Handel mellem private
Fra : Steen F.

Dato : 08-04-11 03:11

Hvordan er reglerne for handel mellem private:

A køber en brugt harddiskoptager af B.
Varen er 1½ år gammel og købes for 2000 kr.

Inden købet stiller A en masse spørgsmål til B vedr. stand og tekniske
detaljer omkring varen. A spørger bl.a. om optagelserne hakker når de
afspilles. Det oplyser B at de ikke gør.

Efter handlen opdager A at billederne hakker ved afspilning. Det gælder
hver eneste optagelse som er lavet på maskinen. Hak består af tydelige
ryk i lyd og billede, og forekommer op til 5 gange pr. ½ time.

B foreslår ændringer i maskinens firmware, formatering af harddisk,
udskifting af antennekabel mv. men alt dette hjælper ikke.

Hvordan er A nu stillet? Ophæve handlen og få pengene tilbage?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-11 08:10

Steen F. skrev:

> Hvordan er reglerne for handel mellem private:

Hvis der ikke aftales andet, gælder der en toårig
reklamationsret. Som altid skal en evt. mangel vurderes i forhold
til varens alder og det aftalte.

> A køber en brugt harddiskoptager af B.
> Varen er 1½ år gammel og købes for 2000 kr.

En harddiskoptager der er 1½ år gammel, bør fungere problemfrit.
Min egen er meget ældre end det, og den er som ny.

> Inden købet stiller A en masse spørgsmål til B vedr. stand og tekniske
> detaljer omkring varen. A spørger bl.a. om optagelserne hakker når de
> afspilles. Det oplyser B at de ikke gør.

Der foreligger altså en klar mangel i forhold til det aftalte.
Det er muligt at A ikke specifikt sagde at det var en betingelse
at optageren ikke hakker, men alligevel vil jeg mene at det er
underforstået. Hvem vil gerne have hakkende optagelser?

> Efter handlen opdager A at billederne hakker ved afspilning. Det gælder
> hver eneste optagelse som er lavet på maskinen. Hak består af tydelige
> ryk i lyd og billede, og forekommer op til 5 gange pr. ½ time.

Varen svarer ikke til det oplyste. Du har derfor nogle
mangelsbeføjelser: (hvis der ikke er gået 2 år, og hvis du har
reklameret til sælger i tide):

Det er købelovens § 42 der regulerer forholdet. Det er et
specieskøb (A har købt en konkret, unik genstand):

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt
   afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er
   køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
   sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
   må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse
   forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren
   handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Du kan altså vælge mellem at hæve købet eller at få et nedslag.
Og det er dig der vælger. Der kan næppe være tale om
skadeserstatning.

Hvis sælger vil prøve med at hakkeriet må være opstået efter
salget, kan det tilbagevises med at det ikke burde kunne lade sig
gøre ved en optager der ku ner 1½ år gammel.

I øvrigt har sælger stadig sin reklamationsret over for den han
selv købte af.

> B foreslår ændringer i maskinens firmware, formatering af harddisk,
> udskifting af antennekabel mv. men alt dette hjælper ikke.

Det lugter af at han godt kendte til problemet, men prøver at sno
sig.

> Hvordan er A nu stillet? Ophæve handlen og få pengene tilbage?

Det kan han vælge, ja.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 08-04-11 10:28

>Det kan han vælge, ja.

Men sælger kan vælge ikke at efterkomme det - og hvor står vi så?
Omkostningerne ved et civilt søgsmål vil næppe opveje købsprisen på
det relativ lille beløb.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-11 10:45

Henning skrev:

> Men sælger kan vælge ikke at efterkomme det -

Vælge og vælge. Hvis man kan vælge at bryde loven, så ja, så kan
sælger vælge at nægte at efterkomme købers krav.

> og hvor står vi så? Omkostningerne ved et civilt søgsmål vil
> næppe opveje købsprisen på det relativ lille beløb.

Nej, det er et praktisk problem ved vores retssystem. Det udhuler
vores muligheder. På den anden side kan jeg godt se en
monsterstak af trættesøgsmål der ville komme hvis det var nemt og
billigt.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 08-04-11 13:01

Hvis det hakken er så lidt at B ikke har registreret det så han jo svaret
sandt. Han har en loyal oplysningspligt, men er ikke forpligtiget til at
være ekspert med "gyldne" øjne og ører. Antager vi at B har svaret
loyalt/sandfærdigt har varen måske ikke en mangel alligevel ?

Hvis man søger på andres erfaringer med samme optager kan man måske finde ud
om det hakken er en feature modellen har eller det er B's der er defekt.

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-11 13:15

Anders Majland skrev:

> Hvis det hakken er så lidt at B ikke har registreret det så han jo svaret
> sandt.

Tjo, men hakken er ikke noget man behøver gyldne øjne for at
opdage.

> Han har en loyal oplysningspligt, men er ikke forpligtiget til at
> være ekspert med "gyldne" øjne og ører. Antager vi at B har svaret
> loyalt/sandfærdigt har varen måske ikke en mangel alligevel ?

Jo. I så fald er det en mangel som B ikke havde opdaget. Han har
jo garanteret at den var fri for hakkeri, og det er den ikke.

> Hvis man søger på andres erfaringer med samme optager kan man
> måske finde ud om det hakken er en feature modellen har eller
> det er B's der er defekt.

Ja, men det ændrer ikke ved at A blev lovet et apparat der ikke
hakkede, så selv om alle af den type gør det, kan han hæve
handelen alligevel.

--
Bertel

Fra : N_B.DK

Dato : 08-04-11 08:37

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:4d9eb473$0$307$14726298@news.sunsite.dk

> Det er købelovens § 42 der regulerer forholdet. Det er et
> specieskøb (A har købt en konkret, unik genstand):

Hvad unikt er der ved en HD optager?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-04-11 21:51

"N_B.DK" <nbdk.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
> message news:4d9eb473$0$307$14726298@news.sunsite.dk

> Hvad unikt er der ved en HD optager?
>
> --
I dette tilfælde er der tale om handel mellem private, så han har ikke bare
købt en HD-optager som genuskøb, men den specifikke HD-optager som sælgeren
havde til salg. Han kan fx ikke forvente at sælger skal skaffe ham et
erstatningsapparat.

Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-11 18:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der ikke aftales andet, gælder der en toårig reklamationsret. Som
> altid skal en evt. mangel vurderes i forhold til varens alder og det
> aftalte.

Ja, men der kan også være andre forklaringer på at OP oplever hakkeri.
Blandt eksemplerne kan nævnes dårlig signalkilde, som der optages fra, og
TV'ets behandling af det signal som modtages fra HDD recorderen (frame
rate konverteringer og diverse digitalt billed"forbedring" fnidder).
Disse ting kan sælger naturligvis ikke stilles til ansvar for.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-11 19:08

Jesper Lund skrev:

> [...]
> rate konverteringer og diverse digitalt billed"forbedring" fnidder).
> Disse ting kan sælger naturligvis ikke stilles til ansvar for.

Okay, jeg var måske for hurtig til at acceptere købers
forklaring. Måske skulle han afprøve apparatet hos en der har et
monsteranlæg (altså uden mulige tekniske problemer).

--
Bertel

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 08-04-11 22:36

Den 08-04-2011 04:10, Steen F. skrev:
> [...]
> udskifting af antennekabel mv. men alt dette hjælper ikke.
>
> Hvordan er A nu stillet? Ophæve handlen og få pengene tilbage?

Beholde skidtet, og have fået for 2000,- erfaring er mit bud.

Ikke så meget jura, men efter at have læst kommentarerne er alternativet
at sælge kravet til et tvivlsomt inkasso firma for et par hundrede kroner.

- cep