Floating box
Fra : Steen F.

Dato : 05-04-11 03:37

Ja, så er det mig igen med et sidste spørgsmål for denne omgang...

Hvordan laver jeg en flydende box der hele tiden ligger i højre side og
øverst i browseren?
Den skal fylde ca. 100x100 px og ligge i øverste højre side af skærmen
også selvom man scroller ned:
www.steenmartin.dk/test/side3.html
Som det ses så er der plads ude til højre, hvor det kan indsættes.

Jeg havde tænkt på noget i denne stil hvor der er et lille billede med
teksten "c{la}ss" i øverste venstre hjørne som ligger øverst hele tiden
også selvom man scroller ned, men jeg kan ikke gennemskue hvordan:
http://css-class.com/articles/explorer/floats/floatandcleartest1.htm

Mvh
Steen F.

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-04-11 20:40

Hej Steen!
"Steen F." skrev...
> [...]
> også selvom man scroller ned:
> www.steenmartin.dk/test/side3.html
> Som det ses så er der plads ude til højre, hvor det kan indsættes.

En boks som hele tiden er synlig float'er ikke - den er positioneret "fixed"
(fikseret på dansk).

Når det er sagt, så kan løsningen til din(?)* side se således ud...:

Tilføj flg. til hhv. html'en og css'en:

Dette område flytter sig ikke, selv om man scroller ned...

...og..

#fixed_box {
position:fixed;
top:30px;
left:600px;
width:90px;
height:90px;
border:1px solid #000; /* FJERN FOR AT FJERNE SORT RAMME */
padding:5px;
background-color:#ff0; /* FJERN FOR AT FJERNE BAGGRUNDSFARVE */
}

MEN!!
Som andre har nævnt, så er det ikke hensigtsmæssigt at lave sådan en side
med en gif!
Du mener ikke, at blinde og svagtseende bestiller junkfood en gang imellem??

De får _intet_ ud af din side!

Tekst _skal_ skrives som ren tekst i html'en!

* Jeg håber virkelig, at det er din egen side og at du ikke tager penge for
projektet...
For det er - efter min ringe overbevisning! - en "ommer"...!

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Steen F.

Dato : 05-04-11 21:26

Den 05-04-2011 21:40, Dennis Munding skrev:
> [...]
> padding:5px;
> background-color:#ff0; /* FJERN FOR AT FJERNE BAGGRUNDSFARVE */

Mange tak! Det vil jeg afprøve snarest.

> [...]
> for projektet...
> For det er - efter min ringe overbevisning! - en "ommer"...!

Det er ikke min egen side. Jeg blev lokket af den lokale pizza-pusher
til at lægge papir-menukortet online, mod at få nogle pizzaer
De har tidligere (under andet navn og i en anden by) haft en løsning
lignende min. Altså hvor de blot scannede menukortet ind. Så det er
efter pizzeriaets eget ønske, at det skal være sådan.

Men når det er sagt, så skal det selvfølgelig også fungere i
virkeligheden, og jeg er bestemt lydhør overfor alle jeres forslag.
Der er to problemer som I ikke skal belemres med, men som jeg selv skal
tage stilling til: Nemlig tidsforbruget og antallet af besøgende som
kræver forchromede læse-højt løsninger osv. Det er trods alt en meget
lille by Bjert.

Pizzeriaet kunne også vælge at købe en professionel løsning til 5000
kr.(?) inkl. domæne og webhotel, men det er uinteressant for dem. Så det
bliver enten eller, er jeg bange for (dette har kostet dem 258 kr. for
kommende domæne og webhotel det første år).

Men jeg vil selvfølgelig undersøge hvor meget tid det vil tage at skrive
teksten ind manuelt, men da jeg kun har kendskab til at arbejde med
tabeller, så bliver det muligvis aldrig helt godt efter jeres mening. Og
så burde jeg måske holde mig fra at lave ting til nettet.
Men jeg går ud fra at I alle kan læse hvad der står på siden? Og at den
virker (om end på sin egen måde)
Jeg skal nok vende tilbage med slutresultatet (hvis jeg tør uden at
blive lynchet).

Mvh
Steen F.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-04-11 03:00

On 05-04-2011 22:25, Steen F. wrote:

> Det er ikke min egen side. Jeg blev lokket af den lokale pizza-pusher
> til at lægge papir-menukortet online, mod at få nogle pizzaer

> Mvh
> Steen F.

Nu ved jeg jo ikke hvad din profession er (sandsynligvis ikke
webdesigner), men ville du hvis du f.eks. var tømrer, synes det var i
orden at postbudet lagde nyt tag på din nabos hus, for 15 kr. i timen?

Jeg er heller ikke webdesigner af profession, har det blot som hobby.
Men hvis nogen beder om min assistance, kommer de til at betale
markedsprisen.

At SKAT så ikke nødvendigvis bliver blandet ind, skyldes mit Nordjyske
ophav

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Steen F.

Dato : 06-04-11 18:48

Den 06-04-2011 04:00, Karl Erik Christensen skrev:
> Nu ved jeg jo ikke hvad din profession er (sandsynligvis ikke
> webdesigner), men ville du hvis du f.eks. var tømrer, synes det var i
> orden at postbudet lagde nyt tag på din nabos hus, for 15 kr. i timen?

Nej jeg er ikke webdesigner, men har dog for år tilbage lavet bl.a.
denne side: www.contador.dk

Men jeg synes dog at der er forskel på tagarbejde og webdesign. Alene
det sikkerhedsmæssige ville fraholde mig fra fysisk klamphuggeri.
Forhåbentligt er der ingen der kommer til skade ved at logge ind på
pizza-sitet

Mvh
Steen F.