Forskellig skæmopløsning
Fra : Steen F.

Dato : 03-04-11 19:57

Jeg har en html-side med ét stort gif-billede som skal vises ordenligt i
både 1024x768 og 1366x768.
Indtil nu er det for småt i 1366x768, fordi tabellen er lavet så den kan
vises i 1024x768.

Hvordan kommer man normalt uden om sådan et problem?
Det drejer sig om denne side: www.steenmartin.dk/test/side2.html

Jeg kunne vælge at skrive al brødteksten som tekst.
Jeg kunne måske også vælge at lave 2 forskellige billeder som passede
bedre til hver sin skærmopløsning med et script som dette:

<script language="javascript">
//tmtC_resolutionRedirect
if (window.screen){
var w = screen.width;
tmt_url_640 = "AAA.htm";
tmt_url_800 = "AAA.htm";
tmt_url_1024 = "BBB.htm";
if(w<740){
self.location.replace(tmt_url_640);
}
if(w>=740 & w<835){
self.location.replace(tmt_url_800);
}
if(w>=835){
self.location.replace(tmt_url_1024);
}
}//tmtC_resolutionRedirectEnd
</script>

Altså lægge scriptet i en index-fil og redirecte folk hen til de sider
som passer med deres skærmopløsning.
HOV, jeg kan se at tallene i scriptet ikke helt passer. Jeg ligger med
influenza og orker ikke at rette dem lige nu. Men for princippets skyld
siger vi lige at det er rigtigt.

Vil det virke ok, eller er det noget rod at begive sig ud i den form for
narrestreger?

Andre bud?

Mvh
Steen F.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-04-11 22:07

Det kan ikke lade sig gøre da dimensionerne ikke er ens.
Iøvrigt er det ikke så ofte at folk browser i fullscreen (specielt ved
store opløsninger. Derudover har du ikke kontrol over hele browserens
vewport. Der er kanter og nogle har en sidebar af en slags.
Desuden er det at designe med tabeller noget man gjorde i forrige
århundrede.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-11 00:24

Steen F. skrev:

> Jeg kunne vælge at skrive al brødteksten som tekst.

Ja, gør det. Lav hele siden som normalt med tekst og
billeder, og brug gerne tabeller til de enkelte punkter på
menuen. Og kun dem. Det er helt i orden at bruge tabeller
til tabulære data, men ikke til layout.

Det vil sige: Lav en div-boks til afsnittet Pizza, hvor du
har billedet og overskriften efterfulgt af en tabel med
menupunkterne. Gentag med en ny div-boks til Børnepizza osv.
Jeg ville nok lave det hele i én lang spalte i stedet for at
have to ved siden af hinanden - en hjemmeside er ikke det
samme som et trykt menukort.

Ved at lave siden som en normal side, får du flere fordele:

Den tilpasser sig bedre til alle browserstørrelser.
Det er nemmere at lave ændringer i menuen.
Google kan indeksere siden, hvilket kan lede flere besøgende
ind på hjemmesiden.

Alene sidste punkt ville få mig til at vælge den løsning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Steen F.

Dato : 04-04-11 01:50

Den 04-04-2011 01:23, Kim Ludvigsen skrev:

> Ja, gør det. Lav hele siden som normalt med tekst og billeder, og brug
> gerne tabeller til de enkelte punkter på menuen. Og kun dem. Det er helt
> i orden at bruge tabeller til tabulære data, men ikke til layout.

Men opstår der ikke et nyt problem, nemlig at folk der kører med Stor
Skrift i deres browser vil få teksten på siden til at eksplodere og
blive alt alt for stor?

Mvh
Steen F.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-11 04:08

Steen F. skrev:

> Men opstår der ikke et nyt problem, nemlig at folk der kører
> med Stor Skrift i deres browser vil få teksten på siden til
> at eksplodere og blive alt alt for stor?

Ikke mere end det er tilfældet for alle andre hjemmesider.
Hvorfor skulle skriften på lige netop din side eksplodere?
Hvis nogle har valgt en stor størrelse, vil de have den på
alle sider, og det er måske med vilje, fx hvis de har
problemer med synet.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-11 10:02

Steen F. kom med denne ide:

> [...]
> i deres browser vil få teksten på siden til at eksplodere og blive alt alt

For det første, er der ikke stor chance for at skriften eksploderer.
For det andet, er det vel de mennesker der ikke kan læse småfnidderet,
der bruger større tekst - og det bør være dem selv der bestemmer.
Hvad får du ud af at forhindre dem i at læse teksten på din side? I
beste fald, at de ikke får det de tror de bestiller - i værste (for
dig) at de ikke bestiller noget.

HTML betyder Hyper Text Markup Language. Altså et sprog der tillader
markup af tekst, så man selv bestemmer hvordan det ser ud. Een af
mulighederne er at man kan indsætte billeder i teksten. Du bruger
derfor et billede af en tekst - og tilsidesætter dermed alle de
muligheder du (og browserne og brugerne selv) har for at manipulere
teksten, så den passer til brugernes behov. Jeg ved ikke hvordan jeg
skal sige at det er tumbet og fuldstændig misforstået, uden at fornærme
nogen.
Desuden vil sitet være væsentligt nemmere at vedligeholde, i en
tekst-version.

Tabeller er til tabulære data. Dele af din side, kan godt opfattes som
tabulære data. Men sådan som du bruger tabeller, er det til layout - og
det er forkert. Igen afskærer du dig selv fra nogle muligheder.

Vi har været inde på det før, her i grupperne: Man kan ikke bruge
skærmstørrelsen til noget, af flere årsager, som du allerede har fået
forklaret. Og de brugere der har js slået fra, bliver ladt håbløst i
stikken.
Så umiddlebart, er din tanke - at det er noget rod at begive sig ud i
den form for narrestreger - helt rigtig.

Moderne browsere er i stand til at håndtere rigtigt formatterede sites
- også baggrunde -, så de passer til brugerens præferencer. Du virker
meget opsat på at det ikke skal lykkes for dem, med dit site.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Steen F.

Dato : 04-04-11 12:02

Den 04-04-2011 11:02, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> Hvad får du ud af at forhindre dem i at læse teksten på din side? I
> beste fald, at de ikke får det de tror de bestiller - i værste (for dig)

Jeg ville egentlig bare gerne have at siden så ens ud i alle browsere.
Men det er åbenbart utopi.

> [...]
> tumbet og fuldstændig misforstået, uden at fornærme nogen.
> Desuden vil sitet være væsentligt nemmere at vedligeholde, i en

Teksten skal ikke rettes før end den trykte brochure også skal rettes.
Og så scanner man bare det nye menukort ind. Det er måske 1 gang hvert
halve år.

> Tabeller er til tabulære data. Dele af din side, kan godt opfattes som
> tabulære data. Men sådan som du bruger tabeller, er det til layout - og
> det er forkert. Igen afskærer du dig selv fra nogle muligheder.

Det er også meget fint at I fortæller hvordan tingene bør gøres osv.,
men det eneste der er behov for, er at folk kan se hvad der sælges. Og
siden skal - for mig - være hurtig at lave. Derfor fik jeg idéen til at
scanne selve menukortet ind. At sidde og skrive al teksten virkede bare
som overkill, og vil tage oceaner af tid når jeg ikke ved hvordan man
nemmest får de stiplede linier til at virke osv. Håber du forstår.

> [...]
> Så umiddlebart, er din tanke - at det er noget rod at begive sig ud i
> den form for narrestreger - helt rigtig.

Men hvordan vil du foreslå at teksten skal tilpasse sig forskellige
skærmstørrelser? Ved at sætte tabelbredde til 100%? Hvis en bruger kører
med 1600x1200 og tabellen er sat til 100%, så kommer siden nok til at se
lidt komisk ud.

Mvh
Steen F.

Fra : Leif Neland

Dato : 04-04-11 12:19

> Teksten skal ikke rettes før end den trykte brochure også skal rettes. Og
> så scanner man bare det nye menukort ind. Det er måske 1 gang hvert halve
> år.

Hvem laver det ny menukort? Det ville måske være lige så let at tage data
til det fra hjemmesiden?

> [...]
> overkill, og vil tage oceaner af tid når jeg ikke ved hvordan man nemmest
> får de stiplede linier til at virke osv. Håber du forstår.

Der er forskel på en folder og en webside, de behøver ikke se ens ud.
F.ex. virker det måske bedre med at give de ulige menulinier en anden
baggrundsfarve end de lige.

Og der er jo også flere muligheder i web; tænk på muligheden for at lave
bestilling på websiden og kunne udskrive og/eller maile den.
Ekstra toppings til/fra, så der ikke opstår uenighed, når pizzaen hentes
osv.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-11 12:35

Steen F. skrev:

> Jeg ville egentlig bare gerne have at siden så ens ud i alle
> browsere. Men det er åbenbart utopi.

Faktisk ser den netop ikke ens ud, når du bruger det
indscannede menukort, fordi teksten vil have forskellig
størrelse afhængig af brugerens skærmopløsning og størrelsen
på indholdsruden i browseren.

Med en HTML-udgave vil teksten være tilpasset ovenstående ud
fra brugerens ønsker.

> [...]
> 100%? Hvis en bruger kører med 1600x1200 og tabellen er sat
> til 100%, så kommer siden nok til at se lidt komisk ud.

Det har du ret i. I stedet kan du angive en fast -
læsevenlig - bredde på tabellen og så udfylde resten af
siden med appetitvækkende billeder af maden. Evt. serveret
som et baggrundsbillede, så brugeren ikke får vandret
rullebjælke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Leif Neland

Dato : 04-04-11 11:26

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det drejer sig om denne side: www.steenmartin.dk/test/side2.html
>
> Jeg kunne vælge at skrive al brødteksten som tekst.

Når du nu laver teksten om til en tabel, og gerne vil have prikker imellem
navn og pris, så se dette:
http://jsfiddle.net/tbbUD/2/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-11 11:55

Leif Neland skrev:

> Når du nu laver teksten om til en tabel, og gerne vil have prikker imellem
> navn og pris, så se dette:
> http://jsfiddle.net/tbbUD/2/

Det virker desværre ikke i IE7, som der stadig er mange, der
bruger. Et alternativ kunne være at bruge et
baggrundsbillede med prikker i de pågældende tabelceller.

Min foretrukne løsning er dog at bruge forskellige
baggrundsfarver på hver anden række. Det gør det også
nemmere at følge linjen, hvis der er langt fra teksten til
venstre til teksten til højre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-04-11 17:33

Den 04-04-2011 12:54, Kim Ludvigsen skrev:

> Det virker desværre ikke i IE7, som der stadig er mange, der
> bruger. Et alternativ kunne være at bruge et
> baggrundsbillede med prikker i de pågældende tabelceller.

En tredje løsning kunne være en tabelcelle imellem
med border-style:dotted;

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk