Forslag til begynder båd
Fra : oleven

Dato : 31-03-11 08:58

Hej Gruppe.

Min kæreste og jeg går i overvejelser omkring køb af en sejlbåd for at
få afprøvet om det er noget for os. Jeg har duelighedstegn (uge
kursus) og vi har haft lejet en båd i en uge, dog var vi uheldige med
vejret så det meste af tiden lå vi i havn!

Budgettet er ikke ubegrænset og da vi ikke ved om det er noget vi vil
få brugt så regner vi ikke med at båden må koste meget mere end 100K

Vi vil også gerne have en let omsættelig båd, hvis det nu slet ikke er
noget vi gider eller hvis vi skulle blive så bidt af det at vi gerne
hurtigt vil have noget nyere/større.

Vi har været ude og kigge lidt ved et par forhandlere, men de har ikke
meget i den pris klasse. Ved søgning og læsning i diverse diskussions
fora, er jeg blevet ret tændt på en Maxi 77, vi har dog endnu ikke
være ombord på en. Er der andre alternativer i den prisklasse vi skal
kigge på?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om indenbords motor er en god ide i
sådan en båd. Det er selvfølgelig nemt og bekvemt, men syntes jeg har
læst lidt for meget om dyre motor reparationer og mangel på
reservedele.

Nogen der kan sige noget omkring ståhøjden/køjelængder i en 77'er? Jeg
er 195cm høj, og vi var nede i en Maxi Magic som havde en højde jeg
umiddelbart tror jeg hurtigt ville blive træt af. Må jeg leve med det
i prisklassen/størrelsen og så måske gå efter at finde en med et
cockpit telt i stedet?

Nogle forslag til både eller input til ovenstånde spørgsmål?

Noget som begyndere altid glemmer at tænke på?

/Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 17:20

oleven <ole.davidsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
3525b26f-dd13-4726-bd61-80e194b270db@j17g2000vbr.googlegroups.com:

> [...]
> meget i den pris klasse. Ved søgning og læsning i diverse diskussions
> fora, er jeg blevet ret tændt på en Maxi 77, vi har dog endnu ikke

Maxi 77 er en rigtig fin begynderbåd. Underrigget masthead og ganske
tilgivende. Og fint indenfor jeres budget.

> Er der andre alternativer i den prisklasse vi skal
> kigge på?

Massevis. Hvis det skal være lidt mere sportsligt, kan I jo kigge på en
H-båd.

> [...]
> sådan en båd. Det er selvfølgelig nemt og bekvemt, men syntes jeg har
> læst lidt for meget om dyre motor reparationer og mangel på

Vrøvl. I vil ikke fortryde en indenbordsmotor. Det andet er sgu' alt for
bøvlet.

> [...]
> umiddelbart tror jeg hurtigt ville blive træt af. Må jeg leve med det
> i prisklassen/størrelsen og så måske gå efter at finde en med et

Well. Jeg er 193cm, og købte en Maxi 77 som min første båd. Den røg til
fordel for en Maxi 800 efter få måneder pga. den lave ståhøjde. Jeg slog mig
simpelthen hele tiden. Jeg slog mig forresten også hele tiden i min 800, så
nu er den udskiftet til en 108. Ahhh. Endelig plads - også i højden. Men
måske, du ikke er så klodset som mig?

> Noget som begyndere altid glemmer at tænke på?

Sikkert. Det ville være underligt andet

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan

Dato : 31-03-11 12:06

Har selv for nylig været igennem det samme, med køb af min første båd
på et begrænset budget.

Jeg er selv 193 cm --- det bliver tæt på umuligt med ståhøjden med et
budget på 100k.
Men måske kan du finde et 'skiv' med cockpittelt hvor du kan stå
oprejst i teltet.

Maxi 77 er mig bekendt en glimrende begynder sejlbåd - en glimrende
båd i det hele taget.

Overvej også en Spækhugger eller en H-båd hvis i vil sejle sjovt og
hurtigt.

En Maxi 84 er noget over dit budget - men denne her var med inde i
mine overvejelser pga den fine nyere motor:
http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=1042026
http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_84_27923583.htm?ca=15&w=3
Den er i Göteborg og kan vel sejles til DK på omkring 6 timer vil jeg
tro.
På billederne ser den fin ud synes jeg. Som du selv er inde på er
motoren det der koster at få lavet/udskiftet. (udover sejl og osmose i
bunden)

Glem alt om udenbors motor - det bliver du træt af.

Jeg købte selv en Emka 29 - en tysk sejlbåd fra 1982. Der får man
efter min mening en hel masse båd for pengende - fordi ingen har hørt
om denne bådtype. Det er så muligt at den ikke er til at komme af med
igen - men hvis bare prisen er god nok skal det nok hjælpe på det.

Se om du ike kan alliere dig med en bådhaj til at besigtige båden før
du køber noget - eller betal dig fra dette hos en proff.
Held og lykke med det.

Vh
Jan Balslev

Fra : Smith

Dato : 31-03-11 14:05

On 31 Mar., 16:58, oleven <ole.david...@gmail.com> wrote:
> Budgettet er ikke ubegrænset og da vi ikke ved om det er noget vi vil
> få brugt så regner vi ikke med at båden må koste meget mere end 100K

Til den pris kan man f.eks. finde en Granada 27, en Bianca 27 eller en
Jeanneau Poker 27. De er noget større end en Maxi 77 (som ellers har
et genialt cockpit) og det vil I blive glade for. Men Maxi 77 er også
en fin båd.

> Vi vil også gerne have en let omsættelig båd, hvis det nu slet ikke er
> noget vi gider eller hvis vi skulle blive så bidt af det at vi gerne
> hurtigt vil have noget nyere/større.

Det er svært at sige noget om, men man kan spørge nogle forhandlere,
hvad der er omsætning i.

> Jeg kan ikke rigtig finde ud af om indenbords motor er en god ide i
> sådan en båd.

Indenbords motor er genialt! Det er faktisk så genialt at det vil jeg
gerne lige gentage: Indenbords motor en genialt! Det er uhyre bekvemt
at man bare skal trykke på knappen for at starte motoren. Det er rart
at den kører på diesel, så man undgår letantændelig benzin i båden.
Det er meget bekvemt at man kan lade batteriet mens man sejler for
motor. Der er sikkert mange meninger om det, men min er at indenbords
motor er fantastisk.

> [...]
> umiddelbart tror jeg hurtigt ville blive træt af. Må jeg leve med det
> i prisklassen/størrelsen og så måske gå efter at finde en med et

Den er for lav i alle både i den nævnte prisklasse, men er båden bred
gør det noget positivt for indtrykket når man sidder ned, og ellers
kan man få et cockpittelt med tilstrækkelig højde. Man opholder sig
hovedparten af tiden i cockpittet, så det er bådens vigtigste rum. Et
cockpittelt er et stort plus hvis I kan finde en båd med det.

> Noget som begyndere altid glemmer at tænke på?

Ja - havneplads og forsikring. Havneplads koster let 30.000,- eller
mere i depositum/anskaffelse og det kan være ret svært at finde en
ledig plads hvor man bor. Jo større båd, jo sværere.

God fornøjelse. Vælger I en Maxi 77 får I i hvert fald en båd der er
let at håndtere, og en båd som mange har erfaringer med. Der er også
en virkelig god maxi-klub at melde sig ind i.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-04-11 02:48

Ud over udseende og vedligeholdelsesstand, så se dig om efter båden,
hvor du får flest kg pr. krone. Det er en god rettesnor.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 01-04-11 11:33

Der er masser af gode "begynderbåde" - faktisk er der forbavsende få, som
jeg ikke ville anbefale.

Hvis du har mod på en gang knofedt, så ved jeg hvor der står en Senorita
Helmsman - læs mere her http://www.elisanet.fi/jussi.h/senorita_e.htm - som
du kan få for en rigtig god pris (under dit budget).

Båden har stået på land i 2 sæsoner, og er ikke blevet vasket/poleret i den
tid - men det er et godt køb til prisen. Og så sejler den forrygende godt.

Mvh
Henrik

Fra : Jakob_K

Dato : 01-04-11 05:39

Hvad med en Albin Vega?
Sådan én har min bådnabo og den er sgu fin!
I Sverige er de frygteligt billige, så man kan få en med nyere eller
renoveret motor og en masse udstyr, for ret få penge.
Måske ikke det mest moderne design, men er rimelig solid. Den første
norske "Berserk" båd (søg evt på nettet), der var verden rundt i nord
og syd var en Vega.

Fra : HKN

Dato : 01-04-11 12:48

[...]

Helt enig - og så er den endda langkølet!

-Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-04-11 15:03

HKN <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d95bb7b$0$23760$14726298@news.sunsite.dk:

> Helt enig - og så er den endda langkølet!

Og vel derved ikke specielt velegnet som begynderbåd?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HKN

Dato : 02-04-11 16:22

> Helt enig - og så er den endda langkølet!

Og vel derved ikke specielt velegnet som begynderbåd?

Fordi den så ligger alt for stabilt, eller?

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-11 09:46

HKN <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d973f16$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> Og vel derved ikke specielt velegnet som begynderbåd?
>
> Fordi den så ligger alt for stabilt, eller?

Næh, men noget svær at bakse med, når det går langsomt og for motor.

Ikke et ondt ord om langkølede både. De sejler MEGET bedre end både med
finnekøl, men jeg ville aldrig anbefale en langkølet båd til en begynder.
Fordelen med de ekstra to-tre grader, man kan skære op på kryds, mistes
hurtigt, når man banker ind i noget første gang, man forsøger at lave en
havnemanøvre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-04-11 10:20

Jens Bruun wrote:
> [...]
> begynder. Fordelen med de ekstra to-tre grader, man kan skære op på
> kryds, mistes hurtigt, når man banker ind i noget første gang, man

Du har fuldstændigt ret.
Og dog - min første sejlbåd var en Amigo 23. Jeg kunne vende den på en
tallerken, men det var fordi den var forsynet med en påhængsmotor, som jeg
drejede sammen med roret.
Da jeg senere fik installeret en indenbords motor fik jeg af og til
problemer under havnemanøvrer i kraftig blæst.

Mvh
Torben

Fra : HKN

Dato : 03-04-11 10:56

Sjovt - jeg husker faktisk ikke at jeg nogensinde har oplevet situationer i
havne, som var forårsaget af langkølede både med manøvrebesværligheder.

Da jeg i sin tid lærte at sejle, begyndte finnekølen for alvor at trænge sig
på (eller rettere, dengang var det det som trak folk til på
bådudstillingen), og langt de fleste populære både dengang var langkølede
både; Bianca 27, Vindø, Bandholm 26, LA Krydser osv.

Så mon ikke i overdriver en smule? Eller er det fordi i tilhører dem som
kommer flyvende ind igennem havneløbet med 6 knob og så regner med at både
motor og gearkabel aldrig nogensinde fejler?
Jeg synes det er en anelse provokerende og dumsmart at påstå at man "banker"
ind i noget første gang man forsøger at lave en havnemanøvre i en langkølet
båd....

Er det ikke uden for havnen at man har mest (sejler)glæde af sin båd? Ender
vi derhenne at vi også skal sortere alle både uden bov-propel fra når vi
skal rådgive en nybegynder, for ellers går det HELT galt med
havnemanøvrerne?

-Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-04-11 21:27

HKN wrote:
> Sjovt - jeg husker faktisk ikke at jeg nogensinde har oplevet
> situationer i havne, som var forårsaget af langkølede både med
> manøvrebesværligheder.
Klip

> -Henrik

Jow da - uden for havnen sejler vi, men at tolke informationerne her i
tråden, at det går helt galt er da vist en OVERfortolkning.
Spørgeren - vores gode kommende sejlerven - er sikkert i stand til at til-
eller fravælge, hvad han kan bruge i forhold til anskaffelse af en båd ud
fra de informationer, der fremkommer her i gruppen?

Jeg ønsker ham held og lykke.
Der findes så mange forskellige både, der ikke kan sammenlignes direkte, men
der findes også mange både, der ligner hinanden til hudløshed i forhold til
konstruktion.

Spørgsmålet kunne så være, om der er ståhøjde i båden?
For mit vedkommende betød manglende ståhøjde, at jeg senere anskaffede mig
en større båd.
Et eller andet sted havde det været meget fint, hvis jeg havde haft den
fornødne viden om, hvad jeg selv ville, og at jeg dermed havde undgået at
skulle ud i en lidt større investering for at opfylde mit og familiens
behov - dette incl. en udgift i form af tab ved salg til fordel for den
nuværende båd - en problematik, der ikke er blevet mindre i forhold til det
nuværende køber/sælgers marked.

Slutteligt - min nuværende båd er ikke langkølet, men alligevel kan jeg da
godt opleve nogle udfordringer i forhold til havnemanøvrer, når vinden er
kraftig/stærk, så om man er langkølet eller har en finnekøl, er det i min
verden næsten lige meget, for man lære at gebærde sig, gør man (erfaring og
duelighed)

Af og til - måske endda mange gange har jeg været misundelig på andre både,
der er forsynet med en bovpropel - eftertænksomt har jeg så fravalgt ud fra,
at udgiften ikke står mål med fordelen.

Torben

Fra : Stift5000

Dato : 01-04-11 06:09

On 1 Apr., 13:48, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> og syd var en Vega.
>
> Helt enig - og så er den endda langkølet!

Jeg kan klart anbefale en Vega. Med huske at kigge på de svage punkter
(Mastestøtte og motor). Eneste "fejl" som begynder båd er den
manglende evne til at styre når man bakker.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-04-11 08:09

Citat fra Bådnyt:

En bil køres til en skrothandler; men hvad gør man med en båd.

Kølen i bly eller jern skal man nok komme af med, det samme gælder
motoren og masten; men hvad gør en vega-ejer med selve skroget? Skal
han skære båden op i en meters længde og aflevere den på lossepladsen?

For sagen er, at det fremover kan blive svært at komme af med sin 50
år gamle glasfiberbåd.

Citat slut.

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 01-04-11 10:13

Unægteligt et sidespring i forhold til emnet.
Man gør vel det samme med en Vega som med en B31: Laver f.eks.
granulat til brug i byggematerialer, vejfyld o.l.
M.v.h.
Finn B.A.

Fra : oleven

Dato : 02-04-11 03:10

> [...]
> cockpit telt i stedet?
>
> Nogle forslag til både eller input til ovenstånde spørgsmål?
>
> Noget som begyndere altid glemmer at tænke på?

Tak for masser af godt input.

Vi må ud og kigge på lidt forskellige både i prisklassen og se hvad
der passer os.

Jeg vender nok tilbage med en masse spørgsmål når vi har fundet et par
konkrete både..

/Ole

Fra : Allan

Dato : 02-04-11 11:28

Jeg har en Drabant 24, som jeg er MEGET tilfreds med.

> Budgettet er ikke ubegrænset og da vi ikke ved om det er noget vi vil
> få brugt så regner vi ikke med at båden må koste meget mere end 100K

Drabant 24 kan fås til omkring 50K

> [...]
> sådan en båd. Det er selvfølgelig nemt og bekvemt, men syntes jeg har
> læst lidt for meget om dyre motor reparationer og mangel på

Drabant 24 har udenbordsmotor, men da den har finnekøl, er den nem at
manøvrere i havn uden motor. Jeg har kun brug for motor til/fra
mastekran, når masten skal af og på.

Ingen tvivl om, at det er bekvemmeligt med en indenbordsmotor, men jeg
vil nok hellere bruge pengene på mere sejlbåd end på indenbordsmotor.

> [...]
> umiddelbart tror jeg hurtigt ville blive træt af. Må jeg leve med det
> i prisklassen/størrelsen og så måske gå efter at finde en med et

Jeg er selv 1,96 m høj.
Drabanten 24 har flushdæk, som giver meget plads om læ.
Længste køje er mere end 2 meter. Jeg kan sagtens ligge udstrakt.
Jeg er meget tilfreds med min båd.

Hilsen
Allan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-04-11 13:14

Nej det er ikke noget sidespring. Det viser blot en bladugivers noget
forkvaklede indstilling til de mange eksisterende både i de
skandinaviske havne.
Steen Wintlev har ikke udtalt sig til Bådnyt, det er Torsten
Rasmussens fejlagtige fortolkning, som han har lavet til et indlæg i
Bådnyt, på en helt forkert baggrund. Det er virkelig dårlig
journalistik, så han får ikke input i fremtiden fra DS.

Du bør være opmærksom på at specialklubberne under DS, altså klubber
dedikeret til en bådtype, konstant arbejder for at:

Styrke sammenholdet mellem typeejere.
Varetage bådtypens interesser.
Styrke interessen for kapsejlads, distance- og familiesejlads.
og arbejde for gruppeindkøb.
Virke som en specialklub under Dansk Sejlunion.
Virke for fremme af godt sømandskab.

Overstående resulterer ofte i øget interesse for bådtyperne og det
resulterer ofte i at bådene, om de er holdt i en god stand, som regel
vil holde prisen eller som et libhaverområde endda forøge priserne
klækkeligt.
Indgangsvinklen kommer som regel gennem specialklubbernes hjemmesider,
her er både Vegaklubben og B-31 klubben gode eksempler. Der er
konstant tilgang af nye medlemmer, trods det at bådene er af lidt
ændre dato. Interessen er stor og bådtypernes præstationer og langtids-
kvaliteter ligger til grund for interessen.
De skandinaviske bådtraditioner og bådtyper er værd at værne om. Det
er vores skandinaviske maritime rødder. Bådtyperne, uanset de enkelte
typers fortrin og bagdele, vil give os betydelig mere nærhed end
industrielt fremstillede masseprodukter fra det sydlige Europa.
Interessen for både her i Danmark er på vej frem igen. Antallet
besøgende på de to bådudstillinger er forøget med 22.000 i forhold til
de forrige to udstillinger.

Derfor forekommer det noget malplaceret at Bådnyt, af egen drift,
indrykker det citerede indlæg.
Derfor synes jeg at du burde rette dit indlæg mod Bådnyte påstande. Vi
er nok ikke uenige i at deres indlæg tjener andre ærinder end de gode
gennemtestede bådtyper.
Selvfølgeligt røres der ved en omstændighed ved bortskaffelse af både,
som ikke har sammenligning med skrotning af biler. Både er langtids-
investeringer, både med hensyn til holdbarhed, så vel materielt som
ejernes indstilling til tilværelsen. Livet er gennem hobbyen,
håndelaget o.s.v at have en "Lystbåd" med tryk på lyst, der fremtræder
velplejet og sødygtig. Der er fortsat en stor glædesforskel i at sidde
i en sådan, frem for at være ejer af et vrag, der mest er tjenligt til
det næste Sct. Hans bål.
Det er helt fint at bådejere roser deres respektive skiv´; memn over
for en ny, der ønsker vedkommende informationer i pågældendes
situation, så vil mere direkte konstuktive indlæg, baseret på
typefordele/ulemper nok være det som spørgeren værdsætter mest.
Når man skal danne sig et overblik over bådtyperne og deres respektive
ejeres lovprisninger desangående, bør kommende bådejere nok, i deres
stræben efter informationer, prøve at læse hvad nuværende bådejere
skriver om deres oplevelser på:

http://www.udkik.dk/app/ownerlist.jsp?locale=da_DK

Evt. kan man rette direkte henvendelse, hvis der er angivet en e-mail
adresse. Det er en god indfaldsvinkel, som mange gennem årene har
benyttet sig af.

Udkik er et sted hvor mange informationer kan hentes.

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 02-04-11 14:45

Jeg syntes at Harding taler lidt forbi? Kunne være man skulle starte
en ny tråd som burde hedde noget med: " Hvad skal man gøre med alle de
gamle vrag rundt omkring i havnene?"
Der er ingen tvivl om, at mange af dem som er den lykkelige ejer af en
velholdt båd og passer på sin investering ikke tænker på, at den en
dag har sejlet sin sidste sømil. Vi ser dem ligge bagerst på
vinterpladsen. Meget forsømte og forladte helt grønne af alger. På et
tidspunkt er havnene nødt til at fjerne dem og få ryddet op i skidtet.
Der kommer ikke flere sejlere og de unge mennesker har lidt svært ved
at se charmen ved f.eks en gammel Vega eller Bianca fra først i
70érne. Derfor bør DS arbejde seriøst for en skrotningsmodel for gamle
sejlbåde. Havnene skal have muligheden for at slippe af med
fugleskræmslerne, når ejerne har givet op ingen henvendelser til har
givet resultat.

Til Ole, som er på vej til en karriere som bådejer. Velkommen i
klubben . Der venter et hav af oplevelser ude i på de danske og
alle andre have. Lad nu være med at lade et stramt budget være den
eneste ledetråd til et liv som bådejer. Kunne være, at man ved at
investere lidt mere kan slippe for at skulle handle båd igen efter et
par år. Med din højde er det alligevel svært at finde noget med
ståhøjde i. Jeg har aldrig ejet en båd med ståhøjde, og vil ikke
prioritere det i fremtiden. En båd skal være smuk for at give
ejerglæde. Det er sjældent foreneligt med ståhøjde medmindre man er
oppe på over de 35 fod. En båd skal ikke ligne en træsko med mast. Til
gengæld kan du få uendelig glæde af et cockpittelt. Det meste af livet
om bord leves alligevel i cockpittet. Det er billigst at købe en båd
med det rigtige udstyr fremfor at investere i det efter et køb. Med
hensyn til motor. Husk en motor i en sejlbåd er kun en hjælpemotor til
at komme ud og ind af havnene. Prisen på båden vil afhænge meget af
standen på motor og sejl. Hvis motoren er nyere vil båden være dyrere
og hvis motoren er gammel skal der være plads indenfor handelsværdien
til at skifte motoren i løbet af et par år. De år man kan fortsætte
med at køre med den gamle motor er "gratis" i forhold til at forrente
investeringen til en ny motor. Det samme gælder for sejlene.
Lad være med at lade dig afskrække af skidt, alger og møg når du skal
se på båd. Rengøring, polering samt lak kan let forhandle et vrag til
en perle på ingen tid. En forsømt båd kan værer billigere end en top
velholdt båd. Den forsømte båd har sikkert været til salg længe og
ejeren er helt sikkert nem at forhandle med, da han har dårlig
samvittighed over sit vrag.

En båd, som har stået på land i et par år er ikke nødvendigvis et
dårligere køb end en båd som har været flittigt brugt. Husk bare at
checke skrog, motor,sejl og rig ekstra grundigt, så der ikke er nogen
skjulte overraskelser. Hvis du ikke kender en med forstand på de dele,
kan du med fordel bruge en professionel. Det er ikke noget problem at
købe noget, som er defekt, hvis bare man ved, hvad man går ind til.
Problemet er, at købe et problem, man ikke har forudset.
Inden du forelsker dig i en båd bør du sætte dig ned sammen med
familien og finde ud af, hvad ønskerne er. Skal du sejle kapsejlads
eller tursejlads? Du kan rekvirere gamle test og artikler fra Bådnyt.
De har testet næsten alle bådtyper på det danske marked de sidste 40
år. Artiklerne kan købes gennem deres hjemmeside. Mange bådtyper har
en klub, hvor man kan få kontakt med ejerne af netop den båd man er
interesseret i. Google er din ven!
'En langkølet båd er mere retningsstabil en en med finnekøl. Det
betyder så også, at den er sværere at manøvrere med havnene, da den
skal bruge meget mere plads for at vende. En båd med en moderne
finnekøl kan vende på en tallerken. En langkølet båd er som regel
langsommere end en finnekølet. En langkølet båd er mere solidt bygget
og tåler grundstødning bedre. Til gengæld er den nok sværere at få fri
igen.
Påstanden om, at man skal søge at få så meget vægt som muligt for
pengene, er noget vrøvl. Der er andre værdier, ved en båd som er mere
interessante. Kig f.eks. på kapsejladsmålet og få så godt et mål for
pengene, hvis detr er fart, som er valgkriteriet. Igen er det et
spørgsmål om, hvad du prioriterer højest.

God jagt på den rigtige båd.
Lad os høre i hvilken retning dine overvejelser går.
Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-04-11 14:33

Ja det vil være en god ide om du startede en tråd med denne
overskrift. Måske skulle den udviddes med også at dække den manglende
vedligeholdelse i havnene.

Ellers er det et ganske udmærket indlæg rettet mod Oles spørgsmål.

Dog vil jeg knytte et par kommentarer til vægt/pris afsnittet.
Da vi var mange der i halvfjerserne søgte efter "Båden", en ny
værftapteret eller en selvbyggerbåd, brugte vi den gode
tommelfingerregel med vægt/pris forholdet som rettesnor. Det gav os et
godt indtryk af om det var et godt køb. Vi var især opmærksomme på
kvalitetsforskellene på hhv. de håndoplagte skrog og de sprøjetstøbte,
sidstnævnte af meget svingende og uheldig tykkelse i skroget, med
deraf lav vægt i forhold til prisen.
Det er på den baggrund man skal anvende forholdet og ikke ved
sammenligning af brugte både som spænder fra både i god stand til
vrag. Bruges forholdet på vrag vil de altid vinde på skrotprisen.
For at nævne det konkrete omkring dagens salgspriser på udkik for Vega
´en, så spænder de fra 99.000,- og ned til 22.000,-. Vi skal nok ikke
regne med at den endelige købspris vil overstige sælgers prisforslag.
Udseende og vedligeholdelsesstand er vigtige faktorer, ligesom jeg vil
prioritere ståhøjde. Det er ganske ubehageligt at ligne en paraply
efter 3 ugers ferie i båden. Det er rigtigt at det kræver en lidt
større båd for at den har et harmonisk udseende.
Den i linket viste 31 fods båd har 1,93 meters højde i salonen.
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/100-0053%5E_IMG..JPG
På dagens udkik.dk er der fire til salg i prisklassen fra 100.000,-
til 130.000,-. En pris som svarer til Oles udgangspunkt, ståhøjde
indenbords motor, let omsættelig, kort sagt mest båd for pengene.
Selvfølgelig er det en stor gevinst for båden at der kan opsættes en
skærmet "udestue" over cockpittet. Har man det opholder man sig mindre
tid i kælderen om vejret er tåleligt.

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 03-04-11 15:27

Jøsses !
22 svar i alle mulige retninger, om alle mulige emner og med alle
mulige opfattelser.
Dette er vist ikke stedet at stille et spørgsmål som det aktuelle,
hvis man bare vil være "mindre usikker/forvirret".

Der har været nævnt en del bådtyper som hver for sig er udmærkede - på
deres egen måde.
Her i familien har vi gennem årene haft seks kølbåde med kort køl
eller lang køl, med toprig eller med brøkdelsrig henholdsvis med
udenbordsmotor eller indenbordsmotor. En af dem var den, der sejlede
bedst. En anden var den vi havde mest "fornøjelse" med.
Alle var de imidlertid det rigtige valg på det pågældende tidspunkt i
livet. Det var aldig noget problem, at de skulle sejles/håndteres lidt
forskelligt

Til Ole og kæreste:
Find en båd, som I synes er rar til jer lige nu, og vær så indstillet
på at skifte, når/hvis jeres lyst eller behov måske ændrer sig.
Velholdte både af anerkendt mærke, er som regel nemme at sælge uden
større værditab.
Har man 100 kKr at gøre godt med
- er det næppe muligt at finde en god båd med ståhøjde i kahytten,
hvis man er 1,95 m. - men man kan da sidde komfortabelt i nogle af dem
og
- en (dyr) indenbordsmotor er bestemt rar, men man får (naturligvis)
mere BÅD for pengene, hvis man kan leve med en (billigere)
udenbordsmotor til (i hovedsagen) havnemanøvrene.

Finn B.A.

Fra : HKN

Dato : 04-04-11 07:28

Jeg kunne (i grunden) ikke være mere enig.

Jeg farer i blækhuset når "man" begynder med alle mulige ligegyldige
detaljer a la finnekøl vs. langkøl, som i den konkrete situation er
fuldstændig ligegyldigt.

Måske skulle han kigge på en X-79 med backstays.........

-Henrik