IE 9 / Adobe X / e-boks
Fra : Peter Martinsen

Dato : 30-03-11 13:04

Hej

Er det kun mig som ikke kan læse PDF-filer i www.e-boks.dk med IE 9 samt
Adobe Reader X ?

Mvh Peter

http://www.mymorninglight.org/ham/psk.htm
http://www.oliviamode.com/index.htm

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-03-11 20:07

"Peter Martinsen" <petermartinsen@hotmail.com> wrote in message
> Er det kun mig som ikke kan læse PDF-filer i www.e-boks.dk med IE 9 samt
> Adobe Reader X ?

Nej, undertegnede der fusker som it-supporter i Ældresagen, har haft et par
henvendelser fra medlemmer om det samme (sidste i forgårs). Den sidste
person fortalte at hendes organisation godt var klar over problemet, men
vist ikke havde nogen løsning.
Det havde ikke været et problem med Adobe Reader 9, sagde hun, så jeg
anbefalede at hun fjernede 10'eren og installerede 9'eren for at se om det
løste problemet.
Hvad der yderligere skete, ved jeg ikke.

Jeg har ikke personligt været ude for problemet.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Peter Martinsen

Dato : 30-03-11 21:51

Hi Poul E, og tak for dit svar.

www.tips.dk funker heller ikke !

Mvh Peter

Fra : /John

Dato : 03-04-11 05:06

"Peter Martinsen" <petermartinsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den sidste person fortalte at hendes organisation godt var klar over
> problemet, men vist ikke havde nogen løsning.

Det kunne være spændende at vide, om der i mellemtiden er fundet en brugbar
løsning, evt ved brug af FoxIt eller andre pdf-læsere.

John

Fra : /John

Dato : 30-03-11 23:08

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> skrev i en meddelelse

> jeg anbefalede at hun fjernede 10'eren og installerede 9'eren for at se om
> det løste problemet.

Nogle af os har forlængst erstattet Adobe Reader med gratis Foxit Reader:

"Incredibly small: The download size of Foxit Reader is just a fraction of
Acrobat Reader 20 M size.

Breezing-fast: When you run Foxit Reader, it launches instantly without any
delay. You are not forced to view an annoying splash window displaying
company logo, author names, etc"

http://www.filehippo.com/download_foxit/

Det kunne da evt være morsomt at vide, om Foxit Reader løser problemet :)

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:00

/John skrev:

> "Incredibly small: The download size of Foxit Reader is just a fraction of
> Acrobat Reader 20 M size.

Foxit er ikke incredibly small. Den fylder 5 Mbyte.

Sumatra er lille. Den fylder 1,2 Mbyte. Til gengæld er der
PDF-filer den ikke kan vise (hvis de er lavet med nymodens
fiduser).

--
Bertel

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 31-03-11 08:30

"/John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message
> Det kunne da evt være morsomt at vide, om Foxit Reader løser problemet :)

Enig. Jeg bruger også Foxit - dog ikke på grund af den ringere størrelse,
men det er en anden sag.

Når ældre medborgere ringer ind for at få hjælp, er det normalt bedst at
prøve at løse problemet med de redskaber de har ved hånden. Det kan for
mange virke uoverskueligt at skulle udskifte alt for meget.
Da "klienten" faktisk havde brugt version 9 af Adobe Reader, ville jeg ikke
begynde at slå et slag for at hun brugte Foxit.
Men aftalen var at hvis 9'eren ikke ændrer på problemet, skulle hun ringe
igen.

Fra : /John

Dato : 31-03-11 17:24

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> skrev i en meddelelse

> aftalen var at hvis 9'eren ikke ændrer på problemet, skulle hun ringe igen

Der er sikkerhedshuller i ældre versioner, så hvis hun ikke _har_ problemer,
så får hun det uden tvivl :(

John

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 31-03-11 21:19

> Der er sikkerhedshuller i ældre versioner, så hvis hun ikke _har_
> problemer, så får hun det uden tvivl :(

Skal vi tage den igen:
Det fungerer ikke med version 10, men gjorde med version 9. Damen ville
gerne havde det til at fungere.

PS: Hvad er der ikke sikkerhedshuller i! Hvad tænker du især på ang. version
9?

Fra : /John

Dato : 31-03-11 23:22

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> skrev i en meddelelse

> Det fungerer ikke med version 10, men gjorde med version 9

Dét opfattede jeg allerede første gang :)

> Hvad tænker du især på ang. version 9?

Jamen jeg bruger FoxIt og tænker aldrig på Adobe, men her er lidt muntre
overskrifter:

"Adobe issued patches for 42 vulnerabilities, many rated critical, in its
popular Reader and Flash products":
http://www.computerworld.com/s/google/search?cx=014839440456418836424%3A-khvkt1lc-e&q=adobe+patches&cof=FORID%3A9#1018

Sikkerhedfolk anbefaler jo generelt at holde ikke kun Windows, men al
software opdateret, og et lille gratis program gør det lidt mere
overkommeligt:
http://www.filehippo.com/updatechecker/

John

Fra : /John

Dato : 31-03-11 23:43

"/John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> Sikkerhedfolk anbefaler jo generelt at holde ikke kun Windows, men al
> software opdateret

"Java Runtime Environment er blevet en klar nummer ét i hackernes
favorit-adgangsvej ... Resten af listen rummer Adobe Flash, Adobe Acrobat
Reader, Internet Explorer, Firefox, Quicktime, Adobe Shockwave Flash og
Winzip ... Får man løbende lukket hullerne i de otte programmer, kan man
altså sove væsentligt roligere om natten":

http://www.version2.dk/artikel/18054-saadan-beskytter-du-dig-imod-998-procent-af-alle-malware-angreb

John

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 01-04-11 07:48

> Sikkerhedfolk anbefaler jo generelt at holde ikke kun Windows, men al
> software opdateret, og et lille gratis program gør det lidt mere
> overkommeligt:
> http://www.filehippo.com/updatechecker/

Så rigtigt, så rigtigt.
Hvordan udsætter en bruger sig så for alle disse ulykker? - Og er det noget
der typisk rammer forsigtige ældre, der blot skriver mails til børnebørnene,
eller skyper med datteren i Australien? Eller flytter billeder fra kameraet
til harddisken?
Det er jo den type vi taler om.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-11 07:59

Poul E. Jørgensen skrev:

> Hvordan udsætter en bruger sig så for alle disse ulykker?

Ved at koble pc'en på nettet.

> - Og er det noget der typisk rammer forsigtige ældre, der blot
> skriver mails til børnebørnene, eller skyper med datteren i
> Australien?

Aner det ikke. Formodentlig er forsigtige personer lidt mindre
udsat end dem der kritikløst kaster alle mulige spændende
programmer på deres computer.

I vores ejendom er der en fyr i 30'erne hvis bærbare er mystisk.
Det har den været i mange måneder, og da jeg spurgte ham om han
havde fået noget gjort ved det, svarede han benægtende. Det kan
være den står og pumper spam når den er tændt. Jeg kalder det
uansvarligt, men det har jeg dog ikke sagt til ham.

Et eksempel på en ikke-ældre der ikke har tjek på sit system.

--
Bertel

Fra : /John

Dato : 01-04-11 09:09

> [...]

> noget der typisk rammer forsigtige ældre, der blot skriver mails til
> børnebørnene, eller skyper med datteren i Australien? Eller flytter

Glimrende og ganske relevant spørgsmål.

Det ulykkelige er, at enhver bruger med ikke-opdateret software risikerer
disse ulyksaligheder blot ved at foretage sig de ting, du nævner, og
pc-sikkerhed kan for nogle nemt virke overvældende, uoverskueligt og dermed
uoverkommeligt.

Jeg kan sagtens forstå, hvis netop "forsigtige ældre" på forhånd opgi'r at
holde styr på det der opdaterings-noget, men heldigvis behøver det slet ikke
være så bøvlet.

Windowsupdate kan fungere automatisk, og den øvrige software kan også nemt
holdes opdateret:

"Et lille, genialt program til din computer, der konstant sørger for at
holde alle dine vigtige programmer opdaterede og som samtidig holder et
vågent øje med skadelig kode. Det hele fungerer automatisk, og du slipper
for selv at skulle have det fulde overblik. Heimdal er GRATIS for
privatbrugere":
http://www.csis.dk/da/private/heimdal/

Så er dét vist på plads! :)

> "er det noget der typisk rammer forsigtige ældre"

Joo.. min erfaring er, at nogle har en lidt ældre pc, typisk med Norton
antivirus, der ikke er blevet opdateret i en menneskealder :(

Her i huset har vi valgt nemme og overskuelige Microsoft Security
Essentials, der fungerer automatisk og er på dansk:
http://www.microsoft.com/da-dk/security_essentials/default.aspx

John