Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolscan og neg. type
Fra : skeptikeren

Dato : 31-03-11 15:32

Jeg bruger Nikon Super Coolscan 5000 med Nikon Scan 4.0.3, som er
modificeret til at køre på windows 7 64 bit. Det fungerer fint.
Desuden har jeg fra tidl. Vuescan pro. Dette program - som ikke vil
køre Nikon Super Coolscan 5000 med Nikon driveren installeret - har
den option at man kan vælge og angive hvilken filmtype man scanner fra
en stor database. Har det nogen praktisk betydning? Resultaterne fra
Nikon Scan virker tilfredsstillende; men det er måske kun til jeg får
set resultatet fra Vuescan med den rigtige filmbase valgt.
Er der nogen, der har erfaring hermed?

mvh

sk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-04-11 14:12

On 2011-03-31, skeptikeren <skeptikeren@privat.dk> wrote:
> [...]
> Nikon Scan virker tilfredsstillende; men det er måske kun til jeg får
> set resultatet fra Vuescan med den rigtige filmbase valgt.

Mine umiddelbare erfaringer med Nikon Scan og Vuescan er at de simple
filmtyper i Nikon Scan giver bedre resultater end de mange, mange
muligheder man har i Vuescan.

Mine erfaringer er baseret på Mac OS X og en Coolscan 9000.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : skeptikeren

Dato : 01-04-11 17:10

---- klip ------

> [...]
>muligheder man har i Vuescan.
>
>Mine erfaringer er baseret på Mac OS X og en Coolscan 9000.

Tak for svaret. Jeg havde tidl. en Nikon LS30, som jeg brugte på begge
programmer. Der fandt jeg ingen praktisk forskel, og Nikon Scan var
lettere for mig at bruge.

mvh

sk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-04-11 18:37

On 01-04-2011 18:10, skeptikeren wrote:

> ---- klip ------

> Tak for svaret. Jeg havde tidl. en Nikon LS30, som jeg brugte på begge
> programmer. Der fandt jeg ingen praktisk forskel, og Nikon Scan var
> lettere for mig at bruge.

Din gamle LS-30 har jeg hugget op til reservedele. Den havde
transportskader i et par af tandhjulene til filmfremføring. Men de
tiloversblevne stumper har gjort glæde flere steder

mht scanning, så bruger jeg NikonScan, og scanner i raw format, så der
er flest muligheder for efterbehandling. Jeg scanner kun dias, og det
virker fint. Jeg bruger LightRoom til at konvertere i.

Bo //

Fra : skeptikeren

Dato : 01-04-11 21:53

On Fri, 01 Apr 2011 19:36:50 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

> [...]
>er flest muligheder for efterbehandling. Jeg scanner kun dias, og det
>virker fint. Jeg bruger LightRoom til at konvertere i.

Jeg er færdig med mine dias - automatikken i SF-210 har fungeret
upåklageligt; gemmer i Lightroom, hvor den meste billedbehandling også
foregår.

Negativ scanningen er træls. Jeg bevæger mig ned ad memory lane og vil
ende i 1950'erne, så der er oceaner af billeder. Jeg scanner 1
strimmel ad gangen i jpg i "good balance" checker hver gang inden
strimlen fjernes, og er der rigtig gode billeder, scannes de om i raw
format.
I midt 90'erne blev der brugt en modbydelig lim til at fastgøre den
papirstrimmel på negativerne, som man kunne afkrydse ønsker på. Limen
bliver delvis siddende på negativerne når strimlen fjernes. Limen kan
fjernes med rensebensin og masser af klude, men det er en tung
procedure, så jeg klipper nu strimlen af i en skæremaskine og krydser
fingre for at jeg ikke får lim i scannerens fremføring. Gode råd
modtages med begejstring

Eks. på scanningen fra negativer kan ses her:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=604&u=3586&pl=39940&br=u

http://www.fotostart.dk/index.php?p=604&u=3586&pl=39626&br=u

mvh

sk