Vinstok
Fra : Aksel

Dato : 31-03-11 21:58

Vores nu 16 år gamle Himrod, som er plantet udenfor, men stikker ind i
udestuen, har i årevis båret en masse 150 - 200 pragtfulde klaser. Sidste
år gav den imidlertid kun 6 klaser - og i år kun 2 !!!
Er der nogen, der kan give oplysninger om, hvad årsagen eventuelt kan være?
Beskåret i december på samme måde som hidtil. Der har for nogle år siden
været angreb af spindemider, som blev bekæmpet med kemikalier og rovmider,
og der har ikke været nogen siden. Stammen er ca 12-14 cm i diameter og
måske noget klemt i hullet, hvor den kommer ind. Bladene ser ret almindelige
ud.
Mvh
Aksel

Fra : Klaus

Dato : 02-04-11 19:16

Den 31-03-2011 22:58, Aksel skrev:
> [...]
> måske noget klemt i hullet, hvor den kommer ind. Bladene ser ret almindelige

Det lyder meget mærkeligt, umiddelbart kan det lyde som om hullet, hvor
du leder stammen ind, er for lille, sådan som du selv antyder. For du
husker selvfølgelig at beskærre vinstokken, så der er ca 5 til 7 blade
pr. klase, Himrod er jo en kraftogvoxende vinstok.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Aksel

Dato : 02-06-11 12:45

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfølgelig at beskærre vinstokken, så der er ca 5 til 7 blade pr. klase,

Hvis nogen er interesseret i mit problem, kan jeg meddele, at årsagen er
fundet.
Efter, at jeg fik skåret lidt fri omkring vinstokkens indføring, er den
næsten livet op!
Det mest mærkelige er, at der nu er kommet ret mange, foreløbigt uudviklede
klaser, og så må vi se, om de udvikles yderligere. Besynderligt, at de først
kommer nu. Jeg have forventet at se dem også i den tidligere "halvkvalte"
tilstand, men bare visnende. Men de er først kommet nu, efter at vinstokkens
"halsbånd" er blevet løsnet lidt.
Der er ikke mulighed for yderligere udvidelser, så planten skal nok fjernes
til efteråret.
Mvh
Aksel