Lavendel
Fra : Aksel

Dato : 04-04-11 15:41

Vi har en 22m lang lavendelhæk, som blev beskåret - som vi plejer - sidste
år efter blomstringen. Der var kommet fine nye bladskud, og alt tydede på,
at det ville gå, som det plejer.
Men nu ser den ud, som den er næsten helt død. Der er kun meget, meget få
grønne spidser, og planterne virker nærmest "gummiagtige", når vi vil brække
en gren.
Det er muligt, at hækken skal udskiftes, men jeg har lige set, at man
anbefaler 5 - 10 planter pr meter, og vi så idag at Bilka sælger 10 for kr.
89 - og det er vist billigt - men det bliver desværre tæt på kr. 2000,-.
Jeg har ikke tidligere hørt om, at lavendler ikke kan tåle frost og jeg er
led ved at smide en masse penge ud til ingen nytte.
Skal jeg være hård og skifte det hele ud - eller skal jeg håbe på, at hækken
alligevel kommer sig? Men så gælder tilbuddet far Bilka nok ikke længere.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-11 20:28

On Mon, 4 Apr 2011 16:41:02 +0200, "Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>alligevel kommer sig? Men så gælder tilbuddet far Bilka nok ikke længere.

I første omgang ville jeg nok vente lidt længere - det lyder til du er i
tvivl om, om den er død. Der er stadig ikke så varmt at tingene for
alvor er begyndt at gro, ikke her i det nordlige i hvert fald. Man kan
da godt se at knopperne vokser lidt hver dag, men er dine lavendler nu
sat lidt tilbage af hård vinter, så vil de tage lidt længere tid inden
de er i gang igen.

Men ellers prøv at klippe dem ned - igen. Lavendel kan godt skyde fra
ældre grene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/