeg kender ikke ret meget til området, så jeg tænkte, om nogen kan
anbefale nogle spændende ting hvor jeg kan få tiden til at gå?

Mine interesser er primært omkring historie, men også teknik - biler mv.
- så hvis der er noget i den retning ville det være godt

Jeg har læst lidt om byen, og de fleste steder fremhæves gågaden, men
jeg må nok indrømme at med mit shoppegen kan jeg ikke bruge en hel dag
på at gå frem og tilbage her - langtfra

Jeg har bil til rådighed, så jeg kan komme lidt omkring, også uden for
byen hvis der er noget interessant i nærheden.

På forhånd tak,
Jebir

Fra : Jebir

Dato : 12-04-11 19:08

En lille opdatering; ved nærmere eftersyn ligger værkstedet midt mellem
Flensborg og Schleswig, så det er også muligt at kigge lidt længere
sydpå

- Jebir

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-11 19:10

Hvis du kan låne køremulighed, så tag til Haddeby/Hedeby og se
vikingetidsmuseet dér. Har du mere tid, så opsøg i Slesvig by området øst
for Domkirken (som du kan gå igennem), det byområde, der ligger omkring
klosteret. Her er der en god kro.

Inger

Fra : Krabsen

Dato : 12-04-11 19:12

Den 12-04-2011 20:07, Jebir skrev:
> En lille opdatering; ved nærmere eftersyn ligger værkstedet midt mellem
> Flensborg og Schleswig, så det er også muligt at kigge lidt længere
> sydpå

Så er svaret vel enkelt: Dannevirke + Hedeby..

Fra : ABJ

Dato : 12-04-11 22:50

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> En lille opdatering; ved nærmere eftersyn ligger værkstedet midt mellem
> Flensborg og Schleswig, så det er også muligt at kigge lidt længere sydpå
>

> - Jebir

I Schleswig er det gamle kvarter Holm meget seværdigt, ligger nær domkirken
som har et meget smukt gammelt alter.
Gottorp Slot er også interessant.

Hilsen Aksel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-04-11 15:51

> [...]
> En lille opdatering; ved nærmere eftersyn ligger værkstedet midt mellem
> Flensborg og Schleswig, så det er også muligt at kigge lidt længere sydpå

Ved Rensburg - Kielerkanalen: En hængefærge.
http://www.panoramio.com/photo/3113281

Jeg har været der en gang og jeg vil se det igen :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 13-04-11 06:11

> [...]
>
> Jeg har bil til rådighed, så jeg kan komme lidt omkring, også uden for
> byen hvis der er noget interessant i nærheden.

Man kan godt bruge nogle timer i indkøbscentret Citti!

Bjarne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-04-11 08:43

Jebir skrev bl.a.:

> Mine interesser er primært omkring historie, men også teknik -
> biler mv. - så hvis der er noget i den retning ville det være
> godt

Hej Jebir.
Du nævner din historiske interesse. Så vil jeg anbefale
et par seværdigheder i Flensborg:

- Nikolaikirken ved Südermarkt. Den er absolut værd at se
indefra. Især orgelerne med den imponerende orgelfacade,
hvor man bl.a. kan se Christian 4.s våbenskjold.

- Nordertor (Nørreport) i den anden ende af gågaden. Der
finder man sandelig også Christian 4.s våbenskjold.

- Museumsbjerget. Det ligger ovenfor og vest for gågaden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Museumsberg
Deroppe finder man også Flensborg gamle Kirkegård,
hvor Istedløven blev opstillet i 1862 (og fjernet i 1864).
http://www.graenseforeningen.dk/artikel.php?id=3331

- på vejen ned mod Slesvig er der også en række
mindesmærker fra de slesvigske krige, fx ved Sankelmark
og ved Isted (Idstedt Gedächtnishalle).
http://www.museen-sh.de/ml/inst.php?inst=10010001541

God tur. Egnen er værd at besøge mere end en gang.

--
Herluf :·)