Restaurant Anmeldelse: Quince (San Francis~
Fra : TL

Dato : 12-04-11 12:40

Her er endnu en anmeldelse fra mine lidt for sjældne ture til
gourmet-restauranter

Restaurant: Quince (1 Michelin stjerne)
Hvor: San Francisco, CA
Hvornår: En lørdag aften i marts, 2011
Madstil: De siger selv italiensk. Jeg ville inkludere noget "fusion"
til beskrivelse, måske californisk-italiensk fusion.
Hvem: Undertegnede + bedre halvdel.

Ankom tidligt og startede med drinks i baren. Konen drak et glas Louis
Roederer NV Brut Champagne, jeg fik en velsmagende Rose Cremant de
Bourgogne, også NV

Hvad vi spiste:
- Før forretten et "gratis" (ha ha) set med fem mikroskopiske bidder
af kokkens daglige inspiration. Det er ikke på menuen, og jeg kan ikke
huske detaljer (se under "hvad vi drak"), men et shot glas med
nældesuppe og et lille indbagt stykker hummer står klart i
erindringen.
- Forret (antipasti): Den ene fik "yellowfin tuna and sea urchin
salad", serveret med vagtelæg. Den anden unge, hvide asparges med
burrata ost og speck. Tunfisken var rå og utrolig velsmagende.
Smeltede i munden som smør (eller O-toro)
Dertil en halvflaske Puligny-Montrachet fra Olivier Laflaive
Mellemret: Hummer fagotelli med urter. Kraftig, god hummersmag. Godt,
men ikke fantastisk eller særlig spændende.
Til mellemret og hovedret en Chateau Beaucastel Chateauneuf-du-Pape.
Lidt ung, men for pokker, en af de mest velsmagende CdP jeg smagt for
nylig.
Hovedret: En håndværksbøf (rib eye) direkte fra en lokal farm nord for
San Francisco (Five Dot). Serveret med spinat or turnips, i en kraftig
Barolo-sovs. Igen, lækkert, veltilberedt, velsmagende, men ikke
specielt spændende eller usædvanligt.
Derefter ost, valgt fra en vogn med måske 30 forskellige oste. 20års
portvin.
Ingen dessert, vi var mere end mætte.
Rigtigt godt, hjemmebagt brød med håndværkssmør gennem hele middagen.

Service var professionel, venlig, kompetent og hjælpsom. Vintjeneren
var OK, men ikke overvældende god.
Afslappet atmosfære, men bestemt "fine dining" - gæsterne velklædte og
"i dagens anledning". Hvis man er efter en romantik og dæmpet lys er
f.eks. Gary Danko bestemt bedre.
Pris: host-host. Quince er IKKE billig, selv niveauet taget i
betragning. Inklusive drikkepenge var vi i omegnen af $700, men det
skal siges at vinen var en betydelig del af regningen.

Konklusion: Rigtig god mad. Men for en restaurant i denne klasse
forventer vi lidt mere end "god mad". Jeg er ikke fan af
gimmick-restauranter, men det skal være mere kreativt og spændende.
God vin, fra solidt vinkort, med overvægt af italienske vine. Igen,
for niveauet og priserne, så var jeg ikke overvældet af udvalget.
Hvis man er ude efter en gourmet-restaurant oplevelse i selve San
Francisco, så ville jeg istedet anbefale Michael Mina eller Gary
Danko, af restauranter jeg selv har besøgt. Venner med tilsvarende
mad-interesse har varmt anbefalet Fleur de Lys.

Hvis nogen gider læse mine amatør-anmeldelser følger jeg op med to
andre restaurant-oplevelser jeg havde i januar-februar: Providence (i
Hollywood, Los Angeles - 2 Michelin stjerner) og frokost på Caprice i
Hong Kong (3*).

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 12-04-11 15:33

On Tue, 12 Apr 2011 19:40:21 +0800, TL wrote:

> [...]
> andre restaurant-oplevelser jeg havde i januar-februar: Providence (i
> Hollywood, Los Angeles - 2 Michelin stjerner) og frokost på Caprice i

Meget gerne.

Prøvede Michael Minas restaurant på Union Square for et par år siden,
men den er vist blevet til steakhouse nu; stadig Mina, men en noget
anden stil.

Det var ganske glimrende, omend længe siden, så detaljerne er glemt.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : TL

Dato : 13-04-11 07:55

On 12 Apr 2011 14:33:15 GMT, in dk.kultur.mad+drikke "Sonny T. Larsen"
<sonny@unix.dk> wrote:

>Prøvede Michael Minas restaurant på Union Square for et par år siden,

Det var også der, jeg spiste. Jeg kan godt lide hans tilgang til
maden, hans eneste gimmick er "trio'er", hvilket jeg finder
interessant uden at være kunstigt. Og så deler jeg hans forkærlighed
(eller hans vinchefs forkærligehed) for Bourgogne. Vinchefen, navnet
undslipper mig lige nu, har åbnet en vin-orienteret restaurant også i
San Francisco, RN74 (opkaldt efter den hovedvej, der går igennem
Bourgogne distriktet). Den skal prøves ved første lejlighed.
Mina har også lidt mere afslappede restauranter, inklusive Nob Hill i
Las Vegas, og XIV i Hollywood. Jeg har spist på Nob Hill et par gange,
og var meget begejstret. XIV er på listen, hvis man kan komme til for
alle de kendte.

>men den er vist blevet til steakhouse nu; stadig Mina, men en noget
>anden stil.

"Michael Mina" restauranten er flyttet, men stadig midt i San
Francisco, måske fire blokke fra Union Sq.

Gary Danko har færre stjerner, men alligevel står middagen der for 5
år siden som en af mine bedste kulinariske oplevelser. Kan varmt
anbefales. Den er to blokke fra Fisherman's Wharf.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 13-04-11 10:24

On Wed, 13 Apr 2011 14:54:51 +0800, TL wrote:

> [...]
> Las Vegas, og XIV i Hollywood. Jeg har spist på Nob Hill et par gange,
> og var meget begejstret. XIV er på listen, hvis man kan komme til for

Han har også Stripsteak på Mandalay Bay, den prøvede jeg sidste år.
Udmærket, men dog stadig blot et steakhouse

Jeg er i såvel Vegas som SF om et par måneder, så jeg værdsætter dine råd.

> Gary Danko har færre stjerner, men alligevel står middagen der for 5
> år siden som en af mine bedste kulinariske oplevelser. Kan varmt
> anbefales. Den er to blokke fra Fisherman's Wharf.

Hmm, noteret.

Fra : Niels

Dato : 13-04-11 14:54

Just out of curiosity.

Hvordan kan det være, at du drikker fransk vin, når du er i
Californien?

--
Niels

Fra : TL

Dato : 14-04-11 15:08

On Wed, 13 Apr 2011 13:53:45 -0700 (PDT), in dk.kultur.mad+drikke
Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

>Just out of curiosity.
>
>Hvordan kan det være, at du drikker fransk vin, når du er i
>Californien?

Jeg drikker skam også californisk vin; jeg vil gætte på at omkring 20%
af min egen vinsamling er californisk. Men generelt foretrækker jeg
"old world".

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-04-11 13:33

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> [...]

> andre restaurant-oplevelser jeg havde i januar-februar: Providence (i
> Hollywood, Los Angeles - 2 Michelin stjerner) og frokost på Caprice i

Jeg synes det var spændene at læse. Kommer ikke selv så fine steder, selvom
jeg dog lige er kommet retur fra en tur i USA, inkl. 5 dage i San Francisco.
Prøvede dog noget is/chokolade hos Ghirardelli (http://www.ghirardelli.com/)
som er det ældste chokolade firma i USA. Det var ret godt, chokoladen i
hvert fald. Den bedste is jeg endnu har fået var nær Gardasøen i Italien, i
en lille iskiosk hvor vi fik dessert hver aften.
Der stod 5-6 personer bag disken og der var kø ud på gaden, dagen lang.

Udover det var jeg ude og spise på Brothers Restaurant II (
http://www.yelp.com/biz/brothers-restaurant-ii-san-francisco-2 ) hvor jeg
fik Koreansk BBQ.
Måske er det fordi jeg ikke har fået det før, at jeg synes det var så godt.
Var der sammen med to amerikanske koreanere, samt en hvid amerikaner (som
var adopteret fra Danmark af).
Var overrasket over hvor mange små skåle der blev båret ind, samt at der var
indbygget en gril i bordet. Serveringen var lyn hurtig, vi havde kun lige
bestilt, og under et minut senere begyndte de at diske op med skåle
indeholdene salatblade, tang, små tørrede ansjoser med peberfrugt,
bønnespirrer, "red paste" (stærk marinade), kimchi, hvidløg, peber, chili,
bønner, agurk, marineret kylling og oksekød, og sikkert en masse jeg har
glemt.. Og så var der en skål ris, og vi fik suppe og te.

Kvaliteten af maden var rigtig god. Det smagte friskt, det var godt krydret
og der var tilpas meget.

I en helt anden retning så bør man prøve In 'N' Out burger når man er på de
kanter. Der ligger een tæt på Fischermans Wharf.
Deres menukort består af 4 ting:
Double Double som er en cheeseburger med 2 bøffer og 2 skiver ost
Cheeseburger
Hamburger
French Fries

Og så har de selvfølgelig soft drinks og milkshakes.
Deres fries er ikke så gode som andre jeg prøvede, men burgerne er i
topklasse. De smager friskt, og det bliver også lavet på ordre.
Det er ikke som McD hvor de ligger klar. De bliver først lavet når du
bestiller, og der er ventetid. Køen er ret lang, men det tager ikke mere end
5-10 min.

Mvh Anders