Mere motor - gearkasse smøring
Fra : Michael Pedersen

Dato : 06-04-11 13:31

Jeg har tidligere haft en volvo MD 17C i vores forrige båd. Jeg fik at
vide at gearkassen skulle have samme olie som motoren. Nu har jeg en
Thornycraft, og den skal toppes op med olie i gearkassen. Skal der
bruges speciel olie til det? Eller er motorolie godt nok

VH

Michael

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-04-11 20:44

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Michael

Har du slet ingen instruktionsbog til din motor og gear?
Fabrikanten må jo foreskrive hvorledes du skal behandle den.

Mvh
JR

Fra : Finn Borch

Dato : 06-04-11 14:15

On 6 Apr., 21:31, Michael Pedersen <pedv...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> Thornycraft, og den skal toppes op med olie i gearkassen. Skal der
> bruges speciel olie til det? Eller er motorolie godt nok

Det er vist en ThornycrOft.
Primært må der være en instruktionsbog, du kan kigge i.
Oprindelige Thornycroft blev lukket 1969, men navnet er siden blevet
brugt til bådmotorer baseret på basismotorer fra først Leyland og
siden Mitsubishi.
Gearkasserne kan meget vel være et helt tredie fabrikat - Hurth, Borg-
Warner o.s.v. Det er så den pågældende fabrikants anvisning, der
gælder.

Hvorfor skal gearkasseolien "toppes op", som du skriver - er kassen
utæt ? Principielt plejer gearkasser ikke at have et målbart
olieforbrug.

Finn B. A.

Fra : Michael Pedersen

Dato : 06-04-11 16:12

On 6 Apr., 22:15, Finn Borch <finnb...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvorfor skal gearkasseolien "toppes op", som du skriver - er kassen
> utæt ? Principielt plejer gearkasser ikke at have et målbart

Jeg har ikke en instruktionsbog til motoren. Jeg har checket
oliestanden, og den er ved nederste mærke på pinden. Jeg har haft
flere problemer med motoren, og har svært ved at gennemskue om den
lækker olie fra gearkassen. Motoren er vist fra bådens fødsel, dvs fra
´89, og sejlbåden den ligger i er en engelsk Moody.

VH'

Michael