Overlever min frostramte kirsebærlaurbær?
Fra : Jan .

Dato : 02-04-11 11:06

Sidste efterår plantede jeg nogle kirsebærlaurbær. Vinterens frost har
været hård ved dem.

Inden vinteren dækkede jeg "bunden" af planten til med flis og
grangrene, men bladene ser ikke godt ud. Som du kan se af billedet
herunder [se link] er næsten alle bladene blevet brune.

Overlever planten (planterne)?
Er der noget jeg bør gøre nu?
Skal bladene tages af, eller skal planten klippes ned?

http://peecee.dk/upload/view/299249

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-11 21:03

On Sat, 2 Apr 2011 10:06:18 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

>Sidste efterår plantede jeg nogle kirsebærlaurbær. Vinterens frost har
>været hård ved dem.

Igen i år, desværre

> [...]
>
>Overlever planten (planterne)?
>Er der noget jeg bør gøre nu?
>Skal bladene tages af, eller skal planten klippes ned?

Ud fra billedet, ser det ud til at planterne nok skal overleve.
Kirsebærlaurbær skyder normalt rigtig godt også fra ældre grene.
De øverste halvbløde skud på dine, er formentlig døde, men om det er de
øverste 10 cm eller de øverste 30 eller mere, kan jeg ikke se på
billedet.

Du kan klippe dem lidt ned, tage de øveste 30 cm af planterne f.eks.
Give dem en smule gødning, og sørge for de ikke mangler vand her i løbet
af foråret, så tror jeg de kommer igen rimelig godt.

Du kan også lade dem stå i nogle uger endnu, så kan du se hvor meget af
spidserne der er dødt, og så nøjes med at fjerne det døde.
Om du fjerner bladene, det har ikke særlig meget at sige for plantens
skyld.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan .

Dato : 03-04-11 01:40

On 2 Apr., 22:03, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> Ud fra billedet, ser det ud til at planterne nok skal overleve.

Hej Mads, takker for din respons! vh Jan

Fra : Thomas

Dato : 03-04-11 11:22

On 2 Apr., 19:06, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Overlever planten (planterne)?
> Er der noget jeg bør gøre nu?
> Skal bladene tages af, eller skal planten klippes ned?

Jeg har haven fuld af dem i alle størrelser og aldre. Med de små nyere
planter er det min erfaring at man bare skal lade den være i fred og
lade være med at pille eller klippe noget af den. Det eneste den har
brug for er varme, læ og væde så skal den nok komme sig (noget gødning
gør også gavn)

Fra : Jan .

Dato : 04-04-11 00:44

--
------

Et tillægsspørgsmål:

I bagklogskabens klare lys .... var der så noget jeg burde eller
_kunne_ ha gjort for at undgå frostskaderne?

Overdækket hver enkelt plante til med en stor affaldssæk, tæppe eller
lignende?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-11 20:25

On Sun, 3 Apr 2011 23:44:27 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

> [...]
>_kunne_ ha gjort for at undgå frostskaderne?
>
>Overdækket hver enkelt plante til med en stor affaldssæk, tæppe eller

Som Thomas siger, læ. Du kunne have dækket dem med nogle grangrene. Jeg
tror ikke det vil være godt at pakke dem helt og totalt ind i f.eks
tæpper. Pakke dem let ind i tynde halmmåtter var måske også en mulighed.

Men lidt af problemet med dine er også at de er plantet i efteråret. De
har så ikke nået at få en særlig stor rodvækst, og med en vinter som
denne, hvor der er hård frost, der tørrer det ret meget på de store
blade som planterne har. Men med frossen jord og en ret begrænset rod,
kan de ikke få nyt vand op til bladene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 04-04-11 02:28

On 4 Apr., 08:44, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:
> [...]
> _kunne_ ha gjort for at undgå frostskaderne?
>
> Overdækket hver enkelt plante til med en stor affaldssæk, tæppe eller

Som jeg ser det står de meget alene. Det jeg ville have gjort var at
etablere læ omkring dem. Jeg kan se på mine egne at det er dem der er
mest udsat for vind der er hårdest ramt og dem der er mere eller
mindre i total læ de er ikke mærket overhovedet.