Tilslutning af induktionskomfur?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-11 19:09

Hvis jeg kigger på databladet for et Siemens induktionskomfur

http://www.el24.dk/images/HC748230S%20Siemens%20komfur.pdf

(eller et Wasco fra HN for den sags skyld) synes jeg at de kræver
utrolige mængder af strøm, nemlig over 10'000W.

Mit gamle komfur kan nøjes med 2 faser.

Hvad gør man: skal man ha elektrikeren til at kable huset om eller har
jeg ikke fattet noget? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-04-11 19:27

Den 01-04-2011 20:08, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Mit gamle komfur kan nøjes med 2 faser.
>
> Hvad gør man: skal man ha elektrikeren til at kable huset om eller har

Den kræver alle 3 faser.
Normalt er en komfur installation med 3 faser der
er forsikret med 16 Amp.
Hvis du så regner det hele ud så kommer det til:
240 X 16 X 3 = 11520 Watt

Så hvis du har en ganske almindelig standard installation
så skal komfuret nok komme til at virke upåklageligt.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-11 22:07

Andersen [3650] forklarede den 01-04-2011:
> hvis du har en ganske almindelig standard installation
> så skal komfuret nok komme til at virke upåklageligt.

Bruger den ene fase til opvaskemaskinen; har 3 faser og én 230V-kreds i
køkkenet; ved ikke hvor meget sådan en opvaskemaskine snupper, men den
skal slås med både microbølgeovn, expresskoger, røremaskine m.m.

Har kun 10A i huset men dét er det mindste problem...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-04-11 20:51

"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen

[...]
-------------
Komfuret har et klembrædt, hvor der er en lille tegning, som viser
tilslutningsmulighederne - og på nogle modeller er tilslutning til 2 faser
en mulighed. De kraftige induktionskomfurer har en indbygget regulering, som
sikrer, at du ikke kan overbelaste dine faser. Du ka so to say ikke åbne for
alle 4 plader fuldt blus på een gang f.eks.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-11 22:10

Følgende er skrevet af Mogens (K):
> Komfuret har et klembrædt, hvor der er en lille tegning, som viser
> tilslutningsmulighederne - og på nogle modeller er tilslutning til 2 faser en
> mulighed.

Ville være rart.

> De kraftige induktionskomfurer har en indbygget regulering, som
> sikrer, at du ikke kan overbelaste dine faser. Du ka so to say ikke åbne for
> alle 4 plader fuldt blus på een gang f.eks.

Ok :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Elmand

Dato : 01-04-11 21:00

> [...]
>
> Mit gamle komfur kan nøjes med 2 faser.
>
> Hvad gør man: skal man ha elektrikeren til at kable huset om eller har jeg

Det korte svar på dit spørgsmål hedder " samtidighedsfaktor" Du bruger ikke
alle 4 plader på een gang og på fuld piv.- og i givet fald ikke ret
længe.Det er jo ikke sådan, at sikringen smelter fordi du kommer over i kort
tid. Se på installationsvejledningen om komfuret kan køre på 2 faser- som
jeg forstår du har.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-11 22:09

Elmand frembragte:
> Se på installationsvejledningen om komfuret kan køre på 2 faser- som jeg
> forstår du har.

Ku være lækkert; ville slippe for en masse bøvl.

Kan du med et skud fra hoften sige om 16A er et must?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-11 22:46

Hans Paulin (6310) skrev den 01-04-2011:
> Elmand frembragte:
>
> Ku være lækkert; ville slippe for en masse bøvl.
>
> Kan du med et skud fra hoften sige om 16A er et must?

Ang. faser:

Kan se Wupti sælger et Bosch HCE728120U hvorom der står:

"Eltilslutning (Volt/faser):   230-2/3 faser
Tilslutningseffekt (kW):   10,5"

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-04-11 06:25

Den 01-04-2011 23:46, Hans Paulin (6310) skrev:

> Ang. faser:
>
> Kan se Wupti sælger et Bosch HCE728120U hvorom der står:
>
> "Eltilslutning (Volt/faser): 230-2/3 faser
> Tilslutningseffekt (kW): 10,5"

Så har du jo svaret der mht. hvor mange faser.
Nemlig 2 eller 3. Så du burde kunne komme vidre
med dine kun 2 faser, men du skal nok lige sikre
dig at du har 2,5q ud til udtaget, og så skal du
have 16 Amp i. Det at du skriver du kun har 10 Amp
i huset kan godt tyde på du kun har 1,5q kabel
ud til køkkenet. Hvis du ikke kan komme til at
se på kablet hvilken slags det er så kan du f.eks.
sammenligne ledningstykkelsen med de ledninger
der går til kontakterne i stuen.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-04-11 07:21

"Andersen [3650]" skrev i meddelelsen

> du skal nok lige sikre dig at du har 2,5q ud til udtaget, og så skal du
> have 16 Amp i
---------------------
Bundpropperne skulle gerne sikre, at Hans P ikke monterer større sikringer,
end kablet kan bære. Men gennem tiden har man sgu set mange krumspring af
gør-det-selv-folket :)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-04-11 08:25

Mogens (K) kom med følgende:
> Bundpropperne skulle gerne sikre, at Hans P ikke monterer større sikringer,
> end kablet kan bære. Men gennem tiden har man sgu set mange krumspring af
> gør-det-selv-folket :)

Har ingen intentioner om at svide noget af :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-04-11 08:24

Andersen [3650] har bragt dette til os:
> Hvis du ikke kan komme til at
> se på kablet hvilken slags det er så kan du f.eks.
> sammenligne ledningstykkelsen med de ledninger
> der går til kontakterne i stuen.

Oki; frem med skydelæren.

Men 16 Ampere er et must?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-04-11 14:02

Den 02-04-2011 09:23, Hans Paulin (6310) skrev:
> Men 16 Ampere er et must?

Det vil jeg formode, men et kig i teknisk info
vil helt klart afsløre hvad der kræves.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-04-11 14:03

Andersen [3650] formulerede lørdag:
> Det vil jeg formode, men et kig i teknisk info
> vil helt klart afsløre hvad der kræves.

Ok tak :)

Hans
www.zofiaoghans.dk