Hvad må postes på et lukket interne
Fra : Mogens

Dato : 05-04-11 17:11

Jeg driver en website der er lukket, forstået på den måde at man skal
igennem uid/pw for overhovedet at få adgang til websiten. Indholdet er
derfor af god grunde ikke indekseret i søgemaskiner etc.

Forummet er en ejerforening hvor der årligt sendes eks. referat fra
generalforsamling fra administratoren til de enkelte medlemmer. Nu har
en af medlemmerne udtrykt krav overfor mig som webmaster om at jeg skal
slette alt vedr. hans person på websiten, men det er jo lidt et skråplan
at komme ud på. Hans postulat er at intet er sikkert og herunder heller
ikke internettet.

Er der nogen specifikke krav til sikkerhed således at jeg kan afvise
hans krav (en kværulant), eller kan han med loven i hånd forlange disse
dokumenter fjernet (altså hans data fjernet) når disse allerede er
offentliggjorte til medlemskreden i form af papirkopier

Tak.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-04-11 17:19

Mogens skrev den 05-04-2011 18:10:
> .... Hans postulat er at intet er sikkert og herunder heller
> ikke internettet.

Det har han for så vidt ret i.

> Er der nogen specifikke krav til sikkerhed således at jeg kan afvise
> hans krav (en kværulant),

Der er vel persondataloven, hvor personhenførbare oplysninger skal
sikres mod uvedkommendes adgang. Den rette myndighed at spørge om
vejledning i den sammenhæng er Datatilsynet.

Der er også de regnskabsmæssige krav om, at I skal gemme kvitteringer og
bilag omkring betalinger. men der er vist ingen krav om offentlighed i
den sammenhæng. Ej heller modsat krav om hemmeligholdelse overfor
foreningens medlemmer.

> eller kan han med loven i hånd forlange disse
> dokumenter fjernet (altså hans data fjernet) når disse allerede er
> offentliggjorte til medlemskreden i form af papirkopier

Kan du ikke bare nøjes med at lade være med at lægge dokumenterne på
serveren, men stadig have dem lokalt? Og i tilfælde han tager gamle
sager frem, så kan du også?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 17:21

On Tue, 05 Apr 2011 17:10:48 +0100, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

> [...]
>slette alt vedr. hans person på websiten, men det er jo lidt et skråplan
>at komme ud på. Hans postulat er at intet er sikkert og herunder heller
Hvad siger jeres betingelser for brug af forummet ?

> [...]
>dokumenter fjernet (altså hans data fjernet) når disse allerede er
>offentliggjorte til medlemskreden i form af papirkopier
Bed ham om at dokumenterer hans ret til "at få noget slettet" via
relevant lovhenvisning og tag det så derfra.

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 05-04-11 18:36

Hans Kjaergaard wrote:

> Bed ham om at dokumenterer hans ret til "at få noget slettet" via
> relevant lovhenvisning og tag det så derfra.
>

> /Hans

Tak Hans - det var en god idé! Prøver at se om ikke det lukker munden på
ham.

Og da sitet er hostet på en engelsk server, med et .co.uk. domæne,
vedrører en lejlighed i Spanien, kværlanten er bosiddende i Tyskland og
Webmaster bosat i Danmark, går jeg ud fra at det alt andet lige giver
lidt ekstra krydderi og besvær såfremt han vil gå linen ud :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 19:03

On Tue, 05 Apr 2011 18:36:07 +0100, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

>Og da sitet er hostet på en engelsk server, med et .co.uk. domæne,
>vedrører en lejlighed i Spanien, kværlanten er bosiddende i Tyskland og
>Webmaster bosat i Danmark
Ja det behøver ikke gøre det mere nemt for dig at afvise ham, han kan
henvise til relevant Engelsk, Tysk, Spansk lovgivning, og hvad gør du
så ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 05-04-11 19:40

"Mogens" skrev

> [...]
> Webmaster bosat i Danmark, går jeg ud fra at det alt andet lige giver lidt
> ekstra krydderi og besvær såfremt han vil gå linen ud :)

Nåh det handler ikke så meget om at overholde persondataloven, men mere om
hvordan man undgår den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-11 00:06

Mogens skrev:

> [...]
> en af medlemmerne udtrykt krav overfor mig som webmaster om at jeg skal
> slette alt vedr. hans person på websiten, men det er jo lidt et skråplan

Hvad der må rundsendes på papir til medlemmerne, må også lægges
frem i et lukket forum hvortil kun medlemmer har adgang.

--
Bertel