En banecykel med trækket i venstre side
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-11 11:47

Hej alle

I cykelgruppen var der en der skrev:

> Jeg læste engang om en, der konstruerede en banecykel, hvor kæde og
> tandhjul sad på venstre side. Det er nok 50-60 år siden, det skete.
> Dengang eksperimenterede man også meget for at forbedre cyklerne.
> Formålet var, at så sad kæde og tandhjul på indersiden af svingene på
> cyklebanen, og så skulle de ikke bevæge sig så langt rundt.

Jeg kan ikke gennemskue om det har nogen betydning. Kan I andre?

Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
selv teoretiske mikroforskelle.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 12-04-11 11:59

Hej Bertel

> Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
> selv teoretiske mikroforskelle.

Hvis du anbringer kæden på udvendig side af cyklen, ja så
bevæger den sig jo længere end hvis den sad på indvendig
side ogdermed må der kræves mere energi.

Max

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-04-11 12:52

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke gennemskue om det har nogen betydning. Kan I andre?

Ved at placere trækket i venstre side, må belastningen (centripetalkraften)
være lidt mindre (samme vinkelhastighed, mindre radius). Det gør så, at man
ikke behøver lægge sig helt så meget ned i svinget. Men det sparer man vel
ikke energi på?

Cyklen som helhed kører med konstant fart antager jeg, så der er der heller
ikke noget at hente.

Ialt kan jeg ikke se, at det skulle gøre nogen forskel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-11 13:15

Uffe Kousgaard skrev:

> Cyklen som helhed kører med konstant fart antager jeg, så der er der heller
> ikke noget at hente.

Hvis man nu forestiller sig at der blev spændt et 100 kilos lod
på en stang der var en meter lang, og stangen blev fæstnet til
cyklen, ville det så ikke betyde noget hvilken side den blev sat
i?

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-04-11 14:05

> [...]
> på en stang der var en meter lang, og stangen blev fæstnet til
> cyklen, ville det så ikke betyde noget hvilken side den blev sat

Så må det være pga. luftmodstand. I højre side vil den beskrive en længere
bane og ved højere hastighed.

Fra : alexbo

Dato : 12-04-11 14:05

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
> selv teoretiske mikroforskelle.

Den samlede luftmodstand for en inderkæde må være mindre end for en
yderkæde, den har en kortere strækning at yde luftmodstand i.
Den har en også en lavere hastighed, det reducerer luftmodstanden i sig
selv.

Med den kortere radius må den også påvirke cyklen mindre udad, det vil sige
at cyklen skal presses mindre ned i banen, med mindre rullemodstand til
følge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-04-11 16:28

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen

Og det var ikke tilfældigvis 1. april ?

Jeg kan ikke se, at det gør nogen forskel, om tandhjul/kæde sidder på
højre eller venstre side af cyklen.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-11 11:46

Jan Vestergaard skrev:

> Jeg kan ikke se, at det gør nogen forskel, om tandhjul/kæde sidder på
> højre eller venstre side af cyklen.

Hvis du nu forestiller dig en cirkelrund bane og en cykel der er
påmonteret et lod på 1 ton således at afstanden fra stel til lod
er præcis den samme som banens radius, så skal du sammenligne den
situation at loddet ligger i centrum af banen og blot skal drejes
rundt om sin egen akse når der cykles, eller om det skal
transporteres med en hastighed der er dobbelt så stor som cyklens
i en afstand af 2 gange radius.

Mon ikke det første er nemmest?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-04-11 20:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kan ikke gennemskue om det har nogen betydning. Kan I
> andre?
>
> Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
> selv teoretiske mikroforskelle.

Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
den anden vej rundt på cykelbanen?

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-11 11:43

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
> men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
> den anden vej rundt på cykelbanen?

Nej, man kan ikke teste den mikroskopiske forskel i praksis.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-04-11 11:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, man kan ikke teste den mikroskopiske forskel i praksis.

Det er også derfor jeg mener at det er skruptosset at
bygge spejlvendte cykler. Man kunne bygge nogle
testcykler med overdrevent tunge kæder, hjul og så
videre - i samme side - og så køre begge veje rundt
på skift med måleudstyr på en testbane.

--
Herluf :·)

Fra : Preben

Dato : 12-04-11 20:59

Den 12.04.2011 kl. 21:53 skrev Herluf Holdt, 3140
<herlufholdtFJERN@privat.dk>:

> Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
> men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
> den anden vej rundt på cykelbanen?

LOL
--
mvh/Preben

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 12-04-11 21:37

Efter at have nærlæst indlæggene, må jeg konstatere at der er længere at
cykle til Hvide Sande end om vinteren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben

Dato : 13-04-11 11:56

Den 13.04.2011 kl. 12:43 skrev Bertel Lund Hansen

Hvorfor ikke?

--
mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-11 12:06

Preben skrev:

> Hvorfor ikke?

Fordi den er mikroskopisk.

Man kan godt designe et eksperiment hvor det kan testes, men der
blev specifikt spurgt om hvorfor man ikke bare kører den anden
ved rundt med en normal cykel.

--
Bertel