Kilometer på en time...?
Fra : L. Carlsen

Dato : 11-04-11 02:14

Hejsa...

Hvis man løber 10 km. på en time har man løbet en km. på 6 min.
Hvis man løber 12 km. på en time har man løbet en km. på 5 min.

10 + 12 / 2 = 11
6 + 5 / 2 = 5.5 (5min 30 sek.)

Hvis man løber 11 km. på en time har man løbet en km. på 5,5 min. -
men det passer jo ikke???

Hvor går regnestykket galt?

Mvh, LC.

Fra : N/A

Dato : 11-04-11 11:50

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-04-11 11:50

On 11/04/11 10:50, Torben Ægidius Mogensen wrote:

> [...]
> ind i en bil og kører 10 km på 10 minutter. Det første giver 6 km/t og
> det andet giver 60 km/t. Men det betyder ikke, at din gennemsnitsfart
> er 66/2 = 33 km/t. I stedet skal du regne med, at du har brugt 110
> minutter på at tilbagelægge 20 km, så din gennemsnitshastighed er 20/110
> = 0.1818 km/minut = 10.909 km/t.
>
> Men hvis du går i 10 minutter (dvs. 1 km), og bagefter kører i 10
> minutter (10 km), tilbagelægger du 11 km på 20 minutter, hvilket giver
> 33 km/t. Her kan man godt lægge gennemsnitshastighederne sammen, da

Der gælder reglerne i tilf lige store tidsrum tager du det aritmetriske
gennemsnit, og i tilf lige afstande tager du det harmoniske gennemsnit.
Altså harmonisk gnm fx ved 6 km/t og 60 km/t : 2/(1/6+1/60) = 120/11 ~
10.909

http://www.cut-the-knot.org/arithmetic/HarmonicMean.shtml

Mvh
Martin

Fra : Per Tolbøll

Dato : 11-04-11 20:17

[...]

Det passer sådan set godt nok, men normalt under-inddeler vi ikke minutter i
100 dele - men i 60

Regnestykket bliver derfor: 5,5 minutter = 5 minutter + (50/100) * 60
sekunder = 5 min 30 sek

Tilsvarende, løber du 5 min 15 sek pr kilometer bliver "decimaltiden" 5,25
min (og du løber 4 km på 21 minutter)

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 23:39