Start problemer i Tutorials
Fra : Sofie

Dato : 30-03-11 10:22

Jeg er helt grøn i at lave hjemmesider og har derfor sprunget ud
i HTML.dk´s super nemt læselige Tutorials vejledning.
Jeg har dog alligevel allerede i Lektion 4 stødt på problemer :-/
Jeg har MAC så måske det kan være grunden til det... Jeg har som
vejledningen lavet html teksten i et tekst program som her på
denne Mac hedder "textEdit"
Min tekst ser således ud:

<head>
<title>Min første side</title>
</head>

Jeg har derefter akiveret den i akivformat: "webside.(htlm)" som
side1.html
Men når jeg så vil åbne den i en browser kommer frem præcis som
den ser ud overstående altså som html????

Pleeease er der nogen der kan hjælpe mig - er syg for at lærer
hvordan jeg gør!!!!
Mange tak på forhånd!

De bedste hilsener Sofie

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-03-11 03:34

On 30 Mar., 02:21, Sofie <sofielega...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> den ser ud overstående altså som html????
>
> Pleeease er der nogen der kan hjælpe mig - er syg for at lærer

Prøv at åbne Safari, gå i Filer og åbn fra sted (eller lign.). Her
åbner du dit hrml-dokument den vej. Virker det så?

Det er jo kun en lokal test, som foregår på din egen computer. Hvis du
vil have den på nettet, skal den uploades til din hoster (serveren,
som hører til dit domæne), ellers er det kun dig, som kan se den...

Og forsiden skal nok hedde noget med index.htm eller index.html eller
lign.

Hvis det ikke virker, må du give flere oplysninger. Så kan det(?) være
fordi, at HTML-dokumenter er associeret med dit editeringsprogram og
ikke med en browser. Det ved jeg ikke, hvordan man gør i Mac. I Linux
hedder det "Foretrukne Programmer" så vidt jeg husker. Men som regel
sættes dette op automatisk, såsnart der installeres en browser, så jeg
bruger det praktisk taget aldrig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Sofie

Dato : 30-03-11 14:23

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> hedder det "Foretrukne Programmer" så vidt jeg husker. Men som regel
> sættes dette op automatisk, såsnart der installeres en browser, så jeg

Hej Rune - 1000 tak for hurtig svar - jeg har åbnet Safai og ånet den den
vej via Akiv - åben Akiv og som sagt kommer der kun HTML teksten frem
Det du skriver efterfølgene bliver pænt teknisk for mig... med andre ord
forstår jeg ikke noget som helst af det
Men jeg tror jeg prøver mig med windows i aften og ser om det kan lykkes
derfra...
Tak!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-03-11 11:00

Sofie har bragt dette til os:
> [...]
> i HTML.dk´s super nemt læselige Tutorials vejledning.
> Jeg har dog alligevel allerede i Lektion 4 stødt på problemer :-/

html.dk er et levn fra forrige århundrede, og meget langt fra at være
opdateret til bare en acceptabel standard. Der er ikke længere andet
formål med siden, end at tjene penge på andres gratis arbejde, og den
burde enten fjernes, eller opdateres til gældende standarder.
Hvor mange der vildledes, er man åbenbart ligeglad med.
Du kan finde alternative indlæringssteder her
http://bbsorensen.dk/?men=Link/Software

Når det er sagt, ligner det mere et "MAC" problem du har.
Udover en manglende <!DOCTYPE...> er der ikke noget galt med din kode.
Og eftersom den er så simpel, burde browserne også kunne finde ud af at
vise den.
Den side du har kreeret skal åbnes i en browser, for at vises som HTML
- i din editor, vil den blive vist som tekst (kildekode).
Og hvilke programmer, browsere, og evt. specifikke opsætninger, skal
der nok andre MAC brugere ind over for at fortælle dig om.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Sofie

Dato : 30-03-11 14:17

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

> Og hvilke programmer, browsere, og evt. specifikke opsætninger, skal
> der nok andre MAC brugere ind over for at fortælle dig om.

Hej Birger 1000 tak for hurtig svar - Jeg prøver at kigge på dit forslag
til andre alternativer i aften. Som sagt er jeg helt grøn, så de kan
bilde mig hvad som helst ind
Det har nok noget med MAC at gøre - prøver lige at se om jeg skulle have
bedre held fra windows. Tak

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 11:51

Sofie skrev:

> Jeg har dog alligevel allerede i Lektion 4 stødt på problemer :-/
> Jeg har MAC så måske det kan være grunden til det...

Det tror jeg. Spørg i en Mac-gruppe. Der er noget med at Mac ikke
tager sig af hvad filerne hedder sådan som Windows gør. Så jeg
tror det er filnavnet og/eller filtypen der snyder dig. Koden
burde virke.

--
Bertel

Fra : Sofie

Dato : 30-03-11 14:13

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> tager sig af hvad filerne hedder sådan som Windows gør. Så jeg
> tror det er filnavnet og/eller filtypen der snyder dig. Koden

Hej Bertel

1000 tak for dit svar - tror jeg vil prøve fra windows i aften så,
ellers prøver jeg at skrive til en Mac gruppe.. Tak

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-03-11 14:57

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> tager sig af hvad filerne hedder sådan som Windows gør. Så jeg
> tror det er filnavnet og/eller filtypen der snyder dig. Koden

Mit gæt er, at det netop ligner et kendt Windows-problem.
Jeg kender ikke Mac, så det er kun et gæt, men mon ikke Mac
skjuler filtypen på samme måde, som Windows kan gøre det, så
filen reelt hedder webside.html.txt.

I så fald vil den netop vises som tekst i browseren.

Hvis det er tilfældet, Sofie, skal du have filen omdøbt, så
den kun hedder webside.html.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 15:31

Kim Ludvigsen skrev:

> Mit gæt er, at det netop ligner et kendt Windows-problem.
> Jeg kender ikke Mac, så det er kun et gæt, men mon ikke Mac
> skjuler filtypen på samme måde, som Windows kan gøre det, så
> filen reelt hedder webside.html.txt.

Mig bekendt tager Mac sig slet ikke af hvad filen hedder. Men mit
gæt er at den er blevet registreret som en tekstfil - altså på en
måde svarende til det du skrev.

> Hvis det er tilfældet, Sofie, skal du have filen omdøbt, så
> den kun hedder webside.html.

Jeg tror ikke navnet betyder spor, men jeg er ikke Mac-ekspert.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-03-11 16:11

Wed, 30 Mar 2011 20:57:06 +0700 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
>
>I så fald vil den netop vises som tekst i browseren.
>
>Hvis det er tilfældet, Sofie, skal du have filen omdøbt, så

How do I show file extensions on a Mac?
http://www.fileinfo.com/help/mac-show-extensions.html
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 17:22

Kurt Hansen skrev:

> How do I show file extensions on a Mac?
> http://www.fileinfo.com/help/mac-show-extensions.html

Kan man i Mac ændre en filtype ved at omdøbe den?

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-03-11 18:49

Wed, 30 Mar 2011 18:21:50 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

>Kan man i Mac ændre en filtype ved at omdøbe den?

Ork ja. Hvis du vil se film, omdøber du den til .flv og hvis den skal
klø dig på ryggen, kalder du den bare .kmpr og så fremdeles.

Mac ER altså bare SÅ skøn

P.S. Måske køber jeg en næste gang jeg skal skifte gear.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:07

Kurt Hansen skrev:

> Ork ja. Hvis du vil se film, omdøber du den til .flv og hvis den skal
> klø dig på ryggen, kalder du den bare .kmpr og så fremdeles.

Jeg er ikke overbevist om at du forstår hvad jeg mener.

På én af de tidligere Mac-maskiner var det inderligt ligegyldigt
hvad man kaldte filen. Man kunne kalde en HTML-fil for
malware.exe hvis man syntes at det var sjovt. Browseren viste den
korrekt alligevel. Registreringen af filtypen fandtes et helt
andet sted.

Jeg spørger om det stadig er sådan i moderne Mac-versioner.

At man kan kalde filerne hvad som helst, undrer mig ikke. Det kan
man på alle de OS'er jeg kender til.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 13:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> At man kan kalde filerne hvad som helst, undrer mig ikke. Det kan
> man på alle de OS'er jeg kender til.

.... med forbehold for 8+3-formatet og lignende begrænsninger.

--
Bertel

Fra : Sofie

Dato : 30-03-11 19:59

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Hej Kim - tak for svar - Akivformatet som jeg bruger hedder
Webside(.html) - så går ud fra det er det du taler om?

Fra : Sofie

Dato : 31-03-11 10:50

Sofie wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

Hej Alle - tak for hjælpen, mit problem er nu løst - det var nogle
indstillinger i TextEdit på min Mac