Isolering - glas eller træ?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 17:27

Hej alle

I en helt anden (og engelsksproget) gruppe var der en der
snakkede om viduer med falske sprosser - altså hvor glasset er i
ét stykke med påklistrede sprosser. Han skrev så at man lavede
den slags for ikke at ødelægge isoleringen fra glasset.

Men er det rigtigt at et vindue med ægte sprosser og altså flere
separate minivinduer isolerer dårligere end en ubrudt glasflade
ved samme vinduesstørrelse?

Mit gæt er at forskellen er minimal, men at det er lettere at
lave et vindue med helt glas og lidt Karlsens klister frem for at
stå og skære små glasstykker til.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 30-03-11 17:41

Hej Bertel

> Men er det rigtigt at et vindue med ægte sprosser og altså flere
> separate minivinduer isolerer dårligere end en ubrudt glasflade
> ved samme vinduesstørrelse?

Hvis du laver en kuldebro alle de steder hvor du skære glasset,
ja så vil metoden jo være ringere end den ubrudte glasflade.

Max

Fra : alexbo

Dato : 30-03-11 20:00

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Men er det rigtigt at et vindue med ægte sprosser og altså flere
> separate minivinduer isolerer dårligere end en ubrudt glasflade
> ved samme vinduesstørrelse?

Jeg tror ikke på det ved enkeltglas, og det er nok det man mest tænker på
ved sprossevinduer, der vil jeg mene at sprossen isolerer bedre en glasset.
15 mm træ isolerer bedre end 5 mm glas.

Ved termoruder er det en anden sag der er det modsat, ruderne isolerer og en
ægte sprosse er kuldebro, ud over at det må være meget dyrt med 8 små
termoruder, frem en stor med falske sprosser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-11 21:52

> [...]
> en ægte sprosse er kuldebro, ud over at det må være meget dyrt med 8 små
> termoruder, frem en stor med falske sprosser.

Mnjah.. Problemet med termoruderne er aluskinnen, som ruderne er bygget op
omkring. De virker nemlig som kuldebro. Det ses tydeligt hvis der er høj
fugtighed i et rum, så vil der dannes kondens langs kanterne af et
termovindue.

Så det er rigtigt, at mange små termoruder isolerer dårligere end et stort,
men det skyldes ikke sprosserne, men derimod de ekstra meter aluskinne.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-03-11 22:28

On 03/30/2011 10:52 PM, Martin Bak wrote:
> [...]
> men det skyldes ikke sprosserne, men derimod de ekstra meter aluskinne.

Der kan også være alu-skinner under sprosserne i tilfældet en hel rude.
Så det er ikke altid rigtigt.

Fra : alexbo

Dato : 30-03-11 23:38

"Martin Bak" skrev

> Så det er rigtigt, at mange små termoruder isolerer dårligere end et
> stort, men det skyldes ikke sprosserne, men derimod de ekstra meter
> aluskinne.

Du har uden tvivl ret, træ isolerer næsten 100 gange bedre end stål, som jeg
formoder er på linie med aluminium.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:30

alexbo skrev:

> Du har uden tvivl ret, træ isolerer næsten 100 gange bedre end stål, som jeg
> formoder er på linie med aluminium.

Det er det ikke. Aluminium transporterer varme *meget* hurtigere
end stål.

--
Bertel