Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji fejler igen igen..
Fra : ;o)-max-

Dato : 12-04-11 04:18

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/fuji_x100_follow_up.shtml

Igen noget batteri rod. S2pro var en katastrofe, beskrivelsen
her lyder som om x100 er i samme katagori. Igen langsom off/on,
S2pro var ikke decideret sløv, men ikke helt i liga med de andre,
dette kamera lyder som et mareridt - det ligner et street kamera?

Det absolut vigtigste i street, er et kamera der reagerer hurtigt
og diskret. Hvis det kræver en bøn og en regndans inden kameraet
er klar, er det 100% ubrugeligt som street/øjebliks kamera.

Fujifilm x100 - DET måske mest hyppede kamera i mange år,
ligner imo en fæl fuser. Folk vil sikkert rose kameraet
for sin fine billedkvalitet, det lyder som om at Fuji
IGEN har leveret et rigtigt udemærket bryllups kamera.

Det vil lide samme skæbne som visse af deres dslr modeller,
og være på brand udsalg til efteråret. Det er 100% sikkert.

Jeg var ret sikker på jeg sku ha dette kamera da jeg så det
præsenteret. Nu er jeg 100% sikker på at det skal jeg ikke.

Jeg kan ikke bruge et kamera der i tide og utide falder i
søvn og er svær at vække til live og som ikke gemmer de
indstillinger man laver ----- det er en himmelråbende
dårlig prioritering fra Fujis side. Den slags var en issue
i 2004, bør ikke være det i 2011, selv et begynder kamera
leverer bedre, end anmeldererne her beskriver.

At Reichmann beholder sit x100 syns jeg er glimrende, han
bruger også MF, som også er i den langsomme ende, øjebliks
billeder er ikke hans område, den langsomme arbejdsmetode
han kender fra MF vil han genkende i x100.

Fuji sku markedsføre det til folk med Alzheimer og senilitet:
En gammel senil mand sidder med et stort bredt smil, endelig
et kamera der er mere glemsom og langsommere end mig "thank
you Fuji".. Solen gløder i horisonten og manden rejser sig
fra bænken og vader væk. Kameraet zoomer ind på et x100 der
er efterladt på bænken "x100 so slow it will never bother you,
it will fall a sleep before you do and wake up after you do,
you won't even know you have one".. Fuji x100 the z camera
of the year, best in z catagory 2011.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-04-11 07:40

-max- skrev:
> [...]
> og diskret. Hvis det kræver en bøn og en regndans inden kameraet
> er klar, er det 100% ubrugeligt som street/øjebliks kamera.

vent nu og se

For all its flaws (mostly fixable with a firmware update, if Fujifilm
cares to) the X100 is definately a keeper!

Fra : ;o)-max-

Dato : 12-04-11 09:20

On 12-04-2011 13:40, Ole Larsen wrote:

> vent nu og se
>

> For all its flaws (mostly fixable with a firmware update, if Fujifilm
> cares to) the X100 is definately a keeper!

Reichmann falder næsten i kategorien gammel og senil
og det mener jeg ikke på nogen måde respektløst, men
han sidder og hygger sig med Marguerita nede i Mexico
og har ikke helt den føling med øjebliks situationer,
som han muligvis havde da han var en ungersvend.

Fuji har så vidt jeg ved aldrig løst de fejl deres dslr
var født med via firmware updates. For S2pro som jeg har
kendskab til, var der elektriske problemer. Et kamera der
udadtil var en Nikon klon, Nikon modellen havde ikke de
problemer. Det der beskrives med at kameraet fryser, dufter
lidt af goe gamle minder. Så jeg tror godt jeg tør spå at
de hverken kan løse det problem eller hastigheden ved off/on
med en firmware opdatering. De kan programmere så kameraet ikke
går i sleep mode og de kan også gøre indstillingerne sticky,
men hvis det betyder at kameraet ikke kan skyde mere end 100
pix på en opladning, så er det en løsning de fleste nok ikke
vil være begejstrede for. Reichmann tager fejl når han udtaler
at de væsentligste fejl ville kunne rettes med firmware. Der
er tale om utidsvarende specs på flere områder, hvilket i min
erfaring er typisk for Fuji, de er spitsenklasse i billedkvalitet,
det andet kan de stadig ikke finde ud af. Og her tager Reichmann
fejl igen, de har haft mange år til at lære af deres fejltagelser
i tidligere modeller, så det har INTET at gøre med at kameraerne
ruller for hurtigt af transportbåndet, de har bare ikke investeret
i den side af kameraudviklingen. Det er ganske sikkert og vidst -
årets bestseller blir årets bummert.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-04-11 13:36

-max- skrev:

> [...]
> og har ikke helt den føling med øjebliks situationer,
> som han muligvis havde da han var en ungersvend.

Ja, drikker han marguerita er der noget galt. Var så bare
mojito....

> [...]
> ruller for hurtigt af transportbåndet, de har bare ikke investeret
> i den side af kameraudviklingen. Det er ganske sikkert og vidst -

Det er mærkeligt med deres dslr - at de ikke fik rettet op. Men lad os
nu se om de ikke får styr på hvad der kunne blive et hit af dimensioner.
Jeg er med Storm P. om at det er svært at spå - især om fremtiden.
Lykkes det ikke for Fuji, kan jeg så personligt glæde mig over ikke at
skulle til at afhænde mit Panasonic G1 grej

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-04-11 20:00

Og så kunne de jo lige lave det med udskiftelig optik

Fra : ;o)-max-

Dato : 13-04-11 06:45

On 13-04-2011 02:00, Ole Larsen wrote:
> Og så kunne de jo lige lave det med udskiftelig optik

Jeg er slet ikke så grådig som dig - nu har jeg gennem en
årrække vænnet mig til at bruge een optik. Og der lignede
x100 en klar vinder.

For mig er de anmeldelser af x100 kommet som totalt
nederen, havde regnet med et lille kvikt kamera, det
lyder mere som et mormor kamera, med rullator..

Årets Songkran fest er gået igang, lydanlæggene blev
blæst i gang her til morgen klokken 07:00 ----- waaa
3 dage for fuld udblæsning og vandkamp, puuu..
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-04-11 14:38

On 2011-04-12 10:20:16 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> og har ikke helt den føling med øjebliks situationer,
> som han muligvis havde da han var en ungersvend.

Hvis man følger lidt med så ved man at Reichmann opholder sig i Mexico
om vinteren, men han er meget aktiv på en række områder (Leica, MF,
Adobe) og skriver regelmæssigt på LuLa. Gammel måske, men absolut ikke
senil. Af billederne kan se at han er tilbage i Toronto. Man skal ikke
undervurdere Reichmann. Jeg tror han har særdeles godt føling med det
marked.

> [...]
> ruller for hurtigt af transportbåndet, de har bare ikke investeret
> i den side af kameraudviklingen. Det er ganske sikkert og vidst -

Det er vel fair nok at sige, at en hel del af problemerne kan løses med
firmware updates. At den slags fejl ikke skulle slippe igennem field
tests are klart nok og pinligt for Fuji. Apple har i de senere år vist,
hvordan det kan gøres. Tilbage i 90'erene lignede de en Fuji (det
ligger snublende tæt på fuser :) og var tæt på døden.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-04-11 05:00

Den 12-04-2011 15:38, Hans Kruse skrev:

> [...]
> om vinteren, men han er meget aktiv på en række områder (Leica, MF,
> Adobe) og skriver regelmæssigt på LuLa. Gammel måske, men absolut ikke

Jeg kender ikke noget til Reichmann, men aktivitet er ikke specielt et
kriterium for ikke at være senil. Tværtimod. Med stigende alder er da
netop mange, der er aktive i en højere alder, men hovedet kan ligesom
ikke følge med.

Mht. Fuji kameraet tror jeg, at i har ret (til sammen); enten kan det
laves med softwareopdateringer eller også kan det ikke...

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : ;o)-max-

Dato : 13-04-11 06:32

On 12-04-2011 20:38, Hans Kruse wrote:

> [...]
> hvordan det kan gøres. Tilbage i 90'erene lignede de en Fuji (det ligger
> snublende tæt på fuser :) og var tæt på døden.

Jeg er slet ikke enig med de herrer Ole og Hans. Det grundlæggende
og alt overskyggende problem som Reichmann og Gordon beskriver er
kameraets sløvsind og elektriske problemer, løses ikke med en firmware
update.

Det er en gentagelse af designflaws Fuji har ført til marked tidligere,
og som de åbentbart ikke har fundet grund til at rette i deres seneste
higher end kamera. Hvis folk hygger sig med at være beta tester, så kør
på, men til 7,5k kr - uhmm..

De kvababbelser de to testere har med diverse knapper og sticky
indstillinger, kan Fuji givetvis rette, men det er ikke der deal
breakeren ligger for mig, og som vil være en evig frustration for
den grupper gadeknipsere, der her troede de stod over for en
åbenbaring - at der endelig var noget der fattede den.

Jeg er ikke i tvivl om at Reichmann er en aktiv herre, men hans
billeder afspejler ikke en person der gå meget op i det spontane
øjeblik. For ham at gå fra et langsomt MF kamera til et ligså
langsomt lommekamera vil nok ikke være det store problem, men
som Gordon mere præcist beskriver, betyder det for ham at han
har mistet billeder. Det skader ikke at læse hvad jeg skriver -
Hans. Jeg henviser til mandens fotografiske stil.

Se nu er jeg heller ikke så senil at jeg ikke kan huske hvorfor
digicams jeg har ejet er gået i arv, næsten ligså hurtigt som jeg
har fået pakket dem ud. Der findes ikke noget værre end et kamera
der lige skal vågne og tænke sig om, Det de beskriver er fuldstændigt
uacceptabelt.

-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-04-11 13:36

On 2011-04-13 07:31:33 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> og alt overskyggende problem som Reichmann og Gordon beskriver er
> kameraets sløvsind og elektriske problemer, løses ikke med en firmware

Der er mere om erfaringer med kameraet her
http://www.luminous-landscape.com/forum/index.php?topic=53105.msg435717#msg435717

> [...]

> den grupper gadeknipsere, der her troede de stod over for en
> åbenbaring - at der endelig var noget der fattede den.

Jeg skal ikke belære dig om det er en deal breaker eller ej, men min
fornemmelse er nok at du synes disse fejl er så åbenlyse at du altid
vil irriteres over dem selvom du kunne kompensere for dem. Egentlig vil
jeg mene efter at have set mange af dine billeder, at du med lethed
kunne have taget 95%+ af dem med en Fuji X100. Mit indtryk er, at det
sjældent sker i uventede situationer, og at du er opmærksom på en
situation der kan udvikle sig og derfor er parat. Formentlig kunne du
tage mange af dem en mobiltelefon, hvis vi ser bort fra billedkvalitet.

> [...]
> har mistet billeder. Det skader ikke at læse hvad jeg skriver -
> Hans. Jeg henviser til mandens fotografiske stil.

At der var den fotografiske stil du mente var ikke klart. Men jeg ser
ikke nogen større forskel i hans stil fra tidligere år. Han har brugt
Leica meget og han har brugt dslr kameraer ganske meget også, så MF er
kun en del af hans fotografiske værktøjskasse.
Generelt er jeg ikke vild med "shoot the messenger" måden at
argumentere på. Reichmann har sin LuLa og han skriver efter min
opfattelse dels for at holde sin forretning i gang og ud fra personlig
interesse. Som alle reviewere så skal tingene pakkes passende ind og
man må forvente en tilpas afkodningsindsats for at den nogenlunde
mening ud.

> [...]
> har fået pakket dem ud. Der findes ikke noget værre end et kamera
> der lige skal vågne og tænke sig om, Det de beskriver er fuldstændigt

P&S kameraer passer heller ikke mit temperament og jeg husker mit gamle
10D, som tog lang tid at vågne op fra sleep. En workaround var at sætte
sleep intervallet så højt som muligt og lige trykke på udløserknappen
en gang imellem i god tid. Med 20D var det løst og kameraet vågnede op
øjeblikkeligt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-04-11 21:50

On 2011-04-13 07:31:33 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> den grupper gadeknipsere, der her troede de stod over for en
> åbenbaring - at der endelig var noget der fattede den.

Hmm... virkeligheden er vel den, at der er så få fotografer som dyrker
gadeknipseri, at der ikke er et økonomisk grundlag for at bygge et
kamera, som er målrettet til segment.

Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at rigtig godt gadeknipseri i meget
høj grad handler om, at fotografen skal have overnaturlige evner, så
han faktisk kan forudse hvad der muligvis vil ske om et-to-tre
sekunder, og hvis han på den måde er forud for situationen, så kan han
løse opgaven med et hvilket som helst kamera.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : ;o)-max-

Dato : 16-04-11 00:46

On 16-04-2011 03:50, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... virkeligheden er vel den, at der er så få fotografer som dyrker
> gadeknipseri, at der ikke er et økonomisk grundlag for at bygge et
> kamera, som er målrettet til segment.

"Gadefotografi" er en del af dokumentar fotografi, det ville jeg
ikke kalde et lille segment.

> [...]
> faktisk kan forudse hvad der muligvis vil ske om et-to-tre sekunder, og
> hvis han på den måde er forud for situationen, så kan han løse opgaven

Det skader nok ikke at have flair for det med knipseriet,
men hårdt arbejde og held hører også til i ligningen.

Man kan bygge et hus af ko møj, men mursten er nu bedre.
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 16-04-11 07:46

Den 15-04-2011 22:50, Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> faktisk kan forudse hvad der muligvis vil ske om et-to-tre sekunder, og
> hvis han på den måde er forud for situationen, så kan han løse opgaven

Carpe Diem Caveat Emptor

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-04-11 09:38

Grib dagen køber pas på.
Det giver ikke meget mening at blande de to udsagn.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 16-04-11 09:56

Den 16-04-2011 10:37, Jens Peter Karlsen skrev:
> Grib dagen køber pas på.
> Det giver ikke meget mening at blande de to udsagn.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Nej, "Grib nuet før det er for sent." er bedre.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-04-11 10:20

Sikkert, det ville løseligt kunne oversættes til: 'carpe diem, quam
minimum credula postero'
Grib (pluk) dagen, læg ikke vægt på fremtiden.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sat, 16 Apr 2011 10:56:07 +0200, Soeren Friberg

Fra : Soeren Friberg

Dato : 17-04-11 10:25

Den 17-04-2011 11:19, Jens Peter Karlsen skrev:
> Sikkert, det ville løseligt kunne oversættes til: 'carpe diem, quam
> minimum credula postero'
> Grib (pluk) dagen, læg ikke vægt på fremtiden.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Interessant nok; jeg ser også en længere diskurs på nettet om samme emne.

Fra : Kurd

Dato : 13-04-11 15:03

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> it will fall a sleep before you do and wake up after you do,
> you won't even know you have one".. Fuji x100 the z camera

Skal man have noget, der ikke fejler, skal man have noget fra Sydkorea.
Fotografiapparater, automobiler, fjernsynsapparater. Fortsæt selv.