Impeller
Fra : Børge

Dato : 02-04-11 17:52

Hej Gruppe.
Vi havde en snak på havnen i dag, om hvorvidt man skal smøre fedtstof på
impeller og pumpehus ved skift af impeller. Man kunne jo forestille sig,
at ved brug af fedtstof, vil sandkorn og andet snavs vel i nogen grad
kunne sætte sig på impellerne og lave unødig slitage.
Mvh.
Børge L.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-04-11 13:22

Sandsynligheden for nævneværdig indtrængen af fremmedlegemer er lille..
Den væsentlige årsag til at man anvender lidt fedtstof er at man
forhindrer at impellerens gummilameller brænder varme indtil vandet
bliver suget frem til pumpen.
Desuden tætner fedstoffet så størst mulig sugeevne opnås.
Lidt konsistensfedt er sagen.
Undgå anvendelsen af Siliconefedt overhovedet. Silicone olie og fedt
smører dårligt (ca 1/3 del af normale smøremidler) Deres forurenende
egenskaber er ekstreme, og de bør undgås.

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 02-04-11 13:51

> [...]
> at ved brug af fedtstof, vil sandkorn og andet snavs vel i nogen grad
> kunne sætte sig på impellerne og lave unødig slitage.

Når man køber en ny impeller er der en lille pakke fedt med. Jeg går
udfra at dem der fremstiller impellere har tænkt den tanke, at der
skal lidt smøring til. Jeg har engang fået det råd fra en vvs-mand at
hælde lidt opvaskemiddel i fyrets vand for at smøre
cirkulationspumpen. Derfor plejer jeg gerne at smøre impelleren med
lidt opvaskemiddel når jeg har haft skilt den ad for kontrol. Det
giver så lidt sjove sæbebobler igennem udstødningen, men jeg har da en
fornemmelse af, at jeg har beskyttet min impeller.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde