Eksperiment med microwaved vand.
Fra : Sømand1

Dato : 03-04-11 21:46

An experiment conducted at home for a high school science fair five years ago has
verified the dangers of microwave ovens not only to humans, but even to plants
and other organic matter. The experiment showed that microwaved water given to a
plant causes the plant to wither and die within days; however, another identical
plant given water that was boiled on a conventional stove grew normally during
the same time period.

http://www.eutimes.net/2011/03/experiment-microwaved-water-kills-plants/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+TheEuropeanUnionTimes+%28The+European+Union+Times%29

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-04-11 22:40

"Sømand1" <somebody@yahoo.beer> skrev i meddelelsen
> [...]
> identical
> plant given water that was boiled on a conventional stove grew normally

Det er virkeligt grebet videnskabeligt an. Så må det altså hermed være
bevist én gang for alle. <ironi off>
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sømand1

Dato : 04-04-11 10:51

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> --
"An experiment conducted at home for a high school science fair five years

Her er flere sådanne eksperimenter.

http://www.execonn.com/sf/

På det praktiske plan, hvordan kan man forklare at planter dør efter kort tid når
de får microwaved vand mens alm kogt vand ikke gav nogle problemer?

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 04-04-11 12:08

"Sømand1" <somebody@yahoo.beer> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På det praktiske plan, hvordan kan man forklare at planter dør efter kort
> tid når de får microwaved vand mens alm kogt vand ikke gav nogle

Men der også lavet eksperimenter der viser at man koger vitaminer ud af
kartofler ved alm kogning medens microbølge ovnen bevarer vitaminer og
næring.
--
TROLL-O-METER

5* 6* *7
4* *8
3* *9
2* *10
1* | *stuporous
0* -*- *catatonic
* |\ *comatose
* \ *clinical death
* \ *biological death
* _\/ *demonic apparition
* * *damned for all eternity

Fra : J. Nielsen

Dato : 04-04-11 12:46

On Mon, 4 Apr 2011 11:51:13 +0200, Sømand1 <somebody@yahoo.beer> wrote:

>På det praktiske plan, hvordan kan man forklare at planter dør efter kort tid når
>de får microwaved vand mens alm kogt vand ikke gav nogle problemer?

Det gør de heller ikke.

http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

I disse internettider er der ingen undskyldning for at være så
hjerteskærende naiv. Du kunne selv have undersøgt sagen.

Her er et link du kan bruge næste gang du støder på en vand(re)historie:

http://www.chem1.com/CQ/
--

-JN-

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-04-11 13:58

On 04-04-2011 13:45, J. Nielsen wrote:

> [...]
> hjerteskærende naiv. Du kunne selv have undersøgt sagen.
>
> Her er et link du kan bruge næste gang du støder på en vand(re)historie:

For en gang skyld er der også tale om et eksperiment der nemt ville
kunne reproduceres af de fleste, så der er virkelig ingen undskyldning
for at falde i med begge ben.

Fra : Sømand1

Dato : 04-04-11 15:08

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> wrote in message

> For en gang skyld er der også tale om et eksperiment der nemt ville kunne
> reproduceres af de fleste, så der er virkelig ingen undskyldning for at falde i
> med begge ben.

God idé. Men åbenbart er jeg ikke een 'af de fleste'. Jeg har ingen
microbølgeovn. Den blev stjålet for ca 12 år tilbage.

Fra : Sømand1

Dato : 04-04-11 15:11

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message

> Det gør de heller ikke.
>
> http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

Der er flere problemer her. Blandt andet..:

1) Hvem udførte dette forsøg, og var der evt interesse i et bestemt udfald? Een
af
årsagene til jeg spør er...
2) ...Der er mange helt irrelevante påstande i teksten. Hvorfor det? Dette er
logiske spørgsmål og skal ingenlunde ignoreres.
3) Der står ikke hvor mange dage efter at planterne fik deres respektive vand at
de blev
fotograferet.
4) Der er kun eet foto af hver plante, hvorimod i det andet forsøg blev
fotograferet over mange dage.

Dette angivelige mere kontrollerede forsøg kan jeg ikke se skiller sig betydeligt
ud fra det første. På nogle områder var de bedre, på andre en hel del ringere, så
om det var reel videnskab kan man ikke vide på baggrund af denne forklaring.

Det eksperiment jeg henviste til skulle angiveligt på ingen måde forestille at
være udført
præcist videnskabeligt.
For den som ikke tager det så nøje at læse hvad der står skal jeg kort opsummere
at
1) forsøget (jeg henviste til) var foretaget 'derhjemme' (lissom det andet også
sandsynligvis var)
2) Af unge skoleelever, åbenbart som en hjemmeopgave.

> I disse internettider er der ingen undskyldning for at være så
> hjerteskærende naiv. Du kunne selv have undersøgt sagen.

Hjerteskærende naiv? Nu har jeg påstået hverken det ene eller det andet her. Jeg
har spurgt ind til dette, så hvorfor dette udfald står i det uvisse.