Hvordan åbner jeg et ur?
Fra : Pda

Dato : 30-03-11 21:05

Det irriterer mig grusomt at skulle være tvunget til at få en urmager til
at skifte batteri i armbåndsuret. Vi har flere, bruger ikke det samme til
gravearbejde i haven, på arbejde eller til fest.

Hvordan åbner man uret? Findes der et universalværktøj, en hjemmeside med
vejledning eller andet? Jeg har prøvet at Google men det ender med alt
muligt andet.

På forhånd tak.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-11 21:38

"Pda" <address_is@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan åbner man uret? Findes der et universalværktøj, en hjemmeside med
> vejledning eller andet? Jeg har prøvet at Google men det ender med alt

Afhænger jo noget af hvilket ur det er, og hvordan det er lukket. Men dette
værktøj kan lidt af hvert:
http://www.lindholts.dk/vrktj/kassevrktj/bergeon28198kassebner.html

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 30-03-11 21:50

Hej Pda

> Det irriterer mig grusomt at skulle være tvunget til at få en urmager
> til at skifte batteri i armbåndsuret. Vi har flere, bruger ikke det
> samme til gravearbejde i haven, på arbejde eller til fest.

Jeg skifter uret istedet for batteriet, så slipper man for besværet :)

> Hvordan åbner man uret? Findes der et universalværktøj, en hjemmeside

Der findes typisk to slags bagdæksler, dem der er presset i, og dem
der er skruet i. Hvis det er presset i, ja så kan man ofte finde et lille
hak i dækslet hvor man kan presse en gammel smørekniv ind og
vippe det af. Er det skruet på, ja så er det ofte forsynet med symetrisk
anbragte fordybninger man kan få fat i med specialværktøj, har man
ikke sådan et værktøj, ja så kan en gammel aflagt skydelære fint
klare det arbejde.

Og så husk at renlighed er et must, ikke røre noget inde i uret
med fingrene, og fedtede finger på batteriet er en dødssynd.
Og sørg for at få pakningen anbragt ordentlig inden du samler
det hele igen.

Og set herfra er det ikke besværet værd, lad urmageren om
det, han er så god til det.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-11 22:11

> Og set herfra er det ikke besværet værd, lad urmageren om
> det, han er så god til det.

Hmm. tjoh. bum bum. Jeg har ikke haft armbåndsur siden en gang omkring 1990.
Da havde jeg et seiko sq100, som jeg indleverede til urmageren for at få
skiftet batteri. Da jeg hentede det igen, var "seikomærket" inde i uret
faldet af, og lå og raslede løst rundt i uret. Jeg forlangte selvfølgelig at
de ordnede det. Da jeg igen kom for at hente uret, var der limklatter på
urskiven. Det forlangte jeg selvfølgelig også at de reparerede. Da jeg så
for 3. gang kom for at hente mit ur, var der dug i uret. Så de måtte prøve
igen. Da jeg 4. gang jeg ville hente mit ur, fik jeg at vide at det var
slidt op, og de kun kunne reparere det mod en betaling på 1000 kr.
Jeg gik derfra uden uret, godt gal i skralden, og med løfte om at fortælle
vidt og bredt om hvordan de havde ødelagt mit fine ur.
Så uhada. De er dygtige :-/

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : lom k

Dato : 31-03-11 18:16

Martin Bak wrote:

> [...]
> uden uret, godt gal i skralden, og med løfte om at fortælle vidt og
> bredt om hvordan de havde ødelagt mit fine ur. Så uhada. De er

skift urmager

Jeg har et seiko ur fra 1987, som bruges hver dag,
Der er skiftet batteri af og til, pakning en gang.

da pakning blev skiftet fik jeg besked på at det ville lige tage lidt
længer tid da det skulle lægge i varme og tørre. Årsagen til skiftet
var at der var dug på glaset. uret gå fint forsat.

så jeg tror du har været uheldig med valg af urmager

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Kaj E. Sørensen

Dato : 31-03-11 21:57

> [...]
>
> Hvordan åbner man uret? Findes der et universalværktøj, en hjemmeside med
> vejledning eller andet? Jeg har prøvet at Google men det ender med alt

Det er allerede nævnt, hvordan man kan åbne det, men vær opmærksom på, at
bagstykker, som skal klemmes i, kan være meget vanskelige at klemme i igen.
Urmageren har et specialværktøj til det.

MVH
Kaj