Selvbetjent optag og isætning agf sejlbåde
Fra : oem

Dato : 02-04-11 05:22

Ja jeg ved godt det er et kontroversielt og farligt emne (sikkerhed
osv.). Men hvor ville det være dejligt hvis man selv kunne tage sin
båd op og sætte den i. Det kunne også spare lidt penge, både på
havnens personale og på gebyr til op/isætning.

Er der nogen der har kendskab til havne eller systemer hvor man med
selvbetjent udstyr kan gøre det. Jeg mener jeg læste om et sted hvor
ca 25 medlemmer var blevet uddannet til det og derfor kunne selv.

F.eks. en svingkran, kombineret med flytbart stativ. Mastekranerne er
vel selvbetjente, så lidt flere tons kan vel ikke gøre den store
forskel, hvis det ¨'farlige' areal afskærmes. Forsikringsmæssigt er
båden jo ens eget ansvar, mens udstyret jo så skal være forsikret
gennem havnen. Efter løft kan båd (og stativ) jo så fragtes til en
plads via flytbart stativ, som mange havne alligevel har anskaffet de
senere år. De kan vel efterhånden styres på samme måde som en 'mover'
til en campingvogn?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-04-11 07:34

I Kastrup har vi en kombikran mastedelen kan løfte op til 500 kg og
bådløftedelen 2,5 tons, der betjenes ag bådejerne se

http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0331%5E_IMG..JPG

Større både løftes med en mobilkran med uddannet personale

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-04-11 08:07

Vi har en svingkran i Korsør, der er fjernbetjent

http://www.korsoersejlklub.dk/Kapsejlads

Mvh
Leon

---

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 03-04-11 11:35

Til en kran der kan løfte og svinge kræves kranførercertifikat. Kan den kun
løfte kræves certifikat hvis den kan løfte mere end 5T.
Hans

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-04-11 19:06

Det er ikke rigtigt !!

§1, stk. 2 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 382

Kravet om krancertifikat gælder ikke:

1. kraner (hejsemidler), hvor belastningen fra byrden ikke giver kranen et
væltende moment, og hvor byrden ikke er over 5000 kg
2. konsolkraner med en maksimalt belastning på 5000 kg
3. lastbilmonterede kraner på ikke over 8 tonsmeter
4. kraner hvor fald eller svingning af byrden ikke kan forvolde personskade
5. kraner og lignende hejsemidler, der tilhører et skib og føres af dets
besætning
6. kraner der anvendes til serieløft i en afgrænset arbejdsproces og med en
maksimal løftehøjde på 1,5 m
Mvh
Leon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-04-11 20:56

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> besætning
> 6. kraner der anvendes til serieløft i en afgrænset arbejdsproces og med

Hmm.. det må man sige...

Og hvor ser man så lige fortolkningen på "væltende moment" mon det er
overbelastning
løfter man en byrde i en svingkran er der vel et "væltende moment"

Synes der er flere punkter der er lidt uklare at fortolke.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-04-11 14:34

Det er nødvendigt med et solidt fundament, der kan modstå de kræfter,
der forsøger at tippe kranen, og her skal der både tages hensyn til
lasten, egenvægten og vinden. Typisk regnes med forholdet 1,5 i
forhold til lasten.
Det er det der betegnes som det væltende moment.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 07-04-11 08:20

Jeg har i hvert fald foreløbigt nok fakta og oplysninger at gå videre
med, hvis jeg finder en passende lejlighed til det
Tak

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 08-04-11 13:17

oem <oem@live.dk> writes:
> [...]
> selvbetjent udstyr kan gøre det. Jeg mener jeg læste om et sted hvor
> ca 25 medlemmer var blevet uddannet til det og derfor kunne selv.

I Hadsund har vi et gammelt - men velfungerende - system med bedding som
betyder at bådejerne til hver en tid selv kan tage både op af vandet (og sætte
dem i igen). Man kan ane systemet på kortet her: http://goo.gl/maps/FK9h

På land står bådene på skinner på specielle bådvogne med tipvognshjul (små
jernbanehjul) og kan derfor skubbes med håndkraft eller med havnens lille
gummiged.

--
/\/\orten