Påskeliljer
Fra : Aksel

Dato : 02-04-11 12:32

Vi har i mange år glædet ved det optimistiske, forårsbebudende syn af
påskeliljer, som er "livet op" efter import som "sovende" fra England. De
første år skulle man lede efter dem, men efterhånden ligger de i et hvert
supermarked til ca 5 kr. pr bundt med 10 stk.
Jeg kunne godt lide at få at vide, hvorledes de produceres, og hvordan
økonomien hænger sammen.
Det meget store udbud, der efterhånden er her i landet, må kræve fantastisk
store produktionsenheder, og hvordan er det muligt at sælge dem til den
meget lave pris?
Husk importøren, grossisten, forretningen og tilsidst momsen vil allesammen
gerne have deres del af de 5 kr.
Hvor meget bliver der tilbage til producenten?
Mvh
Aksel

Fra : ABJ

Dato : 02-04-11 18:00

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> allesammen gerne have deres del af de 5 kr.
> Hvor meget bliver der tilbage til producenten?

Det er et "affaldsprodukt fra løgproduktion, man skal fjerne blomsterne for
at gøre løget større, og så kan man ligeså godt få lidt for dem i stedet for
at kompostere.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-11 20:59

On Sat, 2 Apr 2011 19:00:29 +0200, "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de>
wrote:

>Det er et "affaldsprodukt fra løgproduktion, man skal fjerne blomsterne for
>at gøre løget større, og så kan man ligeså godt få lidt for dem i stedet for
>at kompostere.

Men selv om det passer, så kan der næppe hænge ret godt sammen for
producenten. Det kræver jo stadig mere arbejde at plukke, bundte, pakke
og sende blomsterne, end det gør at bare plukke dem af og smide væk.

Men, jeg tror heller ikke supermarkedet tjener penge på at sælge sådan
et bundt til en femmer.

Men det er jo det samme med mælk - en liter mælk fåes til under 5 kr,
her skal både supermarked, Arla og bonden tjene på det. Mælken køres fra
bonden til mejeri, og igen fra mejeri til supermarked. Kartonen koster
også penge. Jeg forstår ikke at nogen gider lave mælk, men min nabo som
er mælkebonde klager nu ikke specielt meget. Men han virker da en smule
tynd .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/