Diesel i bunden af motorrum.
Fra : Erik Hansen

Dato : 04-04-11 11:39

Da jeg kom ud til min sejlbåd og kikkede til motoren kunne jeg se
noget væske i bunden af motorrummet, og det har jeg ikke set før.
Efter jeg fik lugtet til det var det tydelige at det er diesel. Men
jeg undre mig hvor det er kommet fra og hvad der måske er sket hen
over vinteren?
Inden båden kom på land har jeg fyldt den helt op med diesel for at
undgå kondensvand i tanken, og om det er under påfyldning der er gået
noget galt ved jeg ikke.

Men ud over at få fjernet diesel, hvad bør jeg nu tjekke og gøre inden
jeg starte den for første gang?

Motoren er en Volvo Penta D1-20B fra 2007, motoren har i alt gået ca.
120 timer.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-04-11 06:39

Prøv at mærke på hver enkelt samling lige fra tanken og helt frem til
dyserne for at se om der på stederne skulle være en dråbe diesel. Især
hvor der har været foretaget arbejder i efteråret med filterskift m.m.
Kan du ikke finde fejlen disse steder så prøv efter en fuldstændig
rengøring at lægge en avis under motoren og så se efter en uges tid om
der er områder på avisen der har suget diesel op. Så har du en
indikation for hvor du skal begynde fra og så lede opad, motorens
hældning taget i betragtning.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-04-11 16:30

Erik Hansen kom med følgende:
> [...]
> Inden båden kom på land har jeg fyldt den helt op med diesel for at
> undgå kondensvand i tanken, og om det er under påfyldning der er gået

Jeg har været ude for lidt af det samme efter en vinter hvor jeg havde
fyldt _helt_ op så det stod op i påfyldningsslangen.

Denne tykke og ret stive slange har så tilsyneladende ikke været 100 %
tæt nede ved overgang til tanken så der i vinterens løb var sivet ca. ½
l. diesel ned i bunden af båden.

Nu fylder jeg aldrig op så det står i påfyldningen og der har ikke
været problemer siden.

--
/ Ole

Fra : HHH

Dato : 05-04-11 02:04

Hej.

Man skal også være opmærksom på, at en betydelig temperaturstigning,
som f.eks. i lørdags med + 20 grader, kan forårsage overløb fra
tanken, hvis den er blevet fyldt helt op en dag hvor det har været
meget koldt.
Harding ved sikkert hvor meget diesel udvider sig ved
temperaturstigning. Jeg har nemlig været udsat for det samme i min
båd, hvor jeg en kold efterårsdag, efter båden var kommet på land,
fyldte tankene helt op i studsene (2x300 l.), og da vi nåede til
foråret med god varme kunne jeg konstatere at der havde været overløb
fra tankenes udluftningsstudse, ca. 1 liter.

v.h.

HHH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-04-11 08:55

Hej,

Ja den er næsten for nem.

Udviddelsen er 0,00084 pr. grad Celcius.
Det svarer groft til at 10 graders forøgelse af temperaturen vil
forøge oliens volumen med 1%.

Udviddelsen for forskellige olietyper ligger typisk mellem 0,0007 og
0,0012 pr. grads stigning.

Mvh/Harding