Andagt: I mit kød skal jeg se Gud
Fra : Ole Madsen

Dato : 02-04-11 11:30

C. H. Spurgeon's
Morgen og aften

Januar

01/10/PM

'I mit kød skal jeg se Gud.'-Job 19:26

Læg mærke til emnet af Jobs hengivne forventning "Jeg skal se Gud." Han
siger ikke, "Jeg skal se de hellige" - selvom det utvivlsomt er en utalt
lyksalighed - men, "jeg skal se Gud." Dette er summen og substansen af
himlen, dette er det glædelige håb for alle troende. Det er deres fryd at se
ham nu ved troens ordning.

De elsker at se ham i fællesskab og i bøn; men dem der er i himlen, skal
have en åben og et skyfri udsyn, og skal se "ham som han er," og skal blive
fuldkommen som ham. Ligesom Gud - hvad kan vi ønske for mere? Og et syn af
Gud - hvad kan vi ønske bedre? Nogle læser passagen, "Ja, jeg skal se Gud i
mit kød," og finder her en hentydning til Kristus, som "Ordet der blev kød,"
og den herlige betragtning af ham som skal blive det evige objekts beskuen;
ej heller skal vi nogensinde ønske nogen anden glæde end at se ham.

Tænk ikke at dette vil være en smal kreds for sindet at være i. Det er kun
en kilde til glæde, men kilden er uendelig. Alle hans egenskaber skal være
genstand for overvejelse, og som han er uendelig i hver en aspekt, så er der
ikke nogen frygt for at løbe tør. Hans gerninger, hans gaver, hans kærlighed
til os, og hans herlighed i alle hans hensigter, og i alle hans gerninger,
dette skal blive temaet som vil for evigt være nyt.

Patriarkerne så fremad til dette syn af Gud som personlig nydelse. "Hvem
mine øjne skal beskue, og ingen anden." Tag de realiserede syn af himlens
glæde; tænk at det vil blive for dig. "Dine øjne skal se kongen i hans
skønhed." Al jordisk lys fortoner sig og mørkner som vi ser på det, men her
er lys som aldrig kan blive mat, en herlighed som aldrig kan fortone - "Jeg
skal se Gud."