Kondenserende oliefyr - erfaringer
Fra : Annette

Dato : 31-03-11 20:11

Jeg har fået nyt oliefyr - kondenserende.
Jeg plejer at skrue ned for varmen om aftenen (ca. 2.5-3 grader), og skruger
så op for varmen til 20 grader når jeg kommer hjem fra arbejde næste dag.
Før tog det ca. en time at få varme på.
Nu tager det 3-4 timer, hvis jeg skruer radiatorerne op på det "tal" jeg
plejer.

Kan det være rigtigt?

Jeg har prøvet alle indstillinger på pumpen ude på fyret. Det gør ikke den
store forskel.

Skal jeg til at skrue op på det dobbelte (så virker det som før) for at få
varme på rimelig hurtigt?
Eller er det billigere nu at lade varmen stå tændt på det samme hele døgnet?

Hjælp

Annette

Fra : Elmand

Dato : 31-03-11 21:37

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varme på rimelig hurtigt?
> Eller er det billigere nu at lade varmen stå tændt på det samme hele

Tillykke med det nye fyr. Jeg tror det handler om fremløbstemperaturer. Du
kører
simpelhen laverer temperaturer frem til dine radiatorer end før. Havde det
været
samme temperatur ville der ingen forskel være.
Jeg bruger ikke selv termostatventiler men regulerer fremløbstemperaturen
fra
fyret med en vejrregulator. Det gælder om hele tiden at kører med så lavt
frem-
løb som muligt fra shunten. Lige nu, hvor udetemperaturen er 7 grader er min
fremløbstemperatur 38 grader.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Christen Fihl

Dato : 31-03-11 21:58

> [...]
> næste dag. Før tog det ca. en time at få varme på.
> Nu tager det 3-4 timer, hvis jeg skruer radiatorerne op på det "tal"

Er der også kommet nyt regulering på?
Fx. en regulering i et rum (køkken/all-rum). Hvis en sådan synes der er
varmt nok i rummet, så kommer der ikke mere vand rundt, altså ikke noget
til de andre rum.

Fra : Annette

Dato : 02-04-11 18:15

"Christen Fihl" skrev i meddelelsen

Er der også kommet nyt regulering på?
Fx. en regulering i et rum (køkken/all-rum). Hvis en sådan synes der er
varmt nok i rummet, så kommer der ikke mere vand rundt, altså ikke noget
til de andre rum.

Nej, det er der ikke
Annette

Fra : Annette

Dato : 02-04-11 18:19

> [...]

Fx. en regulering i et rum (køkken/all-rum). Hvis en sådan synes der er
varmt nok i rummet, så kommer der ikke mere vand rundt, altså ikke noget

Hov, dig der skrev om fremløbstemperaturen....du forsvandt lige, så jeg
svarer her.
Ja, det fine nye fyr har jo display hvad mere kan man ønske sig . Men
det er en større videnskab at finde ud af synes jeg
Temperaturen er sat til 21.5 grader (hvad det så betyder, jo det betød vist,
at når den indedørstemperatur når dette så slår fyret fra) og lige nu står
radiatortemperaturen på 35.
Kan du bruge det til noget.

Annette