Overflødighedshorn på 1100 gr. - hjælp til~
Fra : Sara

Dato : 07-04-11 01:37

Jeg skal lave et overflødighedshorn senere i dag - massen ligger klar
i køleskabet. Jeg mangler dog et par specifikke mål, som jeg håber
nogen kan hjælpe med?
Jeg vil forsøge mig med "Odense Marcipanfabrik-metoden" og lave et
mellemstort horn på 1100 gr. med 18 ringe + top.
Jeg mangler en konkret skabelon og kan ikke nå at bestille den hos
Odense Marcipan, men har fundet dette billede af skabelonen:
http://eshop.bentbrandt.dk/bb/ce/products.nsf/pics/55913922.jpg/$file/55913922.jpg?openelement
Er der nogen der har skabelonen liggende, eller kender målene
(længden) på mindste og største "cigar"? Så kan jeg regne resten ud
derfra.
Jeg har fundet flere opskrifter der fortæller at første ring skal være
8 cm lang og at man så øger med 4 cm for hver ring. På den måde ender
ring nr. 18 med at være 76 cm lang - og det synes jeg alligevel lyder
meget voldsomt.

Et spørgsmål mere: Jeg har ingen hornopretter, men tænker at forsøge
mig med en plade i stedet. Hvilken vinkel skal jeg holde den i når jeg
retter ringene op, når det er denne størrelse horn?

Fra : Max

Dato : 07-04-11 08:54

Hej Sara

> Jeg skal lave et overflødighedshorn senere i dag - massen ligger klar
> i køleskabet. Jeg mangler dog et par specifikke mål, som jeg håber
> nogen kan hjælpe med?

Måske du kan finde dem her

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/18041

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-11 09:01

Sara skrev:

> [...]
> 8 cm lang og at man så øger med 4 cm for hver ring. På den måde ender
> ring nr. 18 med at være 76 cm lang - og det synes jeg alligevel lyder

Jeg kan ikke fortælle dig om målene er rigtige, men måske kan det hjælpe
med lidt perspektiv: En omkreds på 76 cm svarer til en diameter på 24 cm
(et A4-ark er 21 cm bredt).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Sara

Dato : 07-04-11 02:15

Hej Max

> Måske du kan finde dem her
>
> http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/18041

Tak for linket. Siden rummer bl.a. en opskrift på et horn på 1100 gr,
så det er samme opskrift som den jeg følger. Desværre er der kun
angivet mål i forhold til rationel afvejning af de enkelte stykker,
men ikke længdemål på udrulning af de enkelte ringe. Det er disse
længdemål jeg søger - primært på mindste og største ring, da jeg
forventer at kunne regne resten ud selv.

Fra : Max

Dato : 07-04-11 12:53

Hej Sara

> Tak for linket. Siden rummer bl.a. en opskrift på et horn på 1100 gr,

Har du prøvet at ringe til Odense Marcipan ?

Tlf: 63117200

Max

Fra : Sara

Dato : 07-04-11 02:20

Hej Klaus

> Jeg kan ikke fortælle dig om målene er rigtige, men måske kan det hjælpe
> med lidt perspektiv: En omkreds på 76 cm svarer til en diameter på 24 cm
> (et A4-ark er 21 cm bredt).

Ja, 24 cm i diameter synes jeg lyder meget stort til et mellemstort
horn på 1100 gr. - jeg forestiller mig at en længde på ca. 50 cm til
største ring er mere passende. Men det er desværre rent gætværk fra
min side.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-11 09:27

Sara skrev:

> jeg forestiller mig at en længde på ca. 50 cm til største ring er
> mere passende.

En omkreds på 50 cm svarer til en diameter på rundt regnet 16 cm.

Hvad med at starte med den store og se om du synes det passer i størrelsen,
og så arbejde dig nedad derfra? Måske passer det så ikke med mængden af
“dej”, men kan man så ikke ælte om? Så kender du i hvert fald svaret til
en anden go' gang.

Mvh,

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-04-11 04:10

On 7 Apr., 10:27, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> og så arbejde dig nedad derfra? Måske passer det så ikke med mængden af
> “dej”, men kan man så ikke ælte om? Så kender du i hvert fald svaret til

Det duer ikke rigtigt. Ringene skal jo bages, før de sættes sammen.
Man kan nok ikke rigtig sætte ubagte ringe sammen.

Jeg prøvede lige at google "overflødighedshorn". Mit første hit var en
beskrivelse af fremgangsmetoden med netop Saras mængde.

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejtid/nytar/Overfloedighedshorn.php

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-04-11 11:24

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Det duer ikke rigtigt. Ringene skal jo bages, før de sættes sammen.
> Man kan nok ikke rigtig sætte ubagte ringe sammen.

Jeg tænkte mere i retning af at man dels ku' få en fornemmelse af hvordan
det bliver størrelsesmæssigt, dels ku' se om det passede nogenlunde med
mængden af kranskagemasse.

Mvh,

Fra : Sara

Dato : 24-04-11 05:28

On 8 Apr., 12:10, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:
> Jeg prøvede lige at google "overflødighedshorn". Mit første hit var en
> beskrivelse af fremgangsmetoden med netop Saras mængde.
> http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejtid/nytar/Overfloedig...

Tak for linket. Jeg kender det dog i forvejen og det løser ikke
problemet. Der er ikke angivelser af hvilken længde hver ring skal
rulles ud til - kun af hvor meget de skal veje og hvordan man kan dele
dejen op i de rette portioner ved såkaldt rationel afvejning.

Fra : Sara

Dato : 24-04-11 13:44

Her får I en lille beskrivelse af hvad jeg endte med at gøre.
Overflødighedshornet blev både velproportioneret og velsmagende.
Jeg prøvede i øvrigt at kontakte Odense Marcipan, men de deler ikke ud
af deres viden til privatpersoner - kun til bagere. Så det følgende er
et mix af oplysninger jeg har fundet rundt omkring og egne forsøg og
erfaringer, der viste sig at virke.

Jeg brugte følgende opskrift:

Kransekagemasse:
1 kg. ren rå marcipan
450 gr. rørsukker (man kan også bruge alm. sukker - jeg kan bare godt
lide den lidt frugtagtige smag i rørsukker, der gør kransekagen knap
så oversød)
100 gr. past. æggehvide
(Jeg gangede i øvrigt denne portion med 1,5 - så var der både plads
til at kvaje sig lidt og til at lave noget kransekagekonfekt)

Glasur:
75 gr. flormelis
30 gr. past. æggehvide

"Lim":
Smeltet sukker

Masse: rørsukker og æggehvide røres til en grød og æltes lidt af
gangen ind i marcipanen, så den er helr jævn og fri for klumper.
Herefter skal massen hvile tildækket i køleskabet - gerne et døgn, så
sukkerkrystallerne opløses og massen bliver rimeligt fast at arbejde
med.

Og nu til det mest interessante: opmålingen!
Jeg endte med at sjusse mig frem til at øverste ring (efter den lille
runde top) skulle være 8 cm. lang og den største ring skulle være 47
cm. lang. Det viste sig at give et harmonisk resultat.
Jeg klistrede nogle store stykker papir sammen og lavede min egen
skabelon ved at afsætte 18 prikker med præcis samme afstand (i dette
tilfælde 3 cm. afstand) på en linie.
Ved øverste prik tegnede jeg en lige streg på 8 cm. på tværs, på den
nederste prik tilsvarende en streg på 47 cm. på tværs.
Derefter trak jeg streger mellem de to tværstregers venstre ender og
højre ender, så jeg endte med en skitse af et "tårn".
Herfra var det nemt at sætte streger på tværs ved de øvrige 16
punkter. Dermed havde jeg nu længden på alle 18 ringe.
Jeg lagde skabelonen under nogle stykker bagepapir, så jeg kunne
flytte mine udrullede ringe ovenpå, for at se om de havde den rette
længde.

Toppen rulles til en lille kugle, der trykkes let flad. De første 16
ringe udrulles i "cigarform", de 2 sidste/største udrulles uden at
spidse enderne til.

Til de 18 ringe + den runde top skal man bruge følgende mængde masse:

Top - 5 gram
1 - 10 gram
2 - 10 gram
3 - 15 gram
4 - 20 gram
5 - 25 gram
6 - 30 gram
7 - 35 gram
8 - 40 gram
9 - 45 gram
10 - 50 gram
11 - 55 gram
12 - 65 gram
13 - 75 gram
14 - 85 gram
15 - 95 gram
16 - 105 gram
17 - 115 gram
18 - 120 gram

For alle ringe gælder det, at når de er rullet ud skal de trykkes med
håndroden, så de bliver trekantede (se evt. hvordan Mette Blomsterberg
gør i Det søde Liv på DR). Herefter løsnes de med en kniv der løbes
langs med bordpladen, hvorefter de rejses op og samles til ringe. De
cigarformede bliver så højere i den ene side end i den anden side
(dermed får hornet sit sving). De to største ringe får samme højde
hele vejen rundt, da de ikke udrulles i cigarform.
Lad gerne toppen på ringene gå en lille smule indad, da ringene ellers
nemt vælter udad under bagningen.
(De to største ringe måtte jeg lave om, da de væltede i første
omgang).

Der findes et værktøj der hedder en "hornopretter", som man nu kan
bruge til at give ringene en jævn overflade, samtidig med at de har
den rette vinkel. Sådan en havde jeg ikke, så jeg brugte et helt lige
låg til lige at rette fladerne af, så de let kunne sættes sammen.

Ringene bages ved ca. 240 grader til de er lysebrune. Sæt evt. en
ekstra bageplade under, da de har tendens til at blive meget mørke i
bunden.

Når ringene er kølet er det tid til glasur. Glasuren skal piskes
længe. Så længe at den bliver helt kridhvid og "toppene" holder
faconen. Jeg er ikke så god til det med kornetter, så jeg brugte bare
en frostpose og klippede et meget lille hjørne af. Det fungerede fint.
Glasuren får hurtigt "skind", så læg et fugtigt klæde over skålen mens
du arbejder.
Glasuren skal have god tid til at tørre/hærde - nok mindst et par
timer.

Derefter kan man så "lime" delene sammen. Jeg valgte at bruge smeltet
sukker, da jeg ikke havde noget stativ og derfor havde brug for et
kraftigt bindemiddel. Det kunne ellers være lækkert med chokolade som
lim. Næste gang vil jeg prøve at lave et stativ (jeg har læst at nogen
har lavet et af en renseribøjle med staniol omkring). Jeg skulle
transportere hornet et stykke vej, så jeg samlede det i tre dele og
lavede den endelige samling, der hvor det skulle serveres.
De to største ringe sættes sammen bund mod bund, for at hornet ikke
slutter med udsigt til en bund, men derimod en overside med glasur på.

Så lavede jeg chokoladesnirkler (du kan finde skabeloner til print på
nettet, hvis du søger efter chokoladesnirkler). Jeg lagde de printede
skabeloner i plastikcharteques og sprøjtede chokoladen ud på dem - så
er det nemt at få chokoladen fri (bagepapir skulle efter sigende have
en tendens til at gøre chokolade mat).
Chokoladesnirklerne fæstede jeg med en smule smeltet chokolade.

Jeg havde lavet halvanden portion af kransekagemassen. Dermed var det
muligt at gentage de to største ringe, der mislykkedes i første omgang
+ der var kransekagemasse tilovers til konfekt.
Konfekten lavede jeg ved at tilsætte yderligere æggehvide indtil
massen var tilstrækkeligt blød til at kunne sprøjtes med en tylle. Jeg
brugte en stjernetylle og satte hasselnødder i midten. Efter bagningen
blev konfektbunden dyppet i smeltet chokolade.

Det er et større projekt, men virkelig sjovt når det lykkes. Så held
og lykke til dem der har lyst til at kaste sig ud i det

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 17-05-11 19:50

Tak for den udførlige beskrivelse, som jeg nu har printet ud. Man ved aldrig
hvornår man får brug for den

VH Pernille